Україна втрачає залізницю: щороку знос шляхів тільки накопичується

"Укрзалізниця" може залишитися без колій й локомотивів

Якщо взяти всі залізничні колії "Укрзалізниці", то їх можна було б прокласти від Києва до наукової станції ім. Вернадського в Антарктиді. Довжина залізниць в Україні становить 19,8 тис. км! Але нашою залізницею навряд чи вийшло б дістатися до Антарктиди, навіть якби була така можливість. Частина полотна так зношена, що по ньому небезпечно їздити.

Втрачаємо залізницю

Знос залізничної інфраструктури вже критичний. Потяги сходять зі зношених шляхів, а локомотиви загоряються на ходу. Останні роки такі новини стають регулярними.

Реклама

В "Укртрансбезпеці" заявляють: кількість залізничних аварій в Україні зростає, і майже 90% випадків – через незадовільне утримання шляхів.

Майже половина залізничних колій (8423 км) потребує капітального ремонту. Ще 3373 км їх повністю закриті для руху потягів. На деяких ділянках поїздам не можна рухатися зі швидкістю більше ніж 20-30 км/год через аварійність полотна.

Реклама

При цьому "Укрзалізниця" не виконує план з ремонту шляхів. У 2017-му компанія відремонтувала тільки 17,6% колій від плану, а в 2018-му – 35%. Кожного року невиконання плану посилює загальне зношення магістралей.


Цікавий факт. Штат шляховиків в "Укрзалізниці" в 2018 році становив 40,5 тис. людей. Це один працівник на кожні 500 м протяжності шляхів. І при цьому "Укрзалізниця" не виконує заявлених річних обсягів ремонту!


А через погані колії погіршується і стан вагонів та локомотивів. За оцінками експертів, незадовільний стан полотна збільшує обсяги ремонту на 30%.

Реклама

"Укрзалізниця" має величезну інфраструктуру. І всі ми нею користуємося і бачимо її критичний стан. З кожним роком підвищується аварійність на залізничних коліях, а це безпека українців. Керівництво компанії тільки розповідає про реформи, але нічого не відбувається. Вже половина шляхів потребує ремонту або заміни. Гроші на це не виділяють, хоча декларують це щороку. Ситуація кричуща, але, на жаль, ніякої реакції на це немає", – говорить Костянтин Бондарєв, член Комітету з питань транспорту та інфраструктури Верховної Ради.

Що стосується локомотивного парку. Скоро вагони – і старі, і нові – буде нічим тягнути. Знос локомотивів досяг 95%. На початок року в парку "Укрзалізниці" налічувалося 3588 локомотивів, яким уже по 30-40 років.

А найбільшим оновленням парку стала купівля на 1 млрд дол. 30 тепловозів General Electric у 2018 році – це крапля в загальному парку "Укрзалізниці".

Ремонтують локомотиви теж без поспіху. У минулому році капремонт провели 78 локомотивам. У цьому обіцяли зробити ще 111, але що виходить фактично – даних ще немає.

Ось чому поїзд із Запоріжжя до Одеси їде понад 15 годин, а з Харкова до Ужгорода – 25 годин, і то якщо не затримається в дорозі. Тоді як у всьому світі вкладають в колії, щоб підвищити швидкість перевезень.

Що роблять "Укрзалізниця" і Міністерство інфраструктури

У програмі Кабміну до 2024 року в план на наступні п'ять років заклали оновлення 5 тис. км залізничного полотна.

Щоб відновити залізничні колії, щорічно треба реконструювати як мінімум 530 км полотна, капітально ремонтувати близько 1000 км і ще 576 км комплексно оновлювати.

Чи реальні ці обсяги? Для виконання подібних планів треба близько 130 т рейок на 1 км. Якщо на 5 тис. км – майже 650 тис. т.

"Такий обсяг українські металургійні підприємства цілком можуть забезпечити. Однак все впирається у фінансування, на це потрібно 67 млрд", – говорить Олександр Хмелевський, кандидат економічних наук.

Тим часом замість того, щоб ремонтувати шляхи і закуповувати нові локомотиви, Міністерство інфраструктури має намір скерувати кошти на закупівлю нових вантажних вагонів для "Укрзалізниці", а старі – списати.

Днями відомство зареєструвало проєкт наказу про заборону використання вантажних вагонів, які досягли певного віку. Насправді в цьому немає потреби. За словами експертів, вантажні вагони ще в задовільному стані. Та й приватні компанії вже давно купують власні вагони, щоб не переплачувати "Укрзалізниці" за оренду.

Тобто замість списаних вагонів почнуть закуповувати нові. Гроші знову підуть не на оновлення інфраструктури, а на витрати, які, власне, не потрібні.

"Чим ці нові вагони тягнути і якими шляхами? У мінтрансі є зайві гроші, а інфраструктура в ідеальному стані? Звичайно, ні. На мою думку, цей план позбавлений логіки", – говорить Олександр Скічко, голова підкомітету з питань залізничного транспорту Верховної Ради.

Єдине логічне рішення – вкладати в ремонт і оновлення шляхів і локомотивів, вважає Скічко.

"У фінплані на 2020 рік, прийнятому попереднім керівництвом УЗ, легко можна нарахувати близько 7 млрд гривень невиправданих витрат: збільшення коштів на утримання адміністративного апарату, закупівля палива за явно завищеними цінами, збільшення автопарку компанії. На мою думку, логічно було б уникнути цих надмірних витрат, а повернуті кошти вкласти в той же ремонт локомотивів і шляхів", – додає народний депутат.

Всього для реконструкції "Укрзалізниці" потрібно близько 150 млрд гривень, оцінює економіст Олександр Хмелевський. Якщо її проводити протягом 5 років, то кошти – 30 млрд гривень – можна знайти. Частина цих витрат профінансує сама "Укрзалізниця", решту треба виділити з держбюджету.

Але в держбюджеті фінансування "Укрзалізниці" не передбачено. Власні кошти, які відомство може скерувати на інвестиційні проєкти, становлять 18-20 мільярдів гривень на рік. Без кредитів і допомоги держави оновлення неможливе.

Нагадаємо, у першій половині 2020 року "Укрзалізниця" працювала без повноцінного керівництва. Лише 26 серпня керівником компанії був затверджений Володимир Жмак, колишній топменеджер кількох українських і міжнародних компаній.

Він одразу надав план змінення компанії, головна мета якого – перетворити "Укрзалізницю" в прибуткову, щоб уже через два роки вийти на IPO.

Жмак пропонує виділити в структурі "Укрзалізниці" чотири окремі підрозділи, які візьмуть на себе пасажирські, вантажні, контейнерні перевезення, а також інфраструктуру. Акцентувати планується на профільному бізнесі, тобто на перевезеннях і організації руху. Що стосується непрофільних активів, то їх голова УЗ збирається передати для приватизації.

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,55
53,04
50,82
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,53
55,20
55,04
27,56
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
52,16
51,05
26,81
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

66610.41

Dogecoin (DOGE)

0.16

Ethereum (ETH)

3239.05

Litecoin (LTC)

86.04

Ripple (XRP)

0.55

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти