В Україні дедалі більше бодяжного автогазу – як уберегти двигун від пошкодження

Ексклюзивний відеорепортаж сайту "Сегодня"
/ Фото: Сьогодні

Для автомобілістів є погана новина: в Україні стає дедалі більше підробленого скрапленого автогазу. І якщо "бодяжним" бензином (його на ринку близько 20%) навряд чи когось можна здивувати, то неякісний газ теж, на жаль, став реальністю. Тепер ним можна заправитися не тільки в глухому селі, а й на респектабельній брендовій АЗС. Днями в Україні завезли рекордні обсяги розчинників для "бодяжного" бензину.

Проблема актуальна, адже автомобілів, які їздять на скрапленому газі у нас офіційно вже стільки ж, скільки і на бензині – близько 3 млн шт. А насправді більше, бо багато власників, переобладнавши авто на газ, не реєструють цей факт у сервіс-центрах МВС, як належить за законом. Ми з'ясували, чим "бодяга" може загрожувати машині.

Реклама

Читайте також:Заправки "з-під паркана": економія чи збитки для гаманця

Який вигляд має "газова біда" зсередини

Найгірше те, що на відміну від поганого бензину, "розбодяжений" газ виявити неможливо до того, як заллєте його в балон і заведете двигун. Але найчастіше проблеми виникають набагато пізніше, вже після того як автомобіль проїде не одну тисячу кілометрів.

Сайт "Сегодня" побував на одній з найбільших в Україні спеціалізованій СТО з обслуговування автомобілів з газобалонним обладнанням (ГБО), та з'ясував, що робити, аби мінімізувати виникнення проблеми.

Реклама

Наш експерт – технічний директор СТО Євген Устименко.

"Найчастіше стикаємося з тим, що редуктори і газові форсунки виявляються залиті якоюсь смолою, яка нагадує рідке мастило, – розповів Євген Устименко. – Смола забиває канали газового редуктора, просочується в газові форсунки, засмічує їх, що негативно впливає на якість паливо-повітряної суміші, яка подається в циліндри двигуна, а то й повністю виводить форсунки з ладу".



Устименко уточнив: головною причиною засмічення ГБО є те, на деяких заправках зустрічається не автомобільний, а комунально-побутовий газ, який у рідкій фазі ніяк не відрізняється від автомобільного. Але при переході "побутового" газу з рідкої фази в газоподібну, з такого газу в газовому редукторі випадає осад, який не випаровується, а загусає і осідає у вигляді смоли. В першу чергу від поганого газу страждають дорогі високошвидкісні форсунки, які чутливі до якості пального.

Як бути, якщо ГБО не працює або працює погано

Проблему можна усунути тільки не спеціалізованій СТО, адже газ вибухонебезпечний. Перш за все майстри розбирають і оглядають газові фільтри (вони одноразові). Якщо фільтри дуже забруднені, рекомендують змінити заправку.

Реклама

Допомогти може також чистка форсунок.

Більш складний випадок – якщо постраждав газовий редуктор. Як правило, якщо забруднення серйозні, його не ремонтують, а міняють.

Але найбільша проблема – форсунки. Якщо чистка не допомагає (а діаметр їхніх отворів калібрований і всього 1,5 мм), форсунки треба міняти.

Ціна питання

Порівняно з вартістю планового техобслуговування, яке включає заміну фільтрів і тестування роботи ГБО (від 500 грн), ремонт набагато дорожчи. Чистка форсунок коштує від 600 грн, заміна дешевих форсунок – від 1200 грн ("залізо"+робота), дорогих – понад 8 тис. грн. Заміна редуктора стартує від 1500 грн.

Чому газ став поганим

Аудитор із сертифікації нафтопродуктів ОС "СЕРТ АСУ" Олександр Лютий каже, що проблема неякісного газу існувала давно, але загострилася останнім часом, коли почали змішувати якісний заводський газ із дешевим неочищеним від домішок напівфабрикатом, так званими газовими фракціями.

Мета – отримання додаткового прибутку. Якщо "бодяги" буде близько 30%, то "навар" підприємливих ділків оціночно становить до двох гривень на кожному проданому літрі газу. Тобто, прибуток майже подвоюється.

Цікаво, що довести факт порушення неможливо: в Україні досі не прийнятий Технічний регламент, який визначає склад автогазу. Хоча розроблений він понад п'ять років тому, його твердження неодноразово переносилося. Тому будь-який газ у нас – "правильний".

Олександр Лютий прогнозує, що в листопаді 2021 року Техрегламент нарешті приймуть. Контролюючі органи вже на стадії затвердження, робота хоч і повільно, але рухається, для сертифікації в Україні досить чотирьох-п'яти органів з оцінки відповідності.

Як розповів нам Олександр Лютий, проблеми з якістю газу дві:

- Культура транспортування, зберігання та відпуску, коли якісний газ з заводу заливають і переливають в брудні ємності, в яких знаходилась, наприклад неочищена СПБТ (суміш пропан-бутанова технічна);

- Газ спочатку змішувати з сировинними компонентами. Є пропан-пропіленова фракція, який є сировиною. Потрібно відділити пропіленову фракцію на газопереробному заводі. Є структури, які замість переробки змішують такий газ з нормальним газом. Результат – автомобіль втрачає потужність, збільшується витрата пального. Залежно від кількості "бодяги" може вийти з ладу всі ГБО і навіть двигун.

Яким повинен бути хороший газ

Олександр Лютий каже, що співвідношення пропану і бутану за євростандартами не нормується і змінюється в залежності від пори року: влітку пропану менше, взимку більше (зазвичай співвідношення від 40/60 до 60/40, але не є обов'язковим, може бути і 30/70 і 70/30), щоб забезпечити октанове число. У товарного газу розрахункове октанове число не може бути менше 89 (у бензину 92-95). Але головне – відсутність домішок: сірки, дієнових вуглеводнів, побічних продуктів переробки (наприклад, вуглеводні, які набагато "важче" пропану/бутану), води, луги, рідких залишків і тощо, яких багато в побутовому газі.

Газ очищується за допомогою фільтрів і хімічних реакцій шляхом переробки на окремі фракції, це складний і дорогий процес. Зараз в Україні повноцінний контроль якості газу відсутній, сертифікація газів є добровільною. Кожен виробник або мережа АЗС контролює якість, виходячи зі своїх корпоративних стандартів.

Поради водіям

  1. Дешевий автогаз навряд чи може бути хорошим, бо оптові ціни якісного газу мало відрізняються для всіх покупців. Економія в 1-1,5 гривні на літрі може обернутися серйозними витратами на ремонт;
  2. Неякісний газ більше небезпечний у холодну пору року, оскільки не випаровувані домішки загусають у газовому редукторі, забивають сопла форсунок, і двигун перестає нормально працювати. Влітку домішки більш рідкі, тому поступово згоряють, але при цьому "вбивають" вихлопну систему автомобіля, перш за все каталізатор і лямбда-зонд. Тому взимку краще не економити і заправлятися газом там, де він дорожчий, там якість більш гарантовано. Або на зиму перейти тільки на бензин;
  3. І ще одна хитрість: там, де дешево, зазвичай не доливають один-три літра газу залежно від заправленого обсягу. Досвідчені водії це визначають по пробігу на одній заправці "до повного".

Продовження теми дивіться в сюжеті.

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
51,01
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,49
55,07
54,99
27,76
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,80
51,11
26,81
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64530.6

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3085.07

Litecoin (LTC)

81.66

Ripple (XRP)

0.5

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти