Золошлаки можуть здешевити будівництво доріг на третину

У ДТЕК готові надати матеріал, з якого в світі вже будують сучасні траси

Україна може будувати дорогиіз золошлаків, які залишаються після генерації електроенергії.

Реклама

Вугілля, яке спалюють на ТЕС, перетворюється в міцну суміш, схожу на камінь і цемент.

За кордоном такі шлаки всюди застосовують у будівництві. В Україні ж вони десятиліттями лежать під відкритим небом.

"Сьогодні" з'ясували, як сучасні технології здатні перетворювати відходи в будівельний матеріал

Реклама

Кореспонденти побували на полі біля Ладижина Вінницької області. Тут 170 га засипані попелом і шлаком. Чорна фракція – це шлак, розсипчаста – зола. Це – те, що залишилося від вугілля. Його перетворили на світло і тепло – спалили у величезних печах на теплоелектростанції.

Те, що не згоріло – у вигляді розпеченої лави стікає в котел холодної води і кам'яніє. Це і є шлак. А зола залишається в печі. Її очищають від домішок, пропускаючи через електрофільтри.

"За допомогою електричного поля проходить процес налипання на електродах, струшування і опади цієї золи в бункерних відділеннях", – пояснює начальник зміни Ладижинської ТЕС Олег Романюк.

За півстоліття роботи Ладижинської ТЕС накопичилися десятки мільйонів тонн золошлаків.

Реклама

Петро Ющенко, який працює на станції вже 30 років, згадує: раніше тут була прірва – 50 метрів углиб. Тепер – гори відходів. І золошлакових відвалів в Україні – тисячі. Українські компанії використовують золошлаки у виробництві бетонних плит і будівельних сумішей. Втім, це лише 18%.

В Євросоюзі і США давно вже зрозуміли, що золошлаки – це не відходи, а гроші. З того, що в Україні вважається мотлохом, за кордоном будують мости, дороги і будинки. Одні з наймасштабніших проектів – Ересуннський міст між Данією і Швецією, і швидкісна дорога Ейзенхауера в Чикаго.

Українські дороги поки не ремонтують і не будують за допомогою золошлаків. Щоб прокласти один кілометр дороги, в Україні потрібно витратити 115 млн. грн., порахувати в організації "Розвиток інфраструктури". Якщо ж закатати під колеса золошлаки, це буде дешевше на 30%, кажуть вчені.

При цьому дороги будуть міцніші, з'ясували в Державному дорожньому науково-дослідному інституті. А українські енергетики готові дати вдосталь золи.

"Ми вже десять років у ДТЕК намагаємося якимось чином рухатися в позитивну сторону в питанні використання золошлаків у дорожньому будівництві, проте нам трішки не вистачає підтримки держави", – каже головний еколог компанії ДТЕК Ірина Вербицька.

А саме – не вистачає законів, які допоможуть почати використовувати золошлаки при будівництві доріг. А відремонтувати треба 150 тис. кілометрів шляхів

"Якщо ми почнемо хоча б шукати способи утилізації золошлакових матеріалів у дорожньому будівництві, то ми можемо істотно підвищити відсоток утилізації", – говорить комерційний директор "Recycling Solutions" Крістіан Єригін.

Але закону – немає. В Україні золошлаки офіційно вважаються "відходами". Як їх використовувати – в законах ані слова. Є тільки проекти документів, які припадають пилом у парламентських комітетах.

"Вони передбачають, що тільки ті підприємства, установи, організації, які здійснюють якісь операції обробки відходів, вони повинні отримувати дозволи", – каже науковий співробітник Державної установи "Інститут економіки природокористування та сталого розвитку НАН України" Тетяна Омельяненко.

Це – дозвіл переробляти власні відходи на користь всієї країни.

"Рамковий законопроект буде прийнятий, я сподіваюся, в першому кварталі. Можливо навіть в січні-лютому наступного року", – говорить голова комітету Верховної Ради з питань екологічної політики Олег Бондаренко.

А поки золошлаки також припадають пилом. А могли б перетвориться в нові автодороги і багатоповерхівки.

Нагадаємо, раніше президент Володимир Зеленський підписав указ про створення умов для розвитку будівництва та підвищення якості автомобільних доріг .

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
51,01
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,49
55,07
54,99
27,76
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,80
51,11
26,81
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

63767.44

Dogecoin (DOGE)

0.16

Ethereum (ETH)

3055

Litecoin (LTC)

80.9

Ripple (XRP)

0.5

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти