Потяги "Укрзалізниці" зношені на 95%: що з ними робити

Експерти пояснюють, чим загрожує такий відсоток зносу пасажирських складів

Потяги , в яких їздять українці , зношені на 90 % . Більше половини поїздів мають вік від 30 до 53 років . На перший погляд , може здатися , що сьогодні – завтра вони просто почнуть розвалюватися в дорозі . Чим загрожує такий рівень зносу поїздів , і коли українці їздитимуть в нових комфортних вагонах , розбирався сайт " Сегодня" .

Чому українці їздять на старих поїздах

Парк поїздів в критичному стані через те , що в Україні не виконується стаття 10 Закону " Про залізничний транспорт " . Відповідно до закону , нові вагони повинні закуповуватися за рахунок держбюджету . Але це тільки на папері .

Реклама

"За період незалежності України з держбюджету грошей на оновлення рухомого складу не виділялося " , – пояснюють сайту " Сегодня" в " Укрзалізниці".

Своїми ресурсами держкомпанія не може оновити парк . Для цього треба підвищувати тарифи на перевезення , а будь-яке підвищення повинен схвалити Кабмін . Самостійно компанія не може впливати на свої тарифи .

Реклама

Пассажирский парк "укрзализныци"
Infogram


Реклама

Проте , " УЗ " цього року планує модернізувати 147 вагонів – тобто , їх життя продовжать ще на років десять . Ще 54 вагона закуплять . Але цього недостатньо для оновлення рухомого складу . Всього в " Укрзалізниці " 3,1 тисяча вагонів , ще півтори тисячі вагонів вже не експлуатуються .


У наступні п'ять років " Укрзалізниця " планує оновити 45 % парку пасажирських вагонів . Про це йдеться в Стратегії розвитку компанії до 2021 року. Так , на нові вагони витратять 9 млрд грн – цього вистачить на 400 вагонів . Ще на 11 млрд – на закупівлю електропоїздів , 3,5 млрд грн – на дизель – поїзди і 10 млрд – на модернізацію рухомого складу . У компанії розраховують в основному на державну підтримку .

Що означає 90% зносу

Високий рівень зносу пасажирського парку означає , що найближчим часом буде збільшуватися сума витрат на поточний ремонт . Відповідно , буде менше грошей на капітальний ремонт і покупку нових вагонів і локомотивів .


Іншими загрозами стануть аварії на коліях , вважає Вадим Бардась , інвестаналітик European Analytical Centre . Це призведе до збільшення витрат з держбюджету , зниження зростання ВВП і ділової активності .

Головна ж причина зносу – корупція в " Укрзалізниці " , вважають експерти .

"Розквіт бюджетної корупції призвів до ситуації , коли держчиновники могли отримати більше корупційних доходів саме на поточному , а не на капітальному ремонті . Крім того , державна фінансова політика передбачає залишкове фінансування капітальних витрат і мізерні розміри фондів розвитку . Так , в бюджеті -2018 витрати розвитку становлять лише 13 % від загальної суми кошторису " , – коментує Бардась.

1300838_01Фото: архів

Але на темі зносу основних фондів також багато спекуляції, вважає Ростислав Чайківський, фінансовий експерт, член міжнародних організацій CFA і АССА. Справа в тому, що рівень зносу не означає, що потяги і вагони потрібно списати зовсім. Наприклад, термін експлуатації пральної машини сім років. Через шість років знос у неї складе 86%. Але при нормальній експлуатації і заміні дрібних деталей вона може пропрацювати ще 10-20 років. І, швидше за все, користувач замінить її через 10-20 років, але не через поломку, а через моральний знос, оскільки нові моделі мають більше режимів і споживають менше енергії. Така ж ситуація і з вагонами.

"Накупити нових вагонів і задерти ціни на квитки може кожен. А насправді "Укрзалізниця" повинна займатися належним обслуговуванням вагонного парку і забезпечувати оптимальний баланс нормальних послуг і доступною для населення вартості перевезень. Крім того, замість покупки нового вагона можна зробити капітальний ремонт більшої кількості вагонів. Тому в основі всього повинні бути чіткі і прозорі розрахунки, а не спекуляція на розмірі зносу, який, насправді говорить тільки про вік вагонів, а не неможливість їх подальшої експлуатації", – пояснює аналітик .

Чим загрожує знос потягів

Фінансовий стан " Укрзалізниці" не райдужне . Плани щодо оновлення парку практично нічого не міняють , впевнений Ярослав Пилипчук , експерт з економічного аналізу та транспортну інфраструктуру Українського інституту майбутнього .

"Зараз немає ніяких ресурсів для поновлення поїздів . Але отримати їх можна просто – оптимізувати фінансову модель " Укрзалізниці " : ліквідувати корупцію і очистити від різних груп впливу , і тоді , можливо , матимемо ресурс для реформи " , – говорить експерт.

На думку Пилипчука , якщо підняти ціни на квитки , у нас відкриється нова нішазапустяться регіональні аеропорти.

Вирішити знос парку " Укрзалізниці " потрібно в найближчі рік – два . Подальше використання старих потягів і вагонів несе загрозу життю і здоров'ю українців , динаміці зростання економіки країни , говорить Вадим Бардась .

Напомним, ранее сайт "Сегодня" разбирался, чи зможе Україна побудувати швидкісну залізницю – таку як, наприклад, в Японії – а також давав поради, як влітку вижити в розжареному потязі без кондиціонера.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
47,69
-
52,81
26,00
48,50
46,50
50,50
24,95
49,29
47,29
50,79
25,78
50,50
50,00
52,00
25,66
50,99
48,99
50,99
25,48
51,99
48,89
53,49
25,92
52,00
49,99
54,00
27,52
52,00
49,99
54,00
27,14
52,99
51,99
54,99
27,10
-
49,49
53,49
25,48
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

23403

Dogecoin (DOGE)

0.09

Ethereum (ETH)

1659.14

Litecoin (LTC)

99.96

Ripple (XRP)

0.41

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти