Міжміські автобуси обіцяють зробити безпечнішим. Мінінфраструктури підготувало зміни до правил перевезень, які набудуть чинності в 2019-21 рр. Про це повідомив міністр Володимир Омелян. Йдеться про тахографи, ремені безпеки для пасажирів та інші вимоги, передбачених нормами Єврокомісії з транспорту. Експерти згодні, що ці заходи повинні поліпшити безпеку перевезень, але побоюються, що їх впровадження зіткнеться з саботажем перевізників і слабким контролем з боку влади.
Що пропонують
Як роз'яснив Омелян, проект постанови передбачає три головних нововведення. Перше – з січня 2019 року на всіх транспортних засобах (ТЗ) з числом місць більше 9 (включаючи водія), тобто це мікроавтобуси, "буси" і автобуси-лайнери, повинні бути встановлені тахографи. Ці прилади реєструють швидкість ТЗ, скільки часу водій провів за кермом (нормативами допускається не більше 9 годин), скільки кілометрів він проїхав (не більше 500 км на добу). Виняток – транспортні засоби на приміських маршрутах дальністю до 50 км. Друге – з січня 2020 р заборонять експлуатацію автобусів, переобладнаних з вантажних, крім категорії М2 (місць більше 8, вага до 5 т, типу "буса"-маршрутки). Третє – з січня 2021 р. заборонять експлуатацію автобусів, не обладнаних ременями безпеки.
Думка експертів
Фахівці з транспорту підтримують ініціативу міністерства, оскільки вона підвищить безпеку на дорогах, але кажуть, що без прийняття держпрограми будуть складнощі з впровадженням. Програма повинна передбачати залучення автовиробників та імпортерів, зокрема продаж в лізинг нових автобусів, що дозволить швидко відновити автопарк.
"2013 року влада збиралася ввести обов'язкові ремені безпеки, але так і не ввели через саботаж власників "бусів", які не бажають нести додаткові витрати, – нагадав автоексперт Влад Шляховий. – Два роки достатньо, щоб профільний НДІ розробив типовий проект, а власники автобусів закупили ремені і переобладнали салони. Це не буде космічна сума – триточковий ремінь коштує до 500 грн, плюс стільки ж робота. Ціна оформлення сертифіката в профільному НДІ – від 800 грн для нового до 7000 для вживаного автобуса. Але багато вживаних "бусів" не пройдуть сертифікацію, оскільки у них вже ненадійний сам корпус, а значить – ремінь або сидіння можуть при аварії відірватися".
Автоексперт Володимир Караваєв говорить, що якщо законодавчо заборонять експлуатувати автобуси без тахометрів і ременів, то перевізники швидко знайдуть гроші на переобладнання.
"Два роки достатньо, і це підвищить безпеку пасажирів, – упевнений Караваєв. – Але паралельно також треба заборонити ввезення до країни нових автобусів, які не обладнані ременями".
Але, за його словами, багато для безпеки залежить від державного контролю і поведінки самих пасажирів.
"За законом, зупиняти автобуси, що не порушують ПДР, може транспортна інспекція, а штрафувати пасажирів (штраф 51 грн, в даному випадку відповідає пасажир, а не водій. – Авт.), який не пристебнув ремінь, – патрульна поліція. Тому потрібні спільні наряди на дорогах. Але найкращий контроль – якщо кожен пасажир добровільно піклуватиметься про свою безпеку, пристібаючи ремінь".
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ
Перевірки: 9 тисяч порушень
Кожен третій автобус і маршрутка не мають права виходити на маршрут – це показали підсумки липневої перевірки фахівцями "Укртрансбезпеки" автотранспорту, який щодня перевозить сотні тисяч пасажирів.
Як пояснюють у відомстві, причиною посилення регулярного контролю стали кілька резонансних ДТП з автобусами, які спричинили людські жертви. Перевірено понад 27 тис. одиниць транспорту, порушення виявлені більш ніж в 9 тис. машин.
У відомстві зазначили, що частину порушень усунути нескладно, наприклад, просто укомплектувати транспортні засоби аптечками і справними вогнегасниками, але більшість проблем пов'язані з поганим технічним станом автобусів. Найпоширеніші порушення – тріщини на лобовому склі, непрацюючі фари, несправні габаритні ліхтарі, мовчазні звукові сигнали. Частина машин не пройшли техогляд (пасажирський транспорт проходить його раз на півроку). Масовим є перевищення водіями норми часу знаходження за кермом (покладено не більше 9 годин чистої їзди). Штрафи за порушення не вражають – від 340 до 680 грн, як і для водіїв особистого автотранспорту, але за системні порушення автоперевізників можуть позбавити ліцензії.
Читайте також:
- В Україні шукають легального перевізника для поїздок на адмінкордон з Кримом
- Смуга для автобусів і велосипедів: як в Києві проводять дорожній експеримент
- Чим загрожує Україні заборона поїздів і автобусів в Росію
- Керівництво Нацполіції взяло під особистий контроль розслідування ДТП у Запорізькій області