В Україні заборонять будувати парковки всередині міських дворів , пожежним машинам забезпечать під'їзд до будинків , а дитячі садки можна буде відкривати прямо в багатоповерхівках – в Мінрегіонбуді підготували нові Державні будівельні норми ( ДБН ) .
Головне
Як роз'яснив віце – прем'єр і міністр регіонстроя Геннадій Зубко , зміняться чотири ДБН . Перша – " Планування і забудова територій " . Головне в ній – вводиться максимальна щільність забудови : для 4 – поверхових будинків це 45 % площі кожного гектара , для 5-8 – поверхових – 40 % , для 12-25 – поверхових висоток – не більше 30 % . Цей захід дозволить обмежити щільність населення на 1 га до 450 осіб з можливістю підвищити її на 20 % ( до 540 осіб ) , якщо в 500 метрах є , наприклад , ліс або парк , великі магазини .
Зараз щільність проживаючих можна підвищувати до безкінечності , що вже призвело до перенаселення вдвічі , наприклад , в окремих мікрорайонах на столичних Позняках , щільно забудованих 22-25 – поверховими " свічками". Обмежують ДБН і поверховість: в містах з населенням до 50 тис .осіб не може бути вище трьох поверхів , в більших ( 100-150 тис . осіб ) – тільки 9 – поверхівки , і лише в мегаполісах – будинки висотою понад 20 поверхів , правда , теж майже без обмежень .
До висоток повинен бути забезпечений під'їзд пожежних машин з усіх боків , а не з однієї , як зараз . Вводяться поняття " зеленої " ( не можна будувати в парках і рекреаційних зонах ) і " блакитної " ( обмеження висотності ) ліній , що визначаються місцевою владою. Заборонять розміщувати паркінги на території житлових комплексів. Альтернатива – дорогі підземні гаражі або відкриті майданчики за 300-500 м від розташування будинку .
Друга нова ДБН – " Вулиці та дороги населених пунктів " – передбачає створення безбар'єрного проїзду для осіб з інвалідністю ( зниження в окремих місцях бордюрів для заїзду і з'їзду , доріжки для інвалідних колясок ) , острівці безпеки на нерегульованих пішохідних переходах , огородження стовпчиками – відбійниками зупинок громадського транспорту , заборона автопарковок на дорогах і тротуарах ( зараз дозволено ) .
Нарешті, ще дві ДБН стосуються шкіл і дошкільних установ. Вводяться вимоги до зниження енерговитрат на їх обігрів за рахунок утеплення, встановлення приладів автоматичного регулювання обігріву. У класах на одного учня має бути не 2-2,4 кв. м, а мінімум 3 кв. м площі. Також заплановано поступовий відхід від традиційних класних кімнат з партами до відкритого простору, де учні будуть сидіти навколо столів. Щоб діти з особливими потребами могли займатися з іншими дітьми, в школах повинні з часом з'явитися пандуси, підйомники, розширять дверні прорізи для проїзду візків (з 80 до 100 см). Важливий момент – на перших-других поверхах житлових будинків дозволено розміщувати дитячі садки та ясла, розраховані на 120 дітей.
Експерти
"Нет возражений против адаптации инфраструктуры для людей с инвалидностью, обеспечения безопасности пешеходов, разрешения размещать в жилдомах детсады и ясли, — сказал нам эксперт Виктор Несин. — Правильное решение — ограничить плотность застройки, это улучшит экологию. Но вырастет стоимость квартир, так как застройщик сможет на той же площади построить меньше домов. Прежде всего подорожают смарт-квартиры площадью до 30 кв. м".
"Сейчас спрос на квартиры меньше предложения, поэтому повышать стоимость "квадрата" застройщики пока не могут, а значит, будут работать на грани нулевой рентабельности".
У той же час відповідальність за порушення ДБН залишається колишньою : штраф за проектування забудови з порушенням норм – майже 160 тис . грн , а за невиконання приписів Держархбудконтролю – майже 26 тис . грн .
Парковки: яблуко розбрату
Каменем спотикання стало рішення влади про винесення парковок за територію мікрорайонів . Несін каже , що ідея реалізовується тільки в зонах нової забудови , а в уже заселених мікрорайонах вона практично нездійсненна .
"Мало кто захочет ехать к месту стоянки на общественном транспорте или идти до него пешком 500 м и более, — говорит Несин. — В многих новых домах есть подземные паркинги, но они наполовину пустые, так как стоят необоснованно дорого — до $20 тыс. за 15—20 кв. м. Если власти попробуют ликвидировать стихийные автостоянки силовыми методами, это может вызвать социальную напряженность".
"Застройщик вряд ли будет закупать дополнительно землю для парковок, а в уже существующих зонах застройки с высокой этажностью убирать стихийные и законные парковки некуда. Подземные паркинги сейчас мало строят, так как они обходятся намного дороже, чем квартиры экономкласса: нужны тысячи кубометров бетона — паркинг должен выдержать вес высотки, построенной над ним".