У кризу ,колироботу знайтискладно ,багато українцівзамислюються :ачи не почативласну справу ?Якправило , проблемз визначеннямбізнес-ідеїне виникає -людинамагаютьсястартувативтихнапрямках ,з якимидобре знайомі.Так ,продавець ,швидше за все ,вирішитьвідкритимагазинчик ,аперукар-салонкраси.Аледо багатьох питаньпідприємці -початківціроблять неготові.Якто :де знайтигрошінастарт ;якправильнорозписатиетапиреалізаціїпроекту;депочерпнутизнаннящодо заповненняподатковихдеклараційтаведеннябухобліку .Відповідінаці запитання " Сегодня"надастьчитачам уновійрубриці" Школабізнесу" ,якавиходитимедварази намісяць.Новийпроектмирозпочнемоз головного:тонкощівскладаннябізнес-плану .Авкожномунаступному випускумибудеморозповідатичитачам ,яквідкритивласну справу-будь тохостел , розведеннякроликів ,перукарняабосферависокихтехнологій ,- ізнайомитиїх здосвідомлюдей ,які вже досяглиуспіхувбізнесі .
ВІДАДОЯ.Щотаке бізнес- план?Експертидадуть відповідькоротко :докладнийпландій ,якийміститьвідомостіпрофірму, товар , специфіки виробництва ,ринкахзбуту , маркетингу ,атакожпоказники ,якихмає досягтикомпаніязапевнийперіодчасу.Засловамианалітика"Простобанкконсалтинг " ІванаНікітченко ,жорсткихвимогдо написаннябізнес-планунемає:документможепочинатися ,наприклад ,зописупослуги/товару ,маркетинговихдосліджень ,азавершуватисяфінрасчетаміі прогнозами ,аможе- і навпаки." У бізнес -плані маєбутичіткебаченняпроекту на ринку-сьогодні ізавтра .Абстрактніпоняттятипу" лідерринку"або"завоюванняпозицій "-ліквідувати !Всеповиннобутичітко ілаконічнорозписано : "Сьогодніяплануюпродажу100одиницьза ціною 10грн ,аконкуренти продаютьстількизастільки- то .Черезрікобсяг ринкускладестільки- то ,іябудупродавати120одиницьза 12грн ,-пояснюєНікітченко .-У тойжечасдокументне можнаперевантажуватицифрами ,щобінвесторимоглизрозумітибізнес- ідею".Засловамиексперта ,величезнимплюсомвбізнес-планібуде присутністьдекількохсценаріїврозвитку:"Наприклад ,прикурсі12грн/$мизароблятиместільки ,апри 14грн/$- стільки .Залишатисявплюсімибудемодокурсу18грн/$ .Цедастьвпевненістьінвесторамібанкамв тому ,щостартаперрозумієринокта бізнес- ідеюі можескластиреалістичніпрогнози".
РИЗИКВИПРАВДАНИЙ. Найкращестартувативкризу знедорогимибізнес -проектами- цедопоможемінімізуватиризики ,вважаєглаванаглядової ради банку" Національнийкредит " АндрійОністрат."Якщо людиназайметьсяпродажемкавивневеликомумагазинчикуабопродаватиаксесуари ,зроблені своїмируками-тотакі бізнес- ідеї невимагають великихгрошей ,їх можнаможнареалізуватизарахунокособистихнакопичень .Тоді нетребапрописуватибізнес- планнастосторінок.Але взагалібезплану необійтися- адже потрібнопрорахувативитрати ,доходи ,визначитиконкурентів ,придуматиродзинку .Тодіуспіхгарантований" ,-пояснюєОністрат.Начальникдепартаментумаркетингуі сегментівUniCredit BankДмитроКоваленкотакож вважає ,що бізнес- планпотрібен нетількидляотриманняінвестицій абокредитув банку." Цесвоєрідна "дорожнякарта" ,івона стане в нагодісамимпідприємцям-длякращого розумінняцілей ,завданьіспособівїхдосягнення" ." Прирозробцібізнес-планукращекористуватисяшаблонами .Алеперероблятичужий бізнес- планне можна: цезаважаєправильно"настроїтимізки " ,продумативсі аспектимайбутньоїбізнес-діяльності" ,-зазначаєКоваленко .
КУДИ СТУКАТИ. У пошукугрошейдлявідкриттябізнесу можутьдопомогти ,яккажутьвСША ,триFFF-Friends ,family and fools ."ЗначеннятретьоїFостаннім часомзмінилося -вонасимволізує не "дурнів" ,абізнес-ангелів-успішнихваналогічномубізнесілюдей ,якіможутьдопомогтигрошима ,порадамиізв'язками " ,-пояснюєбізнесменДмитроЛисицький .За йогословами ,стартовийкапіталможна " наколядувати " також угрантовихструктрурах ,бізнес- інкубаторах :"Ціорганізації займаютьсяпідтримкоюпроектівмолодихпідприємцівнавсіхетапах ".
1.Титульнийаркуш, зміст, вступ-резюме
Резюме маєознайомитиінвестораабобанкіраіз суттю-вичавкоюбізнес -ідеї.Тутлогічновказатиназвупроекту;характеристикуорганізації;описсамогопроекту (початокроботи " знуля "аборозширеннябізнесу) ;короткі відомостіпроінвесторах ,управлінцях ,команді ;перевагипропонованоїпродукції ;довгостроковіі короткостроковіцілі проекту ;наявністьдозвільнихдокументів ;економічніпоказникиефективностістартапа ;прогнозфінансовихрезультатів ,пропонованасхемафінансування ,ризики тасистемастраховокіт . д .
2.Маркетинг
Сюдиможна включитианалізситуаціїнадосліджуваномуринку ,конкурентоспроможністьвашого проекту,маркетинговийпландій .Тутважливовивчитипопит іпропозиціюнаринку ;проаналізуватиосновнихвиробниківіконкурентів-вітчизнянихііноземних;визначитизайманунішуіроз'яснити ,вчому полягаєунікальністьвашого товару ,атакож перерахувативашіконкурентніпереваги ;намалюватипортретцільовоїаудиторії .Можнатакожспробувати спрогнозуватишляхиподальшого розвитку вашогопроектупривпливі різнихзовнішніхчинників -наприклад ,якщокурсдоларабудерізкозмінюватися ,або якщоваштоварє швидкопсувнимабосезонним.Не можназабуватиіпро стратегіюпродажів- якурекламубудетевикористовувати ,чи плануєтьсясистемазнижок ,акційіт . Д .
3.Виробництво
У цій частинібізнес-планутребавказатиобсягнеобхідних коштів ,описатитехнологію роботи : якіприміщення будутьзадіяні( орендованіабо власні ,вимагаютькапремонтучи ні);яке обладнанняплануєтьсявикористовувати( сучаснеабояка потребує відновлення ) ;кількістьперсоналута їхкваліфікація ( чи буде потрібноїмполіпшеннянавичок ) .
4.Фінанси
Вданомурозділіпотрібнообґрунтуватипервинний об'ємнеобхіднихгрошовихкоштів ;спрогнозуватимайбутнідоходи і витрати ;календарнийпланвиходунасамоокупність , отриманняприбутку .Тобто витратиможна " розсортувати " наступнимчином :сировина ,оренда ,ремонт ,зарплата ," комуналка " та інше.Щостосуєтьсяпрогнозуокупностіпроекту тавиведенняйого прибутковість ,тобажано ,щоб цей термінне перевищуваводного- трьохроків.Дляцього можнапрорахуватирізнісценаріїреалізаціїбізнесу ( оптимістичний іпесимістичний ) та дотримуватисяусередненихпоказників ,отриманихврезультаті.Причомуважливо ,щобпрогнози-з податків , балансу , збитківіприбутку , рухугрошовихпотоківта інше -були складеніхочабнатой період ,покипроектвиходитименасамоокупність.
5.Ризики
Тутвартопрописатианалізризиківстартапу ,аджевходіреалізаціїнової бізнес- ідеїрідковиходить невідхилятисявідпрописанихвбізнес-планіпоказників .Є таке поняття ,як " чутливість " проекту : такийаналіздозволяєвизначитистійкістьнової справивходізміниключовихсценаріїв( наприклад ,що робити ,якщо різковпалиобсяги продажу ,абоякщо різкообвалиласянацвалюта ) .Описризиківпроекту дозволяєзаздалегідьвизначити , які зовнішніівнутрішнічинникиможутьнайбільшепошкодитивашому бізнесу ,атакожвизначитиможливі шляхидлянейтралізаціїцьогонегативноговпливу .
Починатибізнес кращев кризу
Багато українцівбоятьсястартуватизі своїмпроектомвкризу.Ідарма ,впевненийдиректоркомпаніїAll.bizДмитроЛисицький- адже заразнаринкахзнижуєтьсяконкуренція ,астарібізнес- моделі непрацюють:" У споживачівзмінюються уподобання ,вонихочуть щосьнове.Томусвіжіідеї можутьстатитвердоюплатформоюдлябізнесу ,колиекономікапочнезростати".Як прикладексперт наводитькризу1995-2001- х- тоділопнувекономічнийміхур ,що утворився черезакціїамериканськихінтернет- компаній , що виросли в ціні.Бізнес- моделі цихкомпанійпропонуваливикористовувати інтернет якдохід ,і вонивиявилися неефективні .Томубагато ІТ- фірмскоротилиштатиішукаливаріантидешевогонаймуспівробітників .ТодівУкраїніактивнозапрацюваваутсорсинговийбізнес :іноземнікомп'ютернікомпаніїпередалипевніфункціїнаобслуговуваннявнашукраїну.У підсумкуамериканськіроботодавