Депутати підтримали е-квиток: коли українці розраховуватимуться за проїзд карткою

22 листопада 2016, 07:08

Віталій Андронік Віталій Андронік

За допомогою електронного квитка українці зможуть оплачувати проїзд в громадському транспорті карткою. Львів та Вінниця вже кілька років намагаються ввести е-квиток, але в законодавстві досі немає поняття "електронний квиток"

Верховна Рада в першому читанні проголосувала за законопроект про електронну оплату проїзду в громадському транспорті. Експерти зазначають, що прийняття законопроекту в цілому – технічне питання, а далі справа за самими містами. Сайт "Сегодня.ua" дізнався, що ще належить зробити для впровадження електронного квитка в Україні та як він працюватиме.

Реклама

Коли запрацює електронний квиток

За законопроект за електронним квитком депутати 17 листопада повинні були проголосувати відразу в цілому, зазначає його співавтор помічник нардепа Ігоря Васюника Тетяна Садовська. "Насправді, була узгоджена позиція у всіх фракціях про підтримку. Ми взагалі сподівалися, що законопроект буде підтриманий і в другому читанні, і в цілому. Оскільки всі моменти вже обговорені. Історія цього законопроекту триває більше року і враховані позиції всіх міст, які готові впровадити електронний квиток – вони сподіваються на цей закон, оскільки відсутність законодавче врегулювання – єдина перешкода для введення електронного квитка", – говорить вона.

1162235

Фото: Сегодня

Реклама

В цілому не проголосували за законопроект через те, що могло не вистачити депутатів в залі, оскільки на голосування його виставили ввечері, пояснює радниця міністра інфраструктури Яніка Мерило. "Багато депутатів пішли на той момент, і не було зрозуміло, чи вистачить голосів. Дуже важливо, що законопроект прийнятий в першому читанні. Ухвалення в другому читанні – це технічне питання, оскільки жодних проблем і зауважень щодо законопроекту не було. Я думаю, питання не гальмуватиметься і до кінця року його приймуть в цілому", – говорить вона.

За словами Яніки Мерило, як тільки законопроект набуде чинності, готовими для впровадження електронного квитка будуть Львів та Вінниця, які вже мають технічне завдання і угоду з Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР) про фінансування. "Містам, звичайно, знадобитися якийсь час на закупівлю, встановлення обладнання в транспорті і створення центру управління транспортом – це може зайняти близько року", – додає вона.

Скільки коштуватиме містам електронний квиток

Оплата проїзду електронним квитком передбачає можливість оплати проїзду однією карткою в усьому громадському транспорті: в метро, електротранспорті і автобусах. Оскільки гроші збиратимуть не водієм або кондуктором, а на окремому рахунку міста, у перевізника не буде готівки і отримуватимуть зарплату водії не за кількістю перевезених пасажирів, а за кілометраж за своїм маршрутом і дотримання графіка. Завдяки цьому відпадає відразу кілька проблем – водієві не вигідно буде чекати, поки наб'ється повний салон пасажирів, оскільки доведеться дотримуватися графіка, а городяни за допомогою електронного квитка оплачуватимуть час користування громадським транспортом, а не одну поїздку. Тобто, оплата квитка буде, скажімо, за годину, за цей час пасажир зможе пересідати між транспортом, не оплачуючи проїзд знову. До того ж, електронний квиток виведе перевезення з тіні, оскільки легальний транспорт повинен мати валідатори для зчитування карт.

Вся система електронного квитка коштуватиме місту від 8 до 15 млн євро, залежно від чисельності населення та інфраструктури. За ці гроші потрібно розробити програмне забезпечення, закупити і встановити валідатори (апарати для зчитування карт) або турнікети на зупинках. Поки що кожне з міст розраховує впровадити систему за рахунок залучення інвесторів, грантів або кредиту ЄБРР.

Реклама

ticket-validator

Приклад валідатора для електронного квитка. Фото: railwaypro.com

В тренді
Долар в Україні знову подешевшав, євро припинив зростати: курс валют
В тренді
Не пробили захист: які гривні не вміють підробляти фальшивомонетники
В тренді
Купити полуницю авансом. Скільки коштує українська ягода з теплиці та з грядки?

Які міста зможуть ввести електронний квиток

Оскільки проект дорогий, електронний квиток буде вигідний містах з великим населенням і великим числом перевізників. "Потрібно проводити для кожного міста розрахунки, чи є рентабельність такого проекту. Звичайно, це вигідно для великих міст, де є різні види транспорту, які можна буде об'єднати єдиним електронним квитком", – говорить Тетяна Садовська.

Наприклад, найбільше роботи до введення електронного квитка зроблено у Вінниці – тут вже проведені розрахунки і готово технічне завдання, і отримано згоду на фінансування проекту ЄБРР. "Зараз ми визначаємо, які валідатори потрібні. Нам фактично залишилося провести тендер. Нині Вінниця для комплексного впровадження електронного квитка найбільш готова", – зазначає директор департаменту інформаційних технологій Вінницької міської ради Володимир Романенко.

Реклама

В Одесі в грудні 2015 року в одному з трамваїв в тестовому режимі навіть встановили валідатор для оплати проїзду, але на цьому перехід на єдиний квиток і закінчився. Однак у мерії Одеси запевнили, що процес йде, і вже 2017-го городяни і туристи зможуть скористатися єдиним квитком в будь-якому виді транспорту. "Протягом тижня-двох буде готова пакетна пропозиція з усіма технічними подробицями проекту. Потім її розгляне група профільних фахівців", – пояснив радник мера Одеси Сергій Дубенко.

У Дніпрі теж заявляють, що зробили напрацювання і навіть готові стартувати ще цього року, але чекають на закон: "Це можливість відстежити пасажиропотоки і вивести значну частину перевезень з тіні – до 20%, а це масштаб, який можна порівняти з 3-4% бюджету міста", – вважає заступник мера Дніпра Яніка Мерило.

0_811b1_fb9b1c7_xxl

Фото: yeed.me

Але, за словами Яніки Мерило, місто не обов'язково має бути великим. "Наше звернення за електронним квитком підтримала Бела Церква і Буча, яка ще менше. Міста самі вирішуватимуть, чи потрібен їм електронний квиток", – говорить вона.

Після прийняття законопроекту про електронний квитку потрібно буде розробити єдиний рекомендований стандарт, вважає радниця міністра. При наявності такого стандарту жителі різних міст зможуть користуватися електронним квитком свого міста. "Далі буде важливим створити єдиний рекомендований стандарт. Міста, які хочуть запускати у себе електронний квиток, повинні мати можливість взаємодіяти між собою. Ми провели опитування всіх 15 міст, всі вони хочуть працювати за єдиною системою, щоб через єдиний чіп можна було оплатити проїзд не тільки в одному місті. Зараз паралельно створюємо цей рекомендований стандарт, через який система може працювати", – зазначає Яніка Мерило.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти