Потяги "Укрзалізниці" зношені на 95%: що з ними робити

Експерти пояснюють, чим загрожує такий відсоток зносу пасажирських складів

Потяги , в яких їздять українці , зношені на 90 % . Більше половини поїздів мають вік від 30 до 53 років . На перший погляд , може здатися , що сьогодні – завтра вони просто почнуть розвалюватися в дорозі . Чим загрожує такий рівень зносу поїздів , і коли українці їздитимуть в нових комфортних вагонах , розбирався сайт " Сегодня" .

Чому українці їздять на старих поїздах

Парк поїздів в критичному стані через те , що в Україні не виконується стаття 10 Закону " Про залізничний транспорт " . Відповідно до закону , нові вагони повинні закуповуватися за рахунок держбюджету . Але це тільки на папері .

Реклама

"За період незалежності України з держбюджету грошей на оновлення рухомого складу не виділялося " , – пояснюють сайту " Сегодня" в " Укрзалізниці".

Своїми ресурсами держкомпанія не може оновити парк . Для цього треба підвищувати тарифи на перевезення , а будь-яке підвищення повинен схвалити Кабмін . Самостійно компанія не може впливати на свої тарифи .

Реклама

Пассажирский парк "укрзализныци"
Infogram


Реклама

Проте , " УЗ " цього року планує модернізувати 147 вагонів – тобто , їх життя продовжать ще на років десять . Ще 54 вагона закуплять . Але цього недостатньо для оновлення рухомого складу . Всього в " Укрзалізниці " 3,1 тисяча вагонів , ще півтори тисячі вагонів вже не експлуатуються .


У наступні п'ять років " Укрзалізниця " планує оновити 45 % парку пасажирських вагонів . Про це йдеться в Стратегії розвитку компанії до 2021 року. Так , на нові вагони витратять 9 млрд грн – цього вистачить на 400 вагонів . Ще на 11 млрд – на закупівлю електропоїздів , 3,5 млрд грн – на дизель – поїзди і 10 млрд – на модернізацію рухомого складу . У компанії розраховують в основному на державну підтримку .

Що означає 90% зносу

Високий рівень зносу пасажирського парку означає , що найближчим часом буде збільшуватися сума витрат на поточний ремонт . Відповідно , буде менше грошей на капітальний ремонт і покупку нових вагонів і локомотивів .


Іншими загрозами стануть аварії на коліях , вважає Вадим Бардась , інвестаналітик European Analytical Centre . Це призведе до збільшення витрат з держбюджету , зниження зростання ВВП і ділової активності .

Головна ж причина зносу – корупція в " Укрзалізниці " , вважають експерти .

"Розквіт бюджетної корупції призвів до ситуації , коли держчиновники могли отримати більше корупційних доходів саме на поточному , а не на капітальному ремонті . Крім того , державна фінансова політика передбачає залишкове фінансування капітальних витрат і мізерні розміри фондів розвитку . Так , в бюджеті -2018 витрати розвитку становлять лише 13 % від загальної суми кошторису " , – коментує Бардась.

1300838_01Фото: архів

Але на темі зносу основних фондів також багато спекуляції, вважає Ростислав Чайківський, фінансовий експерт, член міжнародних організацій CFA і АССА. Справа в тому, що рівень зносу не означає, що потяги і вагони потрібно списати зовсім. Наприклад, термін експлуатації пральної машини сім років. Через шість років знос у неї складе 86%. Але при нормальній експлуатації і заміні дрібних деталей вона може пропрацювати ще 10-20 років. І, швидше за все, користувач замінить її через 10-20 років, але не через поломку, а через моральний знос, оскільки нові моделі мають більше режимів і споживають менше енергії. Така ж ситуація і з вагонами.

"Накупити нових вагонів і задерти ціни на квитки може кожен. А насправді "Укрзалізниця" повинна займатися належним обслуговуванням вагонного парку і забезпечувати оптимальний баланс нормальних послуг і доступною для населення вартості перевезень. Крім того, замість покупки нового вагона можна зробити капітальний ремонт більшої кількості вагонів. Тому в основі всього повинні бути чіткі і прозорі розрахунки, а не спекуляція на розмірі зносу, який, насправді говорить тільки про вік вагонів, а не неможливість їх подальшої експлуатації", – пояснює аналітик .

Чим загрожує знос потягів

Фінансовий стан " Укрзалізниці" не райдужне . Плани щодо оновлення парку практично нічого не міняють , впевнений Ярослав Пилипчук , експерт з економічного аналізу та транспортну інфраструктуру Українського інституту майбутнього .

"Зараз немає ніяких ресурсів для поновлення поїздів . Але отримати їх можна просто – оптимізувати фінансову модель " Укрзалізниці " : ліквідувати корупцію і очистити від різних груп впливу , і тоді , можливо , матимемо ресурс для реформи " , – говорить експерт.

На думку Пилипчука , якщо підняти ціни на квитки , у нас відкриється нова нішазапустяться регіональні аеропорти.

Вирішити знос парку " Укрзалізниці " потрібно в найближчі рік – два . Подальше використання старих потягів і вагонів несе загрозу життю і здоров'ю українців , динаміці зростання економіки країни , говорить Вадим Бардась .

Напомним, ранее сайт "Сегодня" разбирался, чи зможе Україна побудувати швидкісну залізницю – таку як, наприклад, в Японії – а також давав поради, як влітку вижити в розжареному потязі без кондиціонера.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
51,01
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,49
55,07
54,99
27,76
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,80
51,11
26,81
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64117.17

Dogecoin (DOGE)

0.16

Ethereum (ETH)

3068.8

Litecoin (LTC)

82.69

Ripple (XRP)

0.51

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти