Банкрутство і злети: який бізнес заробив під час карантину

25 травня 2020, 17:42
Багатьом підприємцям довелося переналаштовувати роботу

/ Фото: Getty Images

Американські мільярдери змогли заробити під час карантину. Наприклад, засновник Facebook Марк Цукерберг під час пандемії коронавірусу примудрився заробити 31 млрд доларів. Майже стільки отримав глава Amazon і найбагатша людина в світі Джефф Безос – 29,9 млрд доларів. Яким чином одні заробляють під час кризи, а інші банкрутують? І хто в Україні зміг отримати чесну вигоду під час пандемії?

Власник кав'ярні Вадим Грановський нарікає, що його заклад працює з "невеликою операційним мінусом". Підприємцю довелося підлаштовуватися під виклики пандемії та збільшити витрати на антисептики, захисні засоби і транспорт. Щоб зберегти бізнес під час жорстких обмежень, Вадим мав перебудувати роботу, залучати служби доставки і навчитися працювати без гостей – у форматі "кава з собою".

Реклама

"Ми прибрали посуд, залишили тільки паперовий. Прибрали готівку. До логістики ми теж були готові – і власний транспорт, і таксі почали використовувати. Співробітники користувалися таксі щодня, щоб дістатися на роботу", – розповідає Вадим.

Але від суворого карантину постраждали не тільки кафе і ресторани, стверджує засновниця спеціалізованого інтернет-видання про сферу торгівлі Юлія Белінська. За її словами, значних втрат зазнали також магазини техніки та салони краси.

"Це падіння від 65 до 90%. І це ми ще говоримо – "в кращому випадку". Тому що найгірший випадок – це просто мінус 100%", – зазначає Белінська.

Держслужба статистики відзвітувала: фізичний обсяг обороту роздрібної торгівлі у квітні зменшився на 15% у порівнянні з квітнем минулого року. Але не у всіх справи йдуть настільки погано.

Наприклад, в лютому дезінфікуючий засіб можна було купити за 78 гривень, а вже на початку березня таке ж продавали за 590 гривень. Про репутацію серед продавців і мови не йшло – всі працювали з максимальною для себе вигідною. Аптечні мережі теж робили все можливе, щоб заробити.

Реклама

"Були неадекватні відхилення – до 50% якісь ціни зросли, а якісь в рази – типу масок. Те, що я помітив – багато ліків подорожчали в півтора рази. І це було незрозуміло взагалі нічим, тому що валютний курс стабільний" , – говорить керуючий партнер інвестиційної компанії Capital Times Ерік Найман.

Працівники поштових відділень теж не скаржаться на брак роботу – навпаки, скаржаться, що просто не встигають видавати посилки через високий попит. Маркетологи пояснюють: поштових відправлень так багато, тому що замовлень в інтернет-магазинах стало більше через те, що звичайні торгові точки були довгий час закриті.

"Ми вирішили, що не будемо зупинятися, у нас є свій інтернет-магазин ... Ми максимально всі свої зусилля спрямували в ці напрямки. <...> Фінансовий результат у нас позитивний", – ділиться досвідом засновник компанії-виробника хімії та косметичних засобів Олексій Веренікін.

Продажі цього виробника в звичайних магазинах впали, але їх вдалося компенсувати за рахунок інтернет-торгівлі.

З 11 травня, коли карантин трохи послабилиі відкрилася частина непродовольчих торгових точок, для багатьох залишалася проблема транспорту. У цей момент оперативно зреагували таксисти – і підняли ціни. Правда, тільки на короткий час. Тепер, коли робота громадського транспорту відновилася, таксисти бояться, що замовлень стане ще менше, ніж було під час жорсткого карантину.

Реклама

Під час жорсткого карантину в ресторанах і кафе можна було замовляти страви з доставкою. Заклади, у яких не було власних служб доставки, зверталися до підрядників. Останнім вдалося заробити, але ефект, як і в разі таксі не буде довгостроковим, попереджають експерти.

"Був пікове зростання, у них все виросло, але з закінченням карантину, швидше за все, буде пропорційний відтік, тому що так само сталося в Китаї", – говорить Белінська.

Зате точно можна сказати, що продуктові торговельні мережі залишилися в плюсі, навіть не дивлячись на незаплановані витрати.

"Продуктові мережі в цілому почуваються дуже успішно і це загальносвітова тендеція – і в США, в Європі, тому що люди їли, їдять і будуть їсти", – говорить Найман.

З ослабленням карантину експерти прогнозують подорожчання послуг салонів краси.

"Якби я була власником салону або перукарні, то я б теж зараз підняла ціни, оскільки попит буде шалений, тому можна спробувати трохи відбити за два місяці простою", – вважає Белінська.

Зростання цін прогнозують і ресторатори. Як, наприклад, це сталося в Італії, яка потроху оговтується від наслідків пандемії.

"Ціни, швидше за все, виростуть, тому що ситуація дуже проста: конкуренція зменшиться. Тобто якщо вмирає кожен другий ресторан, то, значить, навантаження на ті, що вижили ресторани збільшиться", – пояснює Найман.

До слова, експерти запевняють, що нажитися на карантині, користуючись всілякими лазівками, не вдалося нікому.

"Є така у фінансистів приказка, що приплив піднімає, а відплив опускає всі кораблі. Хтось пережив з великими втратами, хтось з меншими", – говорить доктор економічних наук Олександр Розенфельд.

"Ми всі програли, тому що економічна криза тільки починається. І це буде болісно", – додає Белінська.

Нагадаємо, раніше представники українського бізнесу розповіли, як налагодять роботу після карантину. Поки тільки 35% компаній готові повернутися в офіси в травні, ще 34% – в червні.