В Україні побудують платні дороги: де вони з'являться і для кого будуть вигідні

Пілотним проектом може стати дорога навколо Києва, але експерти відзначають – масштабних проектів чекати не варто

В Україні не вперше говорять про будівництво платних доріг. Наймасштабніші проекти були розроблені до Євро-2012, але за весь час вони так і не з'явилися. Про намір з наступного року будувати в країні платні дороги заявив нещодавно міністр інфраструктури Володимир Омелян в ефірі "5 каналу". Чи є перспективи для платних доріг в Україні, дізнавався сайт "Сегодня.ua".

Навіщо українцям платні дороги?

Реклама

"Якби була альтернатива існуючим дорогам, навіть платним, я б користувався такою можливістю і заощадив би на ремонті машини, на часі і зберіг б свої нерви", – говорить киянин Андрій Молочінський.

Платні траси в усьому світі будуються для скорочення і випрямлення маршруту в обхід населених пунктів. Така дорога зазвичай з'єднує два населених пункти безпосередньо, скорочуючи шлях на 50-100 км, а відтак скоротити паливо і час, але за певну суму. В Україні якісні платні дороги могли б стати альтернативою нинішнім розбитим трасам. Ця ідея для країни не нова, її обговорюють з 1999 року, але з того моменту жодної платної дороги так і не з'явилося. Пілотним проектом ще 16 років тому мала стати дорога до польського кордону Львів-Краковець. У травні 2015 року "Укравтодор" оголосив конкурс на будівництво першої в Україні концесійної дороги Львів-Краковець. Але вже у вересні 2015 року стало відомо, що конкурсні заявки двох претендентів відхилили через невідповідність критеріям.

"Платні або концесійні дороги – це дороги більш високої якості, які відповідають високим стандартам, оскільки головним для користувачів такі доріг буде якість і швидкість пересування. Але реалізація таких проектів може бути тільки при наявності альтернативної безкоштовної дороги. Вона то, можливо гіршої якості і довшою, але в будь-якому випадку, пасажир повинен мати можливість безкоштовно проїхати в пункт призначення", – відзначає директор Центру транспортні стратегій Сергій Вовк.

Реклама

1035003

Фото:  Г. Салай, Сегодня

Платні дороги довжиною зазвичай від 25 до 60 км, тому сподіватися, що з'являться дороги з Києва до Одеси не варто. Зазвичай такі дороги будують інвестори за власний рахунок і відшкодовують витрати протягом 10-30 років зі збору плати за проїзд – за доступ і експлуатацію об'єктів дорожнього сервісу, придорожньої інфраструктури, розміщення реклами, логістичних центрів і сучасних ліній зв'язку вздовж дороги.

Реклама

За словами Сергія Вовка, будівництво платних доріг позитивно вплине на економіку країни. "Головна перевага в тому, що держава отримує позитивний економічний ефект від інвестицій в інфраструктуру. В даному випадку інвестиції працюють на те, щоб підняти в цілому економіку країни. Один долар вкладений в інфраструктуру, як правило, повертається в економіку у вигляді 3-5 доларів", – говорить експерт.

Як працюють платні дороги?

Найбільш поширений в світі варіант будівництва платних автомагістралей – передача доріг інвестору або їх будівництво на умовах концесії. Інвестор повинен утримувати і будувати дороги за свій рахунок, натомість він може стягувати гроші за проїзд по цій дорозі з автомобілістів. У багатьох країнах Європи пересування швидкісним автобаном вже давно платне. Але вартість проїзду по таких дорогах і система оплати різні. Підтвердженням оплати служать наклейки на лобовому склі, які зчитують спеціальні рамки, встановлені вздовж дороги. Такі наклейки продаються зазвичай на заправках і називаються стікерами або віньєтами. Вони можуть бути як на час проїзду, так і на кілометраж. Також підтвердженням проїзду є квитанція, яку можна оплатити при в'їзді або виїзді з платної дороги.

"Є абсолютно різні системи, починаючи від того, що оплачується певний період. Є моделі, які прийняті в Німеччині та Білорусі – за проїзд платять тільки вантажні автомобілі", – говорить Сергій Вовк.

У Польщі, наприклад, вартість кілометра проїзду по платній дорозі становить три євроценти з обмеженням швидкості до 130 км. В Італії – від семи євроцентів за кілометр. У деяких країнах проїзд по платних дорогах оплачується за певний період, наприклад, в Словенії за сім днів потрібно заплатити 15 євро, в Австрії 10 днів – 8 євро, в Угорщині 10 днів – 13 євро.

