Дешеві дороги в Україні: як можна використовувати золошлаки від ТЕС

27 грудня 2017, 20:07
Завдяки дорогам із золошлаків у Євросоюзі утилізують відходи і вирішують проблеми захисту навколишнього середовища

Фото: dnepr.info

Українські ТЕС – найбільші виробники золошлаків – самі намагаються прилаштувати відходи своїх станцій. Мільйони тонн того, що залишається від згорілого вугілля, пропонують використовувати в будівництві доріг. Чиновники ж на словах цю ініціативу підтримали, але як будуть допомагати реалізації – поки невідомо.

Чорні гори, присипані снігом на полігоні відходів Бурштинської теплоелектростанції – це і є золошлаки, і ці пейзажі біля ТЕС йдуть за горизонт. Місцями попіл від спаленого на станції вугілля вже утрамбувався в імпровізовані дороги, поцятковані слідами вантажівок.

Реклама

З цих відходів в Україні хочуть будувати справжні автодороги. Уже в 2018 році подібні відходи будуть використовувати в пілотному проекті – в будівництві кілометрової дороги неподалік від селища Добротвір у Львівській області.

"Думаю, повинен бути хороший ефект – дорога з асфальтовим твердим покриттям повинна довго прослужити, сподіваємося принаймні на це. Якщо це буде нормальна собівартість будівництва, будемо далі їх (золошлаки – Ред.) використовувати для будівництва наших доріг", – розповів глава Стародобротворської сільради Олег Прокопейко.

Для України це – новинка, але ось для європейських країн – щось буденне. Завдяки дорогам з золошлаків утилізують відходи і вирішують проблеми захисту навколишнього середовища.

Реклама

"У всьому світі використовуються відходи теплоенергетики для дорожнього будівництва. До 95% використовують золошлаки теплоенергетики, не утворюючи золовідвалів. Таким чином, ми теж можемо домогтися такого результату", – пояснила менеджер департаменту з екологічної безпеки ДТЕК Енерго Тетяна Завгородня.

В екологічних дорогах майбутнього ці золошлаки замінять пісок, щебінь і бетон, що дозволить знизити собівартість автошляхів на третину. Завдяки цьому і доріг можна будувати більше.

"Якщо правильно підходити до підбору складу, то це дуже непоганий матеріал. Він може замінити і щебінь, і зміцнюючі матеріали. Тобто конструкцію дорожнього покриття теж можна на 60-70% забезпечити таким матеріалом, як золошлакові відвали", – розповів перший заступник директора Державного дорожнього науково-дослідного інституту Валерій Ворожемський.

Реклама

В "Укравтодорі" вважають за доцільне використовувати золошлаки не тільки для будівництва нових доріг, а й в реконструкції діючих. У відповіді на запит "Сегодня" про якість нових доріг нам відповіли:

"При облаштуванні шарів дорожнього покриття з використанням золошлакових матеріалів ТЕС проводиться ... контроль якості будівельних робіт, під час якого обов'язково буде перевірятися відповідність проектним рішенням, будівельним нормам і стандартам. Отже, якість облаштування шарів із золошлакових матеріалів ТЕС така ж, як і з матеріалів традиційних: щебеню, піску, сумішей ".

Будівництво нових доріг підтримують і в Мінекології – проект співзвучний цілям Національної стратегії управління відходами. Стосується це і переходу економіки до замкнутого циклу і утилізації відходів.

"Кабінет міністрів схвалив цей документ. І стоїть абсолютно зрозуміле завдання перед нами – це впровадження циклічної економіки, впровадження розширеної відповідальності виробника", – зауважив міністр екології та природних ресурсів України Остап Семерак.

Як чиновники готові підтримати будівництво доріг із золошлаків справою – поки невідомо. Тим часом невикористані обсяги "продуктів життєдіяльності" ТЕС продовжують зростати – спалювання вугілля залишається головним джерелом тепла в будинках українців і вироблення в країні електрики.