Потяги , в яких їздять українці , зношені на 90 % . Більше половини поїздів мають вік від 30 до 53 років . На перший погляд , може здатися , що сьогодні – завтра вони просто почнуть розвалюватися в дорозі . Чим загрожує такий рівень зносу поїздів , і коли українці їздитимуть в нових комфортних вагонах , розбирався сайт " Сегодня" .
Чому українці їздять на старих поїздах
Парк поїздів в критичному стані через те , що в Україні не виконується стаття 10 Закону " Про залізничний транспорт " . Відповідно до закону , нові вагони повинні закуповуватися за рахунок держбюджету . Але це тільки на папері .
"За період незалежності України з держбюджету грошей на оновлення рухомого складу не виділялося " , – пояснюють сайту " Сегодня" в " Укрзалізниці".
Своїми ресурсами держкомпанія не може оновити парк . Для цього треба підвищувати тарифи на перевезення , а будь-яке підвищення повинен схвалити Кабмін . Самостійно компанія не може впливати на свої тарифи .
Пассажирский парк "укрзализныци"
Infogram
У наступні п'ять років " Укрзалізниця " планує оновити 45 % парку пасажирських вагонів . Про це йдеться в Стратегії розвитку компанії до 2021 року. Так , на нові вагони витратять 9 млрд грн – цього вистачить на 400 вагонів . Ще на 11 млрд – на закупівлю електропоїздів , 3,5 млрд грн – на дизель – поїзди і 10 млрд – на модернізацію рухомого складу . У компанії розраховують в основному на державну підтримку .
Що означає 90% зносу
Іншими загрозами стануть аварії на коліях , вважає Вадим Бардась , інвестаналітик European Analytical Centre . Це призведе до збільшення витрат з держбюджету , зниження зростання ВВП і ділової активності .
Головна ж причина зносу – корупція в " Укрзалізниці " , вважають експерти .
"Розквіт бюджетної корупції призвів до ситуації , коли держчиновники могли отримати більше корупційних доходів саме на поточному , а не на капітальному ремонті . Крім того , державна фінансова політика передбачає залишкове фінансування капітальних витрат і мізерні розміри фондів розвитку . Так , в бюджеті -2018 витрати розвитку становлять лише 13 % від загальної суми кошторису " , – коментує Бардась.
Фото: архів
Але на темі зносу основних фондів також багато спекуляції, вважає Ростислав Чайківський, фінансовий експерт, член міжнародних організацій CFA і АССА. Справа в тому, що рівень зносу не означає, що потяги і вагони потрібно списати зовсім. Наприклад, термін експлуатації пральної машини сім років. Через шість років знос у неї складе 86%. Але при нормальній експлуатації і заміні дрібних деталей вона може пропрацювати ще 10-20 років. І, швидше за все, користувач замінить її через 10-20 років, але не через поломку, а через моральний знос, оскільки нові моделі мають більше режимів і споживають менше енергії. Така ж ситуація і з вагонами.
"Накупити нових вагонів і задерти ціни на квитки може кожен. А насправді "Укрзалізниця" повинна займатися належним обслуговуванням вагонного парку і забезпечувати оптимальний баланс нормальних послуг і доступною для населення вартості перевезень. Крім того, замість покупки нового вагона можна зробити капітальний ремонт більшої кількості вагонів. Тому в основі всього повинні бути чіткі і прозорі розрахунки, а не спекуляція на розмірі зносу, який, насправді говорить тільки про вік вагонів, а не неможливість їх подальшої експлуатації", – пояснює аналітик .
Чим загрожує знос потягів
Фінансовий стан " Укрзалізниці" не райдужне . Плани щодо оновлення парку практично нічого не міняють , впевнений Ярослав Пилипчук , експерт з економічного аналізу та транспортну інфраструктуру Українського інституту майбутнього .
"Зараз немає ніяких ресурсів для поновлення поїздів . Але отримати їх можна просто – оптимізувати фінансову модель " Укрзалізниці " : ліквідувати корупцію і очистити від різних груп впливу , і тоді , можливо , матимемо ресурс для реформи " , – говорить експерт.
На думку Пилипчука , якщо підняти ціни на квитки , у нас відкриється нова ніша – запустяться регіональні аеропорти.
Вирішити знос парку " Укрзалізниці " потрібно в найближчі рік – два . Подальше використання старих потягів і вагонів несе загрозу життю і здоров'ю українців , динаміці зростання економіки країни , говорить Вадим Бардась .
Напомним, ранее сайт "Сегодня" разбирался, чи зможе Україна побудувати швидкісну залізницю – таку як, наприклад, в Японії – а також давав поради, як влітку вижити в розжареному потязі без кондиціонера.