Найчастіше блокчейн-проекти вдаються до збору коштів через первинне розміщення монет (ICO). В іншому випадку компаніям доводиться виходити на біржі цінних паперів, де правила ліцензування жорсткіше, а ймовірність залучення інвестицій нижче. Але, за даними Satis Group LLC, через спрощений доступ до засобів 81% ICO є шахрайськими. Часто команди таких стартапів просто зникають із зірваними кушами, а власники токенів залишаються ні з чим, пише LetKnow.News.
"Реальні проекти виходять на ICO, але їх значно менше порівняно з дурнями і скамерами (шахраями. – Ред.)", – стверджує блокчейн-експерт і один з розробників Satoshi Fund Андрій Соболь.
Це призводить до того, що влада різних держав приймає часто протилежні рішення з регулювання ICO – одні забороняють, інші всіляко сприяють.
В цілому за перший квартал 2018 року ICO-проектам вдалося зібрати 6,3 млрд доларів інвестицій. Це на 18% більше, ніж за весь 2017 рік.
Згідно з дослідженням Hacker Noon, до п'ятірки країн з успішного збору коштів через краудсейл увійшли:
- Сінгапур;
- Швейцарія;
- Кайманові острови;
- США;
- Велика Британія.
Більшості проектів з вибірки Hacker Noon вдалося зібрати понад 10 млн доларів інвестицій саме в цих юрисдикціях і зараз компанії успішно продовжують свою діяльність.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ
Майже ті ж країни потрапили і до статистики ICO WatchList. За даними ресурсу, до ТОП-5 держав за кількістю успішно проведених ICO увійшли:
- США (829,4 млн дол.);
- Велика Британія (131 млн дол.);
- Росія (1,8 млрд дол.);
- Сінгапур (313 млн дол.);
- Швейцарія (514,7 млн дол.).
Таким чином, успішні збори коштів для блокчейн-проектів проходять як в країнах з врегульованим крипторинком, так і в державах без будь-якої законодавчої бази для проведення ICO.
Як вибрати юрисдикцію
За словами керуючого партнера юридичної компанії Juscutum Артема Афяна, блокчейн-компаніям при виборі держави для проведення краудсейла потрібно відштовхуватися від наступних критеріїв свого продукту:
- тип токена, який випускатиметься (utility або security);
- готовність реєструвати випуск токенів як випуск цінних паперів;
- дедлайни проекту;
- ринкова орієнтація продукту;
- оподаткування з урахуванням особливостей ICO-проекту.
Відповівши на ці запитання, компанія повинна приступати до вибору відповідної країни для реєстрації і проведення краудсейла. Ідеальна юрисдикція для ICO проекту в кожному конкретному випадку може відрізнятися залежно від критеріїв і призначення розробленого рішення.
Серед сприятливих країн для проведення ICO можна виділити Швейцарію, Гібралтар, Сінгапур і Острів Мен. Також перспективна в цьому відношенні Мальта, завдяки прийняттю нової регуляторної бази щодо віртуальних валют і ICO, вважає Афян.
Блокчейн-експерт і розробник Satoshi Fund Андрій Соболь дотримується іншої думки. За його словами, найкраща держава для проведення ICO – країна, в якій крипторинки вирішені, і якщо немає необхідності, то компанії краще не мати ніякої юрисдикції в принципі.
"Найуспішніший проект існує без юрисдикції – біткоіни", – наводить приклад Соболь.
В цілому, за словами Афяна, первинне розміщення монет виглядає привабливішим способом для збору коштів тільки в разі, якщо ICO розглядається як можливість виходу на новий (криптовалютний) ринок, а також для дистрибуції своїх послуг.
З ним погоджується і маркетинг-консультант блокчейн- і ICO-проектів Влад Шосталь. На його думку, до ICO потрібно вдаватися тільки якщо компанія не бажає віддавати частку акцій інвесторам і якщо проект побудований на блокчейн-технології, який вирішує проблему ринку.
"Сьогодні можна забути про ідею проведення ICO як хайпового явища, коли ROI був x400, – потрібно серйозніше поставитися до такої форми збору коштів. Бюджет на маркетинг зростає, а середній чек інвестицій знижується", – ділиться досвідом Влад Шосталь.
Таким чином, стартапам варто збирати гроші через ICO тільки, якщо у них немає доступу до інституціональних інвесторів, і це єдиний спосіб вийти на нові ринки. В іншому разі, на маркетинг-кампанію для краудсейла доведеться викласти кількасот тисяч доларів.
Раніше сайт "Сегодня" також публікував список з 10 найкращих міст для стартапів. На успіх стартапу впливає ціла низка факторів, в тому числі і та обстановка, в якій стартап з'явився, а також законодавство і економічні чинники країни.