1280px-13-08-09-hongkong-by-ralfr-200

Платна дорога в Гонконзі. Фото: wikipedia.org

Чому концесійні дороги можуть бути не вигідні в Україні

Через те, що в Україні відносно невелика інтенсивність руху на автомобільних дорогах, у нас в країні не буде масового будівництва платних доріг, впевнений колишній заступник міністра інфраструктури і радник голови "Укравтодору" Олександр Кава. "Великої кількості концесійних доріг в наших умовах бути не може. Але це можуть бути невеликі проекти з протяжністю 25-60 км. Якихось масштабних проектів, наприклад, автобанів через всю країну на умовах концесії, у нас приватні інвестори не будуватимуть. І причини тут досить об'єктивні: низька щільність населення країни і низька купівельна спроможність", – говорить він.

Для інвесторів вигідно будівництво концесійних доріг, якщо в добу потік буде становити не менше 18 тис. автомобілів. За словами Олександра Кави, такий показник досягається тільки на окремих під'їздах до міст-мільйонників. Загалом, в Україні в середньостроковій перспективі можна побудувати не більше п'яти концесійних доріг, які можуть окупатися і бути цікавими для приватних інвесторів.

"Це було б вигідніше для громадян України тим, що було б більше доріг в чудовому стані. Але перспектив масового будівництва концесійних доріг немає. Це можуть бути не великі проекти, наприклад, нова швидкісна автомагістраль за європейським коридором Е95 в обхід всіх населених пунктів від Білої церкви до Києва і нова швидкісна дорога на східному підході до Львова по трасі коридору Е40. Максимум по країні зараз можна сформувати портфель з п'яти реальних проектів не більше", – говорить Олександр Кава.

Для порівняння, в Стамбулі через протоку Босфор недавно побудували платний тунель, де середньодобовий потік автомобілів становить 100 тис., такого показника немає ні на одній дорозі навіть Києва. А в Україні не збудували жодної дороги за 15 років через те, що всі ці роки до інвесторів ставилися як благодійників, не враховуючи критеріїв, яким повинна відповідати дорога.

"Інвестори цікавляться будівництвом доріг в Україні, але у них є критерії, яким не відповідає більшість вітчизняних проектів. Серед цих критеріїв ключовий – інтенсивність руху. Неодноразово інвесторам пропонувалася дорога на кордоні з Польщею: від Львова до Краковця. Але інтенсивність цієї дороги набагато менша, ніж необхідний мінімальний рівень в 18 тис. авто на добу. Раніше чиновники чомусь вважали, що інвестори – благодійні фонди, які будуть фінансувати всі ті проекти, на які в державному бюджеті немає грошей. Це неправильний підхід. Проекти повинні бути цікаві інвесторам, окупати вкладені ними інвестиції та приносити прибуток", – відзначає Кава.

1035030

Фото:  Г. Салай, Сегодня

За словами екс-заступника міністра, одним з вигідних проектів концесійних доріг може бути дорога з Києва до Білої Церкви з обмеженням швидкості руху до 150 км/год, яка дозволить доїжджати з міста в столицю за півгодини.

Вартість проїзду по платній дорозі буде залежати від багатьох факторів: від габаритів автомобіля, довжини самої дороги і інших показників. Як зазначає Олександр Кава, в європейських містах плата за проїзд концесійною дорогою становить 15-20 євроцентів за кілометр або 4,34-5,78 грн/км.

Варто відзначити, що "Укравтодор" розглядає введення платного проїзду для вантажівок. Зараз в Україні вантажівки платять тільки в разі переваги допустимих норм – 40 тонн на загальних дорогах і 25 тонн на місцевих. Розглядається два варіанти: або все вантажні машини будуть платити, або тільки іноземні, які перетинають Україну транзитом. Про плани ввести платний проїзд для всіх вантажівок заявив глава "Укравтодору" Славомир Новак в інтерв'ю "Еспрессо".

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
51,01
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,49
55,02
54,97
27,76
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,67
51,11
26,87
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

61118.92

Dogecoin (DOGE)

0.14

Ethereum (ETH)

2940.67

Litecoin (LTC)

78.09

Ripple (XRP)

0.48

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти