"Це моя мрія": чи вийде у Зеленського створити державну авіакомпанію

9 травня 2020, 07:30

Віталій Андронік Віталій Андронік

Держава стоїть перед вибором: підтримувати приватні авіакомпанії чи створити державну

Володимир Зеленський хоче запустити в Україні державну авіакомпанію. Її парк буде складатися з вітчизняних літаків.

Реклама

"Я не розумію, чому на внутрішніх рейсах не літають наші літаки. Де наші "АНи"? Ми повинні зробити державну авіакомпанію. Це моя мрія. Мрія створити державну авіакомпанію на рівні Turkish Airlines, Singapore Airlines" – заявив Зеленський в кінці квітня.

Гроші готові виділити з держбюджету. За словами Зеленського, з "Антоновим" ведуть переговори і готують держпрограму.

Пізніше заступник керівника Офісу президента Кирило Тимошенко пояснив, як буде працювати державна авіакомпанія. Літаки "Антонова" хочуть пустити між містами України і в найближчі країни. Це дасть "Антонову" замовлення і робочі місця. Але крім того, в Офісі президента хочуть, щоб національна авіакомпанія стала страховкою держави на випадок екстрених ситуацій. Наприклад, для евакуації українців з інших країн.

Зараз у Зеленського ведуть підрахунки, скільки скарбниці буде коштувати створення державного авіаперевізника. Незабаром Офіс президента повинен презентувати саму авіакомпанію і її вартість.

Чому раптом захотіли запускати державну авіакомпанію

Реклама

Зараз не найкращі часи для авіакомпаній. Через пандемію COVID-19 кордони країн закриті і перельоти зупинені. Виручка авіакомпаній впаде в цьому році на 55% в порівнянні з 2019 роком, прогнозує Міжнародна асоціація повітряного транспорту (IATA). Виживання авіакомпаній ускладнюють фіксовані витрати, на які йде 49% доходу.

Що стосується українського ринку, станом на березень 2020 року в Україні працювали 12 вітчизняних авіакомпаній. 98% пасажиропотоку припадало на "Міжнародні авіалінії України", SkyUP, Azur Air Ukraine і Wind Rose. Останні дві виконують чартерні рейси. Перший квартал для них закінчився зі збитками в 10-15 млрд грн, підрахували в Авіаційному комітеті Торгово-промислової палати.

/ Фото: Reuters

Ситуація на ринку така, що без держдопомоги авіакомпанії не виживуть, вважає Олександр Ланецький, директор консалтингової компанії Friendly Avia Support.

Реклама

Перед урядами стоїть питання: допомагати чи не допомагати авіакомпаніям, а якщо допомагати, то на яких умовах. Наприклад, в США уряд надає допомогу в обмін на 25% акцій авіакомпаній.

"Для України стоїть питання, що вигідніше – допомогти практично безоплатно, націоналізувати або частково націоналізувати. Або зовсім на ці гроші створити державну авіакомпанію з нуля. Думаю, за цим рішенням стоїть дві складові. Перше – показати авіакомпаніям, які просять допомоги, що держава може обійтися і без них. Я припускаю, що авіакомпанії висували ультиматум, що якщо не дати допомогу, то вони збанкрутують і взагалі ніхто літати не буде. Другий аргумент – навіщо виділяти гроші комусь, якщо можна виділити собі ж", – говорить Олександр Ланецький.

Криза на авіаринку може призвести до того, що в Європі залишаться національні перевізники, а лоукостеи збанкрутують і підуть з ринку. В такому разі Україні необхідний авіаперевізник, інакше не буде польотів з України або буде 5-6 польотів, зазначає Ланецький. До того ж закриття кордонів і епідемія дали зрозуміти, що якщо знадобиться евакуювати людей, то потрібен національний перевізник.

"У держави, у якої немає коштів підтримати і зберегти свій авіаринок, залишається тільки варіант думати, що робити після завершення кризи. Це найкращий час для розвитку стартапів і нових бізнесів. А ідея про новий державний перевізник може стати рятувальним кругом для пасажирів, якщо існуючі компанії підуть з ринку", – відзначає Богдан Долінце, голова Комітету авіаційного транспорту Всеукраїнського центру реформ транспортної інфраструктури.

Що чекає приватні авіакомпанії

Очевидно, заява про створення державної авіакомпанії означає, що приватним авіаперевізникам не варто чекати держпідтримки. Тому є ймовірність, що в цьому році постраждає МАУ. На авіакомпанію припадає велика частка українського пасажиропотоку. З 2017-го щороку МАУ завершує збитками. Крім того, авіакомпанія винна майже 1 млрд грн "Украероруху" за аеронавігаційне обслуговування. Авіаперевізник прогнозує, що в 2020-му збитки компанії складуть 60 млн дол. Керівництво МАУ місяць тому запросило у уряду стабілізаційний кредит 50 млн дол. Під 5-6%. Експерти не вірять, що держава може виділити ці гроші навіть як кредит.

"З огляду на борги МАУ і збитки, то 50 млн дол. їх не врятують. Це тільки їх зарплати до кінця року, що лише продовжить агонію. Якщо компанія збанкрутує, то точно не через карантин", – вважає Владислав Притоманов, керівник сектора "Інфраструктура" BRDO.

