Верховна Рада минулого тижня схвалила відділення газотранспортної системи Українивід "Нафтогазу України". Ця реформа (анбандлінг) повинна посилити позиції Києва в тристоронніх переговорах між Україною, РФ і ЄС щодо транзиту газу. Запровадити європейські правила Україна повинна була до кінця року, поки не закінчився діючий контакт. Чи встигнемо ми, і які в цілому шанси підписати вигідний контракт, сайт "Сьогодні" розпитав експертів.
Член наглядової ради Інституту енергетичних стратегій Юрій Корольчук каже, що швидкого ефекту чекати навряд чи варто. Адже створений в результаті анбандлінга оператор газотранспортної системи (ГТС) ще повинен пройти сертифікацію в профільній нацкомісії (НКРЕКУ), а це тривала процедура.
"За великим рахунком, це займає шість місяців. А в Європі цей процес триває мінімум рік. Це перевірка всіх документів, матеріалів, обладнання, технічних ресурсів, працівників... Формально ми не встигаємо ", – вважає він.
Однак комісія може прийняти "політичне" рішення прискорити процедуру, припускає експерт.
"Повинні встигнути, хоча втрачено багато часу, – додає Володимир Омельченко, директор енергетичних програм Центру Разумкова.
Хоча, продовжує він, не варто очікувати, що умови нового контракту на транспортування газу будуть на руку Києву, оскільки РФ має козир – отримане від Данії "добро" на будівництво "Північного потоку – 2"в обхід України.
"Дозвіл Данії з одного боку і те, що ми привели ГТС у відповідність з європейським законодавством, зійшлося в часі. Можливо, одне буде нівелювати інше", – зазначив глава правління альянсу "Нова енергія України" Валерій Боровик.
В цілому, зазначає Корольчук, анбандлінг можна було провести значно швидше. За його словами, згідно з Третього енергетичного пакету, прийняття закону було не обов'язковим.
Нагадаємо, прем'єр-міністр України Олексій Гончарук заявив: незважаючи на те що "Газпром" пропонує продовжити існуючий контракт на транзит газу , Такий варіант абсолютно не влаштовує Київ. За словами глави уряду, Україна розраховує на отримання довгострокового контракту з "Газпромом" за новими правилами, з урахуванням європейських вимог до транспортування блакитного палива.
Про те, навіщо Україні потрібний анбандлінг, дізнавайтеся з сюжету новин "Сегодня":