Лише з третьої спроби парламентарії почули умовлянням прем'єра (загрожував він у тому числі і "Південним потоком") і дали добро на розгляд законопроекту "Про внесення змін до деяких законів України щодо реформування системи управління Єдиної газотранспортної системи України". Потрібно віддати належне Арсенію Петровичу, умовляти нардепів він вміє. Пам'ятається, антикризовий пакет від уряду в Раді теж брали з небажанням, але все ж прийняли.
Не дивно, що Яценюк особисто приїхав "продавлювати" цей закон. Ціна питання ой яка висока.
По-перше, документ пропонує дозволити передавати українську газотранспортну систему в управління приватним компанія (будь-то оренда або концесія). Правда, без права відчуження. Теж саме стосується і підземних сховищ газу.
Але найголовніше – 49% української газотранспортної системи може бути продано приватній кампанії.
"Фактично ми спостерігаємо за спробою розпочати процес приватизації ГТС", – говорить експерт з енергетикиЮрій Корольчук.
Про приватизаціюговорять багато ідовго.Проте однозначної відповіді ,що цепринесе.Україна ,експерти ,на жаль ,дати не можуть.
"Головна мета- створитибільш ефективнусистемуроботи "Нафтогазу" і викорінитикорупціювгазовому секторі ,що з часомпризведедо зниження ціни " ,- зазначаєдиректоренергетичних програм ЦентруРазумковаВолодимир Омельченко.
Так-от воно як, алеінтеграціяукраїнської енергетичної системивєвропейськусистемукрімпрозоростіпередбачає створенняєдиного ринкугазу ,авідповідно іцінанагазбудедлявсіходна.
"Всі люди ,підприємства ,теплоелектроцентралібудутьплатитиєдину ціну " ,- пояснюєспівголоваФондуенергетичних стратегійДмитро Марунич.
Враховуючи, що зараз держава дотує постачання газу для населення, то в перспективі робити воно це перестане і простим українцям доведеться платити більше газ хочуть вони того чи ні, зазначає експерт. На жаль, Європа – це не тільки верховенство права, а й високі комунальні тарифи.
Зате кожен зможе в будь-який момент дізнатися, скільки газу зайшло в країну, скільки продалося на біржі, скільки закачано в сховища.
Прозорість, безумовно, зробить український енергетичний сектор більш привабливим для інвесторів.
У першу чергу, це стосується підземних сховищ газу, оскільки там простіше порахувати прибуток – транзит справу непостійне, поки немає твердих гарантій щодо обсягів, говорити про якісь цифри взагалі безглуздо.
І, от, тут то і виникає дуже цікаве питання. В такий час – єдиний постачальник газу до ЄС через територію України – це Росія. А в законі значиться, щоінвесторами(читайпокупцямичастиниГТС)можуть бути тількиСШАіЄС. Тобто виходить, у подальшій долі української ГТС будуть теоретично приймати участь покупець і транзитер, а постачальник газу, буде "викинуто з процесу".
"Це дискримінаційний законопроект, який прямо обмежує права не тільки РФ, але і будь-який інший країни. Я не виключаю, що хтось може подати до СОТ, і вимагати, щоб ці дискримінаційні положення законопроекту були скасовані", – говорить Марунич.
Цілком обгрунтовано, що РФ, у відповідь, намагатиметься і далі просувати свої альтернативні газопроводи, проте аж надто боятися цього не варто.
"Дії РФ обмежує законодавство ЄС. Шанси для "Південного потоку" не настільки великі, як про це розповідають керівники "Газпрому", – зазначає Омельченко.
При цьому, за його словами, не варто очікувати, що ті ж європейці кинутися інвестувати в українську ГТС – "навряд чи у нас буде стояти натовп інвесторів, це стратегічний об'єкт і так швидко її не приватизуєш". На все потрібен час.
І перше, що не можна сьогодні робити – це "гнати коней", інакше можна банально продешевити.
"В даний час ми не знаємо, що може наша ГТС, які в неї фінансові можливості. Ми її можемо продати сьогодні, умовно кажучи, за 5 копійок, а потім з'ясуватися, що вона коштувала 50 дол", – застерігає Корольчук.
Спочатку, за його словами, "потрібно вивести компанію з кризи, розібратися з боргами, налагодити співпрацю з постачальниками газу, можливо, це буде не тільки РФ, але й інші країни, наприклад, Середня Азія, оптимізувати роботу сховищ, а потім вже залучати інвестора".
Крім того, поки не ясно, як ще завершиться вся ця реформа. "Можна прийняти найкращі закони, а результату не буде", – каже Омельченко.
У підсумку з одного боку ми отримуємо в перспективі більш прозорий газовий ринок і прихід західних інвестицій у цей сектор. З іншого боку – можливе підвищення цін на газ для населення та активізацію РФ з будівництва обхідних газопроводів.
***
Поки все цетеорія- законнавітьне пройшовперше читання.Але ймовірністьтого ,що найближчим часомдокументотримаєхід ,досить висока."Сьогодні впарламенті єбільшість, і вонапідтримуєуряд.Цейзаконопроект неготувавсявчора -це серйознийдокумент.І те ,що Яценюкособисто приїхав"просувати"його ,свідчитьпро досить серйознінаміри" ,- зазначаєдиректорМіжнародногоінституту демократії Сергій Таран.
При цьому цілком можливо, що це законопроект – один з інструментів торгу з РФ в переговорах по газу. І якщо Москва, погодиться на пропозиції Києва щодо ціни на газ, в законопроект внесуть правки, які дозволять Росії отримати свою частину ГТС, відзначає експерт.
У будь-якому випадку, як вважає Таран, прийняття закону навіть у тому вигляді, в якому він є зараз, вирішить одну важливу проблему – зніме політичну складову щодо подальшої долі ГТС і того, хто ж її зможе приватизувати.
А поки, як відзначають всі опитані "Сегодня.ua" експерти, про надійність вітчизняної газотранспортної системи можна не хвилюватися.
Читайте також:
- Кабмін погодився ввести НП в енергетичній сфері
- Компанії США і ЄС можуть отримати управління українською ГТС
- Аварійність ГТС Росії в 8 разів вище, ніж нашої "труби" – Коболєв
- Яценюк придумав, як зупинити "Південний потік"
- Яценюк "продавив" у Раді реформу ГТС
- Рада не дозволила здати українську ГТС в оренду
- "Газпром" розриває одну з угод з "Нафтогазом" про транзит газу в ЄС