Верховна Рада продовжила на рік, до 1 січня 2019 року, експеримент щодо фінансування ремонту і реконструкції доріг за рахунок перевиконання митних надходжень. За відповідну поправку до Бюджетного кодексу проголосували 7 грудня 248 народних депутатів.
Крім того, Рада також ввела можливість дофінансування таких проектів за рахунок Державного дорожнього фонду, який почне роботу з 1 січня 2018 року.
"Встановити, що з 1 січня 2018-го до 1 січня 2019 року запроваджується експеримент щодо фінансового забезпечення реалізації заходів з розвитку автомобільних доріг загального користування в усіх областях та місті Києві, а також щодо реалізації заходів з розвитку дорожньої інфраструктури в місті Києві", – зазначається в тексті поправки.
Зазначений експеримент щодо фінансового забезпечення реконструкції та ремонту автодоріг стартував у вересні 2015 року. Згідно з ним, половина суми перевиконання щомісячних планових митних надходжень (мито, акцизний податок з ввезених до України підакцизних товарів, податок на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів) направлялися до спецфондів відповідних регіональних бюджетів.
Прийнята нардепами поправка регламентує, що в разі отримання облбюджету і бюджетом Києва в цілому по Україні за рахунок експерименту коштів обсягом:
- менше 1,5 млрд грн протягом першого кварталу;
- менше 3 млрд грн – першого півріччя;
- менше 4,5 млрд грн – за дев'ять місяців;
- менше 6 млрд грн – за 2018 рік
Здійснюється поквартальна компенсація з Державного дорожнього фонду з урахуванням сум компенсацій, наданих протягом попередніх кварталів поточного бюджетного періоду (наростаючим підсумком з початку року).
Коментуючи цю поправку, прем'єр-міністр Володимир Гройсман зазначив, що загальний бюджет фінансування доріг на 2018 рік становитиме 46 млрд, а ця поправка збалансує виділення коштів щодо експерименту в сумі не менше 6 млрд грн. Такий обсяг коштів – це на 37% більше, ніж цього року. Міністр інфраструктури Володимир Омелян вважає, що на ці гроші можна буде відремонтувати 4-5 тис. км доріг державного значення.
Нагадаємо, Верховна Рада 17 листопада 2016 ухвалила закони про створення Державного дорожнього фонду України. Президент України Петро Порошенко підписав ці закони 8 грудня 2016 року.
Передбачається, що кошти Державного дорожнього фонду будуть спрямовані, зокрема, на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення.
Також з дорожнього фонду виділятимуться субвенції з держбюджету місцевим бюджетам на фінансування дорожніх робіт на дорогах місцевого значення.
Державний дорожній фонд в складі державного бюджету передбачає фінансування дорожнього господарства за рахунок наступних надходжень:
- акцизний податок з вироблених підакцизних товарів (продукції) в частині нафтопродуктів і транспортних засобів;
- акцизний податок з ввезених на митну територію країни підакцизних товарів в частині нафтопродуктів і транспортних засобів;
- ввізне мито на нафтопродукти і транспортні засоби та шини до них;
- плата за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, тощо.
Законодавчо встановлено, що податки (акцизи), визначені до наповнення фонду, зараховуватимуться до спеціального фонду в наступному розмірі: 2018 року – 50%, 2019 року – 75% і з 2020 року – 100%.