Згідно з роз'ясненням Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Правил утримання житлових будинків і прибудинкових територій, затверджених наказом Держжитлокомунгоспу від 17 травня 2005 року №76, система центрального опалення житлового будинку в опалювальний сезон повинна працювати безперебійно і забезпечувати нормативну температуру повітря у всіх приміщеннях при мінімальній витраті палива. Про це пише "Україна комунальна".
Відповідно до вимог статті 32 Закону "Про житлово-комунальні послуги" плата за житлово-комунальні послуги нараховується щомісячно відповідно до умов договору в порядку, визначеному Кабінетом міністрів.
Розмір плати за комунальні послуги розраховується виходячи з розміру затверджених цін / тарифів та показань приладів обліку або за нормами, затвердженими в установленому порядку.
Починаючи з грудня 2015 року, у разі відсутності в квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку теплової енергії плата за надані послуги з централізованого опалення стягується згідно з установленими нормативами споживання, а саме: з розрахунку за 1 кв. м (куб. м) опалюваної площі (обсягу) квартири (будинку садибного типу) та з урахуванням фактичної температури зовнішнього повітря і фактичної кількості днів надання цієї послуги в місяці, який є розрахунковим.
У той же час передбачено, що споживач має право на зменшення розміру плати за опалення в разі надання послуг не в повному обсязі, відхилення їх кількісних та / або якісних показників від затверджених нормативів (норм) споживання.
Тобто, правилами обумовлена можливість оплати споживачами фактично спожитої кількості теплової енергії, яка визначається за показаннями будинкового засобу обліку.
Передбачено, що у разі ненадання послуг або надання їх не в повному обсязі, зниження якості, зокрема відхилення їх кількісних і якісних показників від нормативних, виконавець проводить перерахунок розміру плати за фактично надані послуги шляхом зменшення розміру плати за надання послуг з урахуванням вимог.
Зокрема, вимогами щодо кількісних і якісних показників послуг та зменшення плати у разі їх відхилення від нормативних передбачено, що послуги з централізованого опалення повинні відповідати нормативній температурі повітря у житлових приміщеннях за умови їх утеплення – +18 градусів, в кутових кімнатах – +20 градусів .
За кожен градус відхилення від +18 до +12 в житлових приміщеннях (у наріжних кімнатах – від 20 до 14) плата за опалення зменшується на 5% протягом всього терміну відхилення (при допустимому терміні відхилення – 12 годин на добу один раз на місяць) .
При температурі в житлових приміщеннях нижче 12 градусів (в кутових кімнатах – нижче 14 градусів) плата за централізоване опалення не стягується.
Порядок оформлення претензій споживачів до виконавців визначені статтею 18 Закону України "Про житлово-комунальні послуги". Зокрема, в разі порушення виконавцем умов договору споживач має право викликати його представника для складення та підписання акта-претензії споживача, в якому зазначаються строки, види, показники порушень тощо. Представник виконавця повинен з'явитися на виклик споживача не пізніше строку, визначеного договором.
Акт-претензія складається споживачем та представником виконавця і скріплюється їхніми підписами. У разі неприбуття представника виконавця в погоджений умовами договору строк або необґрунтованої відмови від підписання акта-претензії він вважається дійсним, якщо його підписали не менш як два споживачі.
Акт-претензія споживача подається виконавцю, який протягом трьох робочих днів вирішує питання про перерахунок платежів або видає письмово споживачу обґрунтовану письмову відмову в задоволенні його претензій.
Спори щодо задоволення претензій споживачів вирішуються в суді. Споживач має право на досудове вирішення спору шляхом задоволення пред'явленої претензії.