/ Фото: Скриншот из видео

Реклама

Всесвітній карантин став останньою крапкою для авіакомпаній, які займалися зароблянням грошей тут і зараз, не думаючи про довгострокову перспективу, зазначає експерт. Так, наприклад, авіакомпанія Norwegian Air повідомила про банкрутство своїх чотирьох датських і шведських філій, на які припадав основний парк. В останнє десятиліття норвезька авіакомпанія швидко зростала, ставши третьою за величиною бюджетною авіакомпанією в Європі і найбільшим іноземним перевізником, що обслуговує Нью-Йорк та інші великі міста США, але також вона накопичила борги і зобов'язання майже на 8 мільярдів доларів.

"Банкрутство авіакомпаній стало закономірним більше через неправильну поведінку на ринку, ніж через кризу. Що стосується українського ринку, то SkyUp переживе і буде працювати після кризи. І МАУ може це зробити. Чи варто їх підтримувати державі? Спірне питання. У будь-якому випадку для пасажира, якщо не буде МАУ, то буде хтось інший", – резюмував Притоманов.

Богдан Долінце сумнівається, що уряд піде на націоналізацію збиткових авіакомпаній, щоб на їх базі будувати нову.

"Націоналізація МАУ на сьогодні неможлива. Причин насправді декілька. По-перше, немає таких коштів, оскільки і так багато національних програм скорочуються, а по-друге, літаки компанії в лізингу і тому не належать їй", – зазначив Долінце.

У скільки обійдеться створення державної авіакомпанії

Експерти не вірять в успіх майбутньої державіакомпанії. Одна з-причин – мало платоспроможного населення. Українці не будуть літати за 1500-2000 грн по Україні, якщо квиток на поїзд чи автобус коштує 200-300 гривень.

Питання викликає модель, як авіакомпанія буде заробляти. Пасажирські літаки "Антонова" підходять для внутрішніх польотів по Україні, зауважують авіаексперти. Але якщо держкомпанія буде літати тільки по Україні, то вона буде збитковою і довго не протягне. Справа в тому, що авіакомпанії заробляють саме на міжнародних і далекомагістральних перельотах.

Зеленський хоче створити компанію за прикладом Турецьких і Сінгапурських авіаліній. Обидві компанії мають до 50% приватного капіталу і орієнтовані на міжнародні перельоти, а не на внутрішні. Більш того, Сінгапур – держава за площею менше Києва – там нікуди літати. Singapore Airlines націлені на пасажирів, яким важливий комфорт, а не низька вартість квитків. Їх мета – заробляти гроші, а не існувати за рахунок субсидування.

"Ці компанії не створювалися для того, щоб возити власних пасажирів, а всередині Сінгапуру і возити нікуди. Це тільки міжнародні рейси. Якщо завдання компанії – приносити гроші від зовнішніх ринків і забезпечувати за рахунок цих доходів внутрішні рейси, які нерентабельні, – то це зрозумілий проект, але він вимагає вкладень до мільярда доларів. В умовах кризи гроші навряд чи знайдуть. З досвіду Турецьких і Сінгапурських авіаліній треба все одно купувати літаки Boeing і Airbus. На жаль, літаки "Антонова" конкурувати з літаками Boeing і Airbus не можуть, якщо говорити про польоти в інші країни", – говорить Владислав Притоманов, керівник сектора "Інфраструктура" BRDO.

Але і виробник літаків не може працювати тільки в межах країни. Він повинен виходити на світовий ринок, відзначає експерт. Тим більше, "Антонов" конкурентний як виробник вантажних літаків, і вигідніше використовувати цю перевагу.

"Як виробник літаків компанія не може виробляти літаки тільки всередині країни, вона повинна виходити на світовий ринок. А це дуже великі витрати і складний процес, який вимагає представництва хоча б в основні країни, куди ці літаки літають. Я думаю, що така компанія може бути, але не найближчим часом. Треба чітко розуміти, для чого це робити – щоб приводити гроші в Україну з іноземних ринків чи щоб підтримувати вітчизняне авіабудування. І це питання не десятків, а 500 мільйонів доларів, до мільярда для такої компанії", – говорить Притоманов.

Фото: Singapore airlines

Фото: Singapore airlines

Що стосується вартості, то один пасажирський АН коштує приблизно 35 млн дол., говорить Олександр Ланецький. Щоб зібрати парк літаків, потрібно 350-500 млн доларів. Кілька літаків в різному ступені готовності вже є. Однак їх не можуть закінчити збирати, оскільки потрібні деталі, які виробляються в Росії.

"Теоретично їх можна замінити на інші іноземні деталі, але це здорожує проект і вимагає часу. Я думаю, що випуск 10 літаків обійдеться в 350-500 млн дол. Чи великі це гроші? Якщо це має на увазі роботу для 150 тис. людей протягом двох-трьох років, то, напевно, невеликі. Але поки це вдалося в українській історії чотирьом людям: колишньому міністру транспорту Кирпі, екс-міністру оборони РФ Сердюкову, Муаммару Каддафі і Бушу-молодшому, які свого часу замовляли літаки АН і врятували "Антонов" від закриття", – говорить Ланецький.

Поки ясно одне – після пандемії авіаринок буде іншим. Багато авіакомпаній припинять існувати і до цього потрібно готуватися. Ймовірно, дешевих квитків теж не залишиться. Коли можуть поновитися авіаперельоти і що чекає авіаринок після пандемії, читайте в статті "Сьогодні": "Дешевих квитків вже не буде: коли авіакомпанії відновлять польоти".


Тим часом в Україні в цьому році очікують велику кількість туристів з Китаю. Чому – дивіться в сюжеті "Сьогодні":

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти