Техогляд в сучасних умовах: європейський досвід чи створення монополії

Кількість незалежних суб'єктів, які здійснювали техогляд транспортних засобів, різко скоротилася

Україна поступово повертається до нормального життя. Однак автомобільний ринок ще ніяк не набрав звичні оберти. На думку підприємців, Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері безпеки експлуатації колісних транспортних засобів" вплинув на роботу багатьох центрів з техогляду автомобілів.

Така ситуація більш схожа на спробу монополізації ринку. Загальний обсяг ринку оцінюється в більш ніж мільярд гривень щорічно. У сфері сертифікації вже майже створена монополія. З 57 підприємств, які раніше здійснювали сертифікацію і були "уповноважені" Міністерством інфраструктури України, залишилося десять. При цьому кількість виданих сертифікатів на всі транспортні засоби (як нові, так і "б/к") неухильно зростає, а сама процедура ускладнюється

За словами експерта Ігоря Черненко, зараз в Україні створена досить складна схема взаємопов'язаних державних органів, які відповідають і контролюють доступ до діяльності підприємств в сфері техогляду. Але прийняття рішень замикається на невеликій кількості осіб, що схоже на монополію. Підприємцям, які отримали акредитацію і зібрали повний пакет документів для здійснення діяльності в сфері техоглядів, можуть відмовляти без ґрунтовних причин. А вимоги до необхідних документів змінюється з лякаючою частотою. Причому про зміни підприємці дізнаються вже постфактум. У підсумку за останні півтора-два роки кількість незалежних суб'єктів, які здійснювали технічний контроль транспортних засобів, скоротилася з 400 до 150. При цьому абсолютна більшість з цих 150 компаній і фірм знаходяться в сфері контролю кількох посадових осіб, які займаються перевіркою документів підприємців після акредитаційних випробувань. З обов'язкових щорічних понад 700 тисяч технічних оглядів більш 1/3 проводять лише дві (!) компанії. При середній вартості техогляду в 1000 гривень, нескладно підрахувати і зрозуміти таку вибірковість.

Ігор Черненко
Ігор Черненко

Міністерство інфраструктури України, виправдовуючи зміни, посилається на європейську практику. Однак існують факти, на яких акцентують увагу міжнародні експерти. Серед головних спірних пунктів даного законопроекту – створення Бюро з безпеки експлуатації колісних транспортних засобів, яким пропонується надати повноваження на допуск до господарської діяльності з техогляду, контроль за таким підприємством, а також можливість зупиняти діяльність, проводити техогляд підприємств без чітко визначених причин. "Добровільно-примусове" введення до складу Бюро підприємств, що беруть участь в технічному огляді автомобілів. Як зазначає Ігор Черненко, права органу, уповноваженого ЄС здійснювати видачу акредитацій, чітко регламентується законами і директивами Європейського Союзу. Всі станції, які отримали дозвіл на подібний вид діяльності, зобов'язані пройти ретельну експертизу щодо відповідності, а правила ринку – повинні бути єдиними для всіх.

Під час судових проваджень суди двох інстанцій взяли до уваги явне порушення процедури прийняття постанови. Посилаючись на кілька ключових пунктів, яким оскаржувана в суді постанова Кабміну №46 не відповідає. Цікаво, що постанова КМУ відрізняється від узгодженого всіма інстанціями проєкту на 95%.

В ході розробки в постанові з'явилося відразу кілька моментів, що вплинули на роботу більшості підприємств і закладають основу під можливе створення монополії. Згідно з постановою, підприємства можна позбавляти ліцензії практично з будь-якого приводу, а бланки повинні бути оснащені радіомітками, що відразу ж підвищило їх вартість з 3 до майже 70 гривень. І найцікавіше, що забезпечити необхідну кількість радіоміток держава просто не в змозі, через що робота центрів практично стала, а нові підприємства на ринок – не допускають.

Зараз підприємців просто відсилають з одного відомства в інше – з Міністерства інфраструктури в Національне агентство з акредитації. При цьому, як зізнаються самі підприємці, вони просто не можуть подолати, а іноді впоратися з прямим конфліктом інтересів. За словами експертів, якщо ситуація продовжиться, то фактично буде створено монополію, і якщо ситуація не зміниться найближчим часом, то це може спричинити іміджеві втрати, а для власників транспортних засобів та підприємців – втрати фінансові. Якщо підприємцям і простим автомобілістам не вдасться відстояти свою правоту, вартість техогляду знову може зрости.

"Ми вже виграли два суди, – зазначає юрист Ігор Черненко. – В обох випадках суди взяли до уваги наші аргументи. У підсумку ми отримаємо те, що вже маємо, але в набагато більших масштабах – втрату довіри європейських партнерів і тисяч робочих місць, збільшення вартості послуг тощо. Правда – на нашій стороні, сподіваємося, що і Верховний суд дослухається голосу розуму і здоровому глузду".

Андрій Дронь

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,60
53,09
50,61
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,69
55,25
55,04
27,49
56,90
54,90
54,09
28,04
56,99
55,99
56,68
28,29
59,88
56,91
56,99
28,79
60,99
58,99
57,49
28,97
60,99
59,99
59,99
28,98
60,99
58,99
57,49
28,98
-
52,47
51,08
26,76
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64910.05

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3176.8

Litecoin (LTC)

84.76

Ripple (XRP)

0.53

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти