"Укравтодор" по-польськи: очікування та ризики від Новака

На батьківщині голова "Укравтодору" запам'ятався автобаном, скандалами і зменшенням кількості ДТП. В Україні він обіцяє створити державний дорожній фонд і зробити технічний аудит доріг

Днями в українській владі з'явився черговий іноземець – уряд призначив головою держагентства "Укравтодор" польського екс-міністра транспорту Славоміра Новака. На батьківщині він був замішаний в кількох скандалах. "Сегодня" дізналася, що чекати Україні від нового топ-чиновника.

ЕКС-МІНІСТР. Новак очолював в Польщі міністерство інфраструктури з 2011-го по 2013 рік і найбільшим своїм досягненням на посаді вважає завершення будівництва автобану Варшава – Берлін. В цілому при ньому побудували більше 850 км доріг по всій країні. Крім того, саме він запустив в Польщі приватизацію держкомпаній на залізниці.

Реклама

Але запам'ятався Новак не тільки досягненнями на своїй посаді. З його прізвищем також пов'язаний ряд корупційних скандалів, один з яких і став причиною його відставки. 2013 року журналісти помітили на міністрі годинник за $ 5,5 тис., не зазначений в його декларації. В результаті історія закінчилася тим, що прокуратура висунула проти нього звинувачення в корупції. Сам Новак своєї провини не визнав, хоча й подав у відставку, відбувшись штрафом. Міністр інфраструктури України Володимир Омелян не вважає це проблемою: "Скандал закінчився тим, що Новак подав у відставку. А пізніше він відстояв своє чесне ім'я в суді".

2014 року Новак виявився замішаним в ще одному скандалі – ЗМІ опублікували розшифровку прослуховування польських політиків. На записі було чутно, як людина з голосом, схожим на голос екс-міністра, обговорює нібито із заступником міністра фінансів Польщі питання податкової перевірки дружини Новака і просить їх пом'якшити. Після Новак дав коментар, що голос – не його.

ДОРОЖНЯ КАРТА. Новоспечений голова "Укравтодору" вже озвучив пріоритети в своїй роботі. По-перше, він обіцяє створити державний дорожній фонд – до нього йтимуть всі гроші, отримані від "дорожніх" акцизів. Нагадаємо, що на початку жовтня ВР ухвалила відповідний закон в першому читанні. "Це дозволить збільшити фінансування на будівництво і ремонт доріг. Зараз тільки 15-20% зібраних за допомогою "дорожніх" акцизів грошей йдуть безпосередньо на дороги. Решта – до загального фонду бюджету", – розповідає екс-заступник міністра інфраструктури Олександр Кава. За словами колишнього директора департаменту стратегічного розвитку дорожнього господарства Мінінфраструктури Романа Хміля, в цьому питанні одним законопроектом не обійтися. "Перше, чого потрібно буде домагатися Новаку, – щоб парламент прийняв весь пакет дорожніх реформ. А це, крім закону про дорожній держфонд, ще 10 документів, які регулюють механізм роботи цього фонду", – підкреслив він. Крім того, керівник "Укравтодору" планує вже до кінця наступного року зробити технічний аудит доріг, перевіривши, в якому вони стані і наскільки завантажені ті чи інші магістралі. Це, за його словами, дозволить перейти до розробки детального плану будівництва та реконструкції доріг.

Реклама

"Серед основних завдань у нього також і відновлення ефективної співпраці з ЄБРР і Світовим банком", – говорить Кава. Зазначимо, що про необхідність вести таку роботу раніше заявив і сам Новак. Більш того, експерти впевнені, що на цьому терені у поляка все вийде – він є консультантом ЄБРР. "Сьогодні критично потрібна децентралізація доріг і, відповідно, ліквідація "Укравтодору" як центральної організації. Тобто там зараз працює 25 тис. осіб. З цієї кількості потрібно 20 тис. вакансій роздати областям, в центральному апараті залишити 2-3 тис. І ще близько 2 тис. пустити обслуговувати дороги державного значення", – додає Хміль. У свою чергу, Олександр Кава говорить про впровадження європейських стандартів безпеки на дорогах. "Новак успішно провів таку роботу в Польщі – при ньому істотно скоротилася кількість постраждалих і загиблих в ДТП. А Україна зараз – лідер серед країн нашого регіону за цією сумною статистикою", – резюмує експерт.

Ризик "Бальчуна"

Разом з тим деякі експерти критично ставляться до призначення Новака. "Є ризик, що він може стати так званим зіц-головою. Тобто буде ширмою, а "Укравтодором" реально керуватимуть його заступники, які знайомі зі специфікою цього агентства. Крім того, він може стати провідником непопулярних реформ. Наприклад, урізати держінвестиції в сектор будівництва доріг", – говорить політолог Руслан Бортник. Роман Хміль, в свою чергу, вважає, що у Новака не вийде здійснити задумане: "У цих людей пов'язані руки. Які зміни відбулися з "Укрзалізницею" після того, як прийшов Вайцех Бальчун?". Однак сам Бальчун знайшов іншу причину відсутності швидких змін: "Я почав розуміти місцевий менталітет. Обіцяють одне – роблять інше, обіцяють – і не роблять, імітують роботу і переводять провину на інших. Не всі, далеко не всі! Але страждає результат".

Реклама

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
51,01
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,49
55,07
54,99
27,76
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,80
51,11
26,81
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

63986.85

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3060.99

Litecoin (LTC)

82.56

Ripple (XRP)

0.51

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти