Покупки року: У 2014-му українці скуповували сейфи, а в цьому – заощадять на кіно і м'ясі (інфографіка)

14 січня 2015, 08:15

Христина Коновалова , Олександра Захарова

У 2014-му українці купували водонагрівачі і зброю, в 2015-му будуть купувати одяг в стоках і самі ростити овочі

За минулий неспокійний рік українці стали активніше купувати водонагрівачі, електролічильники, сейфи та зброю. Такий крен споживнастроїів не випадковий, адже на інтереси народу вплинули події на Майдані, розвиток конфлікту на Сході, подорожчання комуналки і зниження доходів. В цілому поглиблення кризи в країні змусило громадян включити режим економії: наприклад, замість ювелірних прикрас більше купують біжутерію. "Сегодня" розібралася, як змінилися купівельні інтереси українців, на підставі дослідження центру інтернет-торгівлі Allbiz, ексклюзивно підготовленого для наших читачів (див. інфографіку). Аналітики вивчили, якими товарами найчастіше цікавилися люди в інтернеті.

Реклама

graf2_01
ЖКГ. Ще навесні влада заявила про тотальне зростання тарифів на газ, опалення, воду та електрику. Однак той факт, що подорожчання послуг ЖКГ серйозно вдарить по сімейних бюджетах, українці усвідомили влітку. У липні населення активно скуповувало лічильники електрики, водонагрівачі та бойлери, а у вересні-грудні виріс попит на прилади обліку газу, води, тепла, а також на печі, каміни.

За оцінками аналітиків Allbiz, бажання українців активніше використовувати в квартирах і будинках енергозберігаючі технології викликано також дефіцитом газу і вугілля в країні, віяловими відключеннями, пізнім стартом отопсезону.

А співголова Фонду енергостратегії Дмитро Марунич вважає, що цього року навряд чи попит на енергозберігаючі прилади буде настільки ж високим, як у 2014-му: "Долар дорожчає, разом з ним зростає в ціні і імпортна техніка. Тому ті, хто міг купити такі товари влітку-восени, вже придбали водонагрівачі та конвектори. Але зараз, з урахуванням віялових відключень, електротовари навряд чи залишаться популярними. Ймовірно, люди перейдуть на інші способи енергозбереження, наприклад, будуть утеплювати житло".

ЗАХИСТ. Особливе місце в списку купівельних переваг-2014 зайняли засоби самозахисту. У січні-лютому, на піку революційних подій на Майдані, українці активно цікавилися шокерами, балончиками, пневматичною зброєю, пристроями відеоспостереження, сейфами. А в березні, коли в країну захлиснули заворушення кримчан і жителів Південного Сходу, виріс попит на зброю серйознішу – пістолети, револьвери, гвинтівки, рушниці, а також на сигналізацію.

Реклама

За спостереженнями аналітиків Allbiz, зараз інтерес населення до озброєння та амуніції трохи знизився, що можна пояснити грудневим затишшям на Сході. А голова наглядової ради Української асоціації власників зброї Георгій Учайкін вважає, що в 2015-му українці будуть як і раніше активно скуповувати засоби захисту: "У країні зростає рівень злочинності, всі бояться, що конфлікт на Сході може перекинутися на інші області. Тому люди, які погано захищені, будуть купувати засоби захисту, але які саме – важко сказати. Так що не завадило б проводити більше семінарів з володіння зброєю. Також важливо розуміти, що зброю потрібно реєструвати, щоб уникнути проблем із законом".

ПРОДУКТИ. А ось продуктова складова в споживнастроях-2014 не змінилася: напередодні Нового року українці активно купували мандарини, шампанське, ікру, ковбаси, м'ясо. Причому закупівлі продуктів населення робило заздалегідь, у листопаді, адже в грудні ключові ласощі новорічного столу традиційно подорожчали на 10-20%.

Якщо ж забути про свята і згадати про будні, то на початку зими аналітики Allbiz помітили сплеск попиту по відношенню до гречки і рису – цей ажіотаж викликаний подорожчанням круп. Директор компанії "ПроАгро" Микола Верницький вважає, що в 2014 році тільки намітилися економні прагнення населення, а в 2015-му ці тенденції посиляться: "Люди можуть перейти з яловичини на курку, менше купувати імпортних овочів і фруктів, іноземних круп. Замість цього можуть більше купувати товари нашого виробництва, адже український виробник менше прив'язаний до курсу валюти, а значить, місцеві продукти дорожчають повільніше. Але не варто чекати повної відмови від м'яса, як було в кризу 1990-х, зараз все не так погано".

РОЗКІШ. Криза змусила українців переглянути свої інвестиційні пріоритети. Так, в 2014-му населення менше стало цікавитися автомобілями, проте початок активніше купувати автозапчастини. У Allbiz вважають, що "водії тепер дбайливіше ставляться до своїх машин, щоб не купувати новий транспорт". Крім того, до осені знизився інтерес українців до ювелірних прикрас, антикваріату та живопису, які зазвичай розглядалися як інструменти інвестування. Замість цих товарних позицій увага покупців перемістилася на біжутерію, дорогоцінні камені, натуральні шуби. За оцінками авторів дослідження, верхній одяг зацікавив українців з приходом холодів, однак люди, скоріше, прицінювалися, ніж здійснювали реальні покупки, оскільки "співвідношення між попитом і замовленнями виявилося на рівні 120 до 1". А президент Украналітцентру Олександр Охріменко каже, що в 2015-му посиляться настрої українців щодо відмови від надмірностей: "Біжутерія та дорогоцінне каміння цікаві тому, що зараз багато хто цікавиться хенд-мейдом і намагаються самі робити дрібнички або замовляють майстрам, що обходиться дешевше. Але вже в 2015-му, якщо криза посилиться, люди будуть більше економити, і відмовитися можуть, наприклад, від покупки шуб".

В тренді
Лоукостер SkyUp оголосив про "позапланові" рейси для заробітчан
SkyUp відкриє новий напрямок до Туреччини в грудні

Цього року українці будуть купувати більше продуктів першої необхідності (м'яса, круп, овочів і фруктів), але кількість дорогих придбань знизиться, прогнозує міжнародний центр інтернет-торгівлі Allbiz. Попит на одяг і взуття не впаде, популярним залишиться обладнання для альтернативної енергетики. Впаде популярність зброї, припускають вони: "Якщо ситуація на Сході вирішиться, чи триватиме перемир'я, інтерес до зброї буде поступово згасати".

Реклама

Зброю скуповувати перестанемо – людям потрібен захист житла


 

УТЕПЛИМОСЯ. Економісти згодні: витрачатися будемо менше, хоча зброя все ж залишиться в тренді. "Цього року середній клас перестане витрачати багато грошей. Адже курс долара і ціни ростуть, а вище своїх доходів не стрибнеш", – сказав "Сегодня" аналітик агентства MPP Consulting Павло Мельник. У той же час, за словами експерта, українці продовжать вкладати гроші в альтернативну енергетику: "Люди і далі будуть встановлювати сонячні батареї, утеплювати будинки і квартири". Мельник упевнений, що і на зброю попит не впаде: "Українці продовжать озброюватися. Так, це не буде масово, але люди з середнім доходом постараються придбати хоча б мінімальні кошти для самозахисту. Якщо Рада узаконить це питання, про що зараз багато говорять, це тим більше стимулюватиме українців купувати зброю". "У 2015-му будемо економити на сфері послуг. Середній клас буде менше витрачатися на таксі, масажі та інші розваги, включаючи походи в кінотеатри, – говорить президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко. – Заощадимо також на одязі та парфумерії: будемо купувати стокові речі і недорогі парфуми. У регіонах людям доведеться обійтися без дорогих м'яса і риби. Думаю, вони будуть вирощувати овочі, птицю і худобу самі, щоб не купувати їх на ринку".

НА АВТО НЕ ВИСТАЧИТЬ. Цього року українцям доведеться відкласти довгострокові покупки, такі, як житло і авто, каже головний експерт Ради підприємців при КМУ Андрій Заблоцький. "Товари тривалого користування, якщо їх не купили торік, не куплять і в цьому. Платоспроможний попит зрушиться у бік економсегмент, тобто предметів першої необхідності. Роздрібна торгівля вже показує негативні тенденції, і в цьому продовжиться. У 2014-му падіння склало 10-15%, в 2015-му становитиме близько 7%. Причому пом'якшувальним буфером у цій ситуації у нас виступила тіньова економіка. Сільське господарство, яке раніше виступало у нас драйвером зростання, також тепер падає. Навіть ті люди, у яких є гроші, або перевели їх у тінь, або вже купили житло та автомобілі, або не можуть ці гроші витягнути з банків. Тому на тлі очікувань девальвації і інфляції прогнози поки негативні. Але я сподіваюся, це ненадовго".

Реклама


Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти