Навіщо Україні планувати бюджет на три роки: думки експертів

За задумом авторів реформи, це дозволить більш ефективно витрачати державні кошти, але можуть виникнути і проблеми

Кабінет міністрів України схвалив концепцію управління державними фінансами , яка передбачає запровадження середньострокового бюджетного планування на три і більше років . Міністр фінансів Олександр Данилюк заявив , що це дуже важливий документ , оскільки вводить практику прийняття середньострокових бюджетних декларацій і змінює політику управління державним боргом , пише "Ділова столиця".

Як це буде працювати?

Реклама

За задумом Мінфіну , в середньостроковій бюджетній декларації будуть визначені основні прогнозні і цільові макропоказники , основні завдання бюджетної та податкової політики , максимальні розміри витрат бюджету ( загальні і для кожного міністерства і відомства ) . У законі будуть закріплені обмеження дефіциту бюджету , зовнішнього боргу , витрат і т.д.

Очікується , що уряд буде залучати Верховну Раду до планування бюджету на більш ранніх стадіях .

Чого це дозволить досягти?

Реклама

Мета впровадження нової системи – підвищити ефективність управління державними фінансами , домогтися чіткості цілей розвитку і ключових показників ефективності , розподіляти бюджетні ресурси згідно пріоритетів розвитку в середньостроковій перспективі .

За задумом авторів реформи , це дозволить більш ефективно витрачати державні кошти – буде здійснено перехід від утримання установ до надання якісних державних послуг . Також це має підвищити якість і ефективність адміністрування податків і зборів та рівня дотримання податкового законодавства .

Що буде зроблено вже в цьому році?

Реклама

У поточному році буде прийнята бюджетна декларація на 2018-2020 рр . , в якій буде закріплено пріоритети бюджетної політики і граничні обсяги видатків . Міністри будуть представляти Верховній Раді взяті на себе цілі і звітувати про їх досягненні . Повинен бути розроблений і прийнятий закон " Про державне стратегічне планування " та розроблено стратегію податкової системи .

Мария Репко

заместитель директора Центра экономической стратегии

Экономия бюджета от введения среднесрочного планирования также может быть существенной. Оно повышает эффективность бюджетных затрат – распорядители средств или депутаты уже не могут просто так на ровном месте увеличить финансирование программы просто потому, что им понадобились деньги – они обязаны пояснить отличия от плана. Планирование предполагает постановку целей – это то, чего сейчас остро не хватает бюджетированию. Целевое бюджетирование – это когда каждая бюджетная программа ориентирована на конкретную среднесрочную цель распорядителя средств, и каждая программа имеет четкие показатели продукта и результата, привязанные к этой цели. К примеру, если цель МОЗ – снизить детскую смертность, бюджетной программой может быть вакцинация, а продуктом (показателем выполнения программы) – количество вакцинированных детей, процент вакцинированных детей от общего количества или другие подобные индикаторы. Важно, чтобы они были измеримыми, ориентированными во времени, отображали результат для общества, а не внутренние процессы в госорганах, как это происходит сейчас (например, индикатором в программе сейчас может быть количество написанных писем или изданных распоряжений). Среднесрочное планирование поможет определиться, для чего государство осуществляет и финансирует ту или иную деятельность, действительно ли на это нужно именно столько ресурса, сколько заложено в бюджете, каких показателей можно достичь, используя этот ресурс. А бюджетирование на несколько лет вперед дает мощный толчок государственным инвестициям.

Які проблеми потрібно вирішити для реалізації цього нововведення?

Мінфін визнає , що для впровадження його ініціативи потрібно вирішити проблему непередбачуваності бюджетної та податкової політики : зараз платники податків не знають , в якому розмірі податки їм доведеться платити в наступному році , а міністерства – якого розміру сумами вони будуть розпоряджатися . Також для впровадження системи довгострокового планування необхідно зміцнити зв'язок між бюджетними програмами та пріоритетами розвитку економіки – зараз обмежені ресурси фактично використовуються неефективно .

Александр Охрименко

экономический эксперт

Трехлетнее планирование – это европейская практика, но для Украины она малоприменима, поскольку в наших условиях сложно что-то планировать даже на один год. Лет через 10, когда украинская экономика "устаканится" и будет экономический рост, можно перейти и к среднесрочному планированию. Планирование на среднесрочную перспективу найдет свое применение, если мы будем понимать, какой тренд развития украинской экономики мы будем "продвигать". Нам нужно определиться, что мы будем в перспективе продавать и покупать, то есть, какое место мы займем в структуре мировой экономики. Например, мы захотим стать житницей Европы, Азии или Африки, и, соответственно будем делать упор на развитии аграрного сектора, и для этого будем создавать сельскому хозяйству режим наибольшего благоприятствования. Или будем делать упор на развитие отдельных секторов промышленности, например, авиастроения. В таком случае нужно будет реализовывать долгосрочный проект поддержки авиастроения. Или третий вариант: мы захотим стать транзитной державой – будем строить скоростные железнодорожные магистрали через всю страну, платные автобаны. Для реализации выбранного тренда и пригодится среднесрочное планирование, когда необходимые для этого инструменты закладываются в бюджет сразу на несколько лет кряду. Это будет полезно и для бизнеса, поскольку тогда он сможет планировать, куда вкладывать деньги. Но у нас такой тренд развития экономики не выбран, а развитие сразу нескольких "фронтов" мы не потянем. Поэтому такой инструмент, как бюджетное среднесрочное планирование, у нас будет просто валяться без дела. Единственная выгода будет для тех, кто будет "пилить" бюджеты на его внедрении.

Алексей Кущ

советник президента Ассоциации украинский банков

Переход на трехлетнее бюджетное планирование – это правильный шаг, сделанный в неверном направлении... С одно стороны, такие планы нужны для расширения инвестиционного планирования внешним и внутренним инвесторам. По идее, бюджетные резолюции и непосредственно государственный бюджет должны формироваться исходя из параметров, заложенных в этих планах. Но для того, что бы это стало реальным инструментом, а не очередной фикцией, нужно: 1) таргетирование инфляции на три года, причём не только потребительской, но и промышленной, а для этого нужно формировать трёхлетнюю политику по базовым тарифам (ж/д перевозки, перевалка в портах, тарифы на электроэнергию, цены на природный газ); 2) таргетировать обменный курс гривны, ведь в условиях импортозависимой и бивалютной экономики без определения курсового коридора все планы можно отправить в корзину для мусора; 3) сформировать неизменную на ближайшие три года налоговую политику с мораторием на изменения. Очевидно, что все три пункта не будут обеспечены, даже в части прогноза потребительской инфляции на ближайшие три года.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,60
53,09
50,61
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,69
55,25
55,04
27,49
56,90
54,90
54,09
28,04
56,99
55,99
56,68
28,29
59,88
56,91
56,99
28,79
60,99
58,99
57,49
28,97
60,99
59,99
59,99
28,98
60,99
58,99
57,49
28,98
-
52,47
51,08
26,76
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64211.66

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3163.3

Litecoin (LTC)

83.77

Ripple (XRP)

0.52

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти