Держінспекція навчальних закладів України збирається відмовитися від стрес-перевірок

25 листопада 2017, 09:00
В Академії ДТЕК вважають, що перевірки повинні бути не для покарань, а для вирішення проблеми

Стратегічна сесія. Академія ДТЕК спільно

Всі знають, як проходять перевірки: керівники попереджають підлеглих, щоб готувалися до приходу "ревізора", і кажуть, що за порядок вони відповідають головою. Останні розводять бурхливу діяльність і п'ють ліки від стресу – тому що буде перевірка. Так і відбувається: приходить "строгий" перевіряючий і починає свою роботу.

Тому Академія ДТЕК спільно з Держінспекцією навчальних закладів України обговорили новий спосіб взаємин: замінити непродуктивні стрес-перевірки на візити інспекторів з плідним діалогом сторін. Тобто не виявлення недоліків і "батіг", а неодмінна допомога перевіряючого в рішенні виявленої проблеми
.

Стратегії: крок за кроком до нового

У цьому році на базі Академії ДТЕК планується проведення ще кількох спільних стратегічних сесій . А вже з нового року отримані навички планують пустити в життя і застосовувати на практиці . Учасники процесу згодні , що зволікати в даному випадку не можна , і навіть невеликі кроки в підсумку дадуть значні результати .

Реклама

"З кожної такої зустрічі будуть робитися висновки, – пояснила Тетяна Шерман. – Ми будемо дивитися, які у нас будуть напрацювання, яка практика є в Європі і світі, може, щось вдале впроваджував бізнес. Дуже важливо, що ми налагоджуємо діалог з майбутньою організацією забезпечення якості освіти. Однією з головних тем буде кваліфікація фахівців і те, за якими параметрами вони будуть працювати, як сприяти підвищенню якості освіти. Важливі моменти – навчання співробітників (вони готові до нововведень, але є великий обсяг роботи, який

ІНТЕРЕС. "Бізнес найбільше зацікавлений в осучасненні української системи освіти і державних відомств. Адже нинішні учні – це майбутні працівники підприємств і компаній. Тому ми взяли на себе роль такого посередника, який не підтримуватиме тільки одну або іншу сторону, а буде націлений допомагати виробити дійсно перспективні стратегії для модернізації системи освіти", – пояснив директор Академії ДТЕК Євген Бондаренко.

Плани: змінити цілі візиту і сприйняття

Коли очікують інспектора в навчальних закладах з плановою перевіркою або по скарзі , то часто його сприймають як того , хто прийшов знайти недоліки і в чомусь викрити " недбайливих " співробітників . Такий підхід потрібно міняти . На перших загальних зборах фахівці Державної інспекції навчальних закладів обговорювали з Академією ДТЕК питання , пов'язані зі створенням в Україні системи забезпечення якості освіти .

"У Академії ДТЕК стоять дві основні завдання: допомогти провести реформу, зробивши так, щоб інспекція трансформувалася з ревізійного органу для навчальних закладів, до якого вони байдужі, в партнера, - розповіла керівник департаменту по роботі із зовнішнім ринком ДТЕК Тетяна Шерман. – А також провести роботу з самими фахівцями, оскільки у нового відомства, Державної служби якості освіти, зовсім інша місія і філософія. Наявні функції будуть доповнені іншими, пов'язаними з інституційним аудитом навчальних закладів , оцінюванням і забезпеченням якості їх програм, наданням відповідних рекомендацій. У зв'язку з цим фахівці не можуть залишитися незмінними, з наявними на сьогоднішній день знаннями та підходами".

Реклама
Звичайно , доведеться міняти підхід і кругозір .

"Ми сподіваємося, що на сесіях, які у нас заплановані з усіма учасниками процесу (фахівцями Держінспекції, керівниками вищих навчальних закладів, шкіл, дитячих садків), вдасться з'ясувати, якою вони хочуть бачити нову Держслужбу якості освіти, як повинна бути побудована робота, які нові критерії і методики повинні бути розроблені для поліпшення якості освіти"- пояснюють в Академії ДТЕК.

Конструктивну позицію озвучують і в Держінспекції навчальних закладів України .

"Дуже важливо побудувати таку модель, яка б ефективно сприяла постійному підвищенню якості і формувала довіру суспільства до системи вітчизняної освіти. І перше, звичайно ж – це розробка критеріїв і стандартів, за якими буде працювати система внутрішнього і зовнішнього забезпечення якості освіти. Ми всіма силами постараємося зі свого боку зробити все можливе, щоб Держслужба якості освіти стала сервісним органом, який не тільки допоможе прийняти рішення у виявленій проблемі, а й буде зацікавлений

Історія і "модель" майбутнього

Перша сесія зібрала в Академії фахівців Держінспекції навчальних закладів України . Вони разом з фасилітатором ( що забезпечує успішну групову комунікацію ) , керівником інституту внутрішніх тренерів і експертів ДТЕК Олегом Шаповаловим провели історичне " сканування " минулого , зібравши події , які вплинули на наше сьогодення , запропонували " модель " майбутньої Держслужби якості освіти . В кінці зустрічі обговорювалися проблеми , пов'язані зі створенням та забезпеченням ефективної роботи нової служби якості .

"Серед головних: нестача ресурсів, невизначеність законодавства (крім Закону "Про освіту" потрібні ще зміни в інші закони та розробка і прийняття підзаконних актів – постанов Кабміну або наказів МОН)", - розповіли в Академії ДТЕК.

Також піднімалося питання про підвищення кваліфікації кадрів , набір нових співробітників і в центральний апарат , і на місцях ( Держслужба якості повинна за законом мати регіональні відділення , при цьому кількість співробітників має зрости майже в три рази – зараз працює всього 40 осіб ) .