Україна поступово повертається до нормального життя. Однак автомобільний ринок ще ніяк не набрав звичні оберти. На думку підприємців, Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері безпеки експлуатації колісних транспортних засобів" вплинув на роботу багатьох центрів з техогляду автомобілів.
Така ситуація більш схожа на спробу монополізації ринку. Загальний обсяг ринку оцінюється в більш ніж мільярд гривень щорічно. У сфері сертифікації вже майже створена монополія. З 57 підприємств, які раніше здійснювали сертифікацію і були "уповноважені" Міністерством інфраструктури України, залишилося десять. При цьому кількість виданих сертифікатів на всі транспортні засоби (як нові, так і "б/к") неухильно зростає, а сама процедура ускладнюється
За словами експерта Ігоря Черненко, зараз в Україні створена досить складна схема взаємопов'язаних державних органів, які відповідають і контролюють доступ до діяльності підприємств в сфері техогляду. Але прийняття рішень замикається на невеликій кількості осіб, що схоже на монополію. Підприємцям, які отримали акредитацію і зібрали повний пакет документів для здійснення діяльності в сфері техоглядів, можуть відмовляти без ґрунтовних причин. А вимоги до необхідних документів змінюється з лякаючою частотою. Причому про зміни підприємці дізнаються вже постфактум. У підсумку за останні півтора-два роки кількість незалежних суб'єктів, які здійснювали технічний контроль транспортних засобів, скоротилася з 400 до 150. При цьому абсолютна більшість з цих 150 компаній і фірм знаходяться в сфері контролю кількох посадових осіб, які займаються перевіркою документів підприємців після акредитаційних випробувань. З обов'язкових щорічних понад 700 тисяч технічних оглядів більш 1/3 проводять лише дві (!) компанії. При середній вартості техогляду в 1000 гривень, нескладно підрахувати і зрозуміти таку вибірковість.
Міністерство інфраструктури України, виправдовуючи зміни, посилається на європейську практику. Однак існують факти, на яких акцентують увагу міжнародні експерти. Серед головних спірних пунктів даного законопроекту – створення Бюро з безпеки експлуатації колісних транспортних засобів, яким пропонується надати повноваження на допуск до господарської діяльності з техогляду, контроль за таким підприємством, а також можливість зупиняти діяльність, проводити техогляд підприємств без чітко визначених причин. "Добровільно-примусове" введення до складу Бюро підприємств, що беруть участь в технічному огляді автомобілів. Як зазначає Ігор Черненко, права органу, уповноваженого ЄС здійснювати видачу акредитацій, чітко регламентується законами і директивами Європейського Союзу. Всі станції, які отримали дозвіл на подібний вид діяльності, зобов'язані пройти ретельну експертизу щодо відповідності, а правила ринку – повинні бути єдиними для всіх.
Під час судових проваджень суди двох інстанцій взяли до уваги явне порушення процедури прийняття постанови. Посилаючись на кілька ключових пунктів, яким оскаржувана в суді постанова Кабміну №46 не відповідає. Цікаво, що постанова КМУ відрізняється від узгодженого всіма інстанціями проєкту на 95%.
В ході розробки в постанові з'явилося відразу кілька моментів, що вплинули на роботу більшості підприємств і закладають основу під можливе створення монополії. Згідно з постановою, підприємства можна позбавляти ліцензії практично з будь-якого приводу, а бланки повинні бути оснащені радіомітками, що відразу ж підвищило їх вартість з 3 до майже 70 гривень. І найцікавіше, що забезпечити необхідну кількість радіоміток держава просто не в змозі, через що робота центрів практично стала, а нові підприємства на ринок – не допускають.
Зараз підприємців просто відсилають з одного відомства в інше – з Міністерства інфраструктури в Національне агентство з акредитації. При цьому, як зізнаються самі підприємці, вони просто не можуть подолати, а іноді впоратися з прямим конфліктом інтересів. За словами експертів, якщо ситуація продовжиться, то фактично буде створено монополію, і якщо ситуація не зміниться найближчим часом, то це може спричинити іміджеві втрати, а для власників транспортних засобів та підприємців – втрати фінансові. Якщо підприємцям і простим автомобілістам не вдасться відстояти свою правоту, вартість техогляду знову може зрости.
"Ми вже виграли два суди, – зазначає юрист Ігор Черненко. – В обох випадках суди взяли до уваги наші аргументи. У підсумку ми отримаємо те, що вже маємо, але в набагато більших масштабах – втрату довіри європейських партнерів і тисяч робочих місць, збільшення вартості послуг тощо. Правда – на нашій стороні, сподіваємося, що і Верховний суд дослухається голосу розуму і здоровому глузду".
Андрій Дронь