Майбутнє екодоріг: в Україні з'являться траси з індустріальних відходів

Україна хоче використовувати відходи ТЕС як будматеріали. Експерти: потрібні нормативи

Прокласти якісні автотраси, заощадити на цьому і подбати про навколишнє середовище – три пункти, які, здається, не можуть збігтися. Однак, як показує зарубіжний досвід і принципи економіки замкнутого циклу, в усьому світі таке можливе. А незабаром стане реальністю і для України, де продукт згоряння вугілля – попелошлакові матеріали – вперше стане основою при будівництві дороги.

Головне – сібіоз

На Форумі "Попелошлакові матеріали. Європейський досвід використання"який минулого тижня пройшов у Львові, президент ECOBA (Євроасоціацією з питань утилізації побічних продуктів спалювання вугілля) Айвен Скідмор демонструє фільм кінця 60-х років. На рясніючому перешкодами відео екскаватори розгрібають величезні поклади попелу, його перевозять до місця будівництва, потім – підготовлений – укладають як основу майбутньої автостради. Потім показує сірий підручник.

Реклама

"Ця книга 1967 року, напевно, єдина копія. Тут – основа нашого досвіду, як використовувати попіл при будівництві, – каже він. – Головне в цьому питанні – симбіоз між будівельниками, енергетиками і владою".

Попелошлакові матеріали – це побічний продукт згоряння вугілля на теплових станціях. Наприклад, на Добротвірській ТЕС у Львівській області відвали займають 144 га. А оскільки теплоелектростанції дають третину від усієї електрики країни, того, що у нас вважається відходами, накопичилося достатньо, щоб "вхолосту" простоювало багато землі, яку можна використовувати більш корисним способом. Європейці пропонують поглянути на ситуацію з іншого боку.

"Наша мета – це вугільна електростанція, яка не дає відходів, – пояснює доктор Томаш Щигельський, розповідаючи про польський досвід. – Циклічна економіка має на увазі запобігання їх утворення в першу чергу ... Говорячи "запобігання", ми маємо на увазі, що відходи потрібно сприймати як продукт. Якщо країна отримує електрику від вугілля з власних шахт, уряд повинен бачити цю взаємодію і сприймати те, що залишається, як ресурс".

Після нескладної підготовки "відходи" перетворюються на матеріали, що служать основою для доріг. Великобританія, Німеччина, Франція, Чехія, Польща – всі ці країни створили власну філософію поводження з попелошлаками за десятки років. "Успішні приклади застосування попелошлаків включають будівництво таких об'єктів, як: автомагістраль Кальск – Міломлін, Поморський метрополітен у Гданську, завод з виробництва деревно-стружкових плит в Біскупіце, а також реконструкцію аеропорту в Голенюве", – розповідає Каміль Щигельський з EkotechTrade.

Наш проект

Старий Добротвір Львівської області в негоду – як острів: транспорт туди ходити відмовляється.

Реклама

"Водії відмовляються їхати, автобусні рейси теж, якщо мало людей, скаржаться на дуже поганий стан доріг ... Не хочуть перевозити людей у зв'язку з тим, що немає толком, по чому їхати", – говорить голова Стародобротворскої сільради Олег Прокопейко.


Ситуація може змінитися вже найближчим часом: енергокомпанія ДТЕК спільно з комплексним оператором індустріальних відходів UMG Resourсe підготували проект реконструкції автотраси, використовуючи попелошлаки. Поки це невелика автострада, для пілотного проекту вибрали кілометр дороги місцевого значення. Очікують значну економію.

"Попередні висновки свідчать про те, що можна скоротити вартість будівництва до 30%. Попелошлаки замінюють природні матеріали, пісок, ґрунт, те, що використовується як основа під будівництво дороги", – говорить керівник департаменту екологічної безпеки ДТЕК Енерго Ірина Вербицька.

Поліна Сарнікова, директор зі стратегії UMG Resourсe, пояснює:

"Ефективність, екологічність і цінність індустріальних відходів у дорожньому будівництві давно визнана в Європі. Щоб реалізувати цей досвід в Україні, потрібно залучити до роботи всі зацікавлені сторони і сформувати єдину позицію держави, проектних інститутів і підрядників".

Про якість подібного підходу, знову ж таки, можна судити з європейського досвіду.

Реклама

"Після 20-річного досвіду ми перевіряємо дороги, які були побудовані тільки з попелу, на предмет пошкоджень, і їх немає, це гарний результат", – підкреслює генеральний секретар ECOBA Ханс-Йоахім Фойерборн.

При цьому європейські експерти підкреслили, що для використання попелошлаків в будівництві доріг Україна повинна розробити і прийняти належну нормативну базу. Тут вже видно зрушення: ще минулого року Кабмін затвердив нацстратегію управління відходами. Це і є європейські принципи поводження з усіма видами відходів та впровадження принципів циклічної економіки. Законодавці готують проекти документів, які, за словами міністра екології Остапа Семерака, будуть прийняті вже найближчим часом.

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,60
53,09
50,82
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,53
55,24
55,04
27,56
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,29
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
28,97
59,99
57,99
57,99
28,98
60,99
59,99
59,99
29,48
-
52,21
51,06
26,81
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

63296.25

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3112.35

Litecoin (LTC)

83.79

Ripple (XRP)

0.52

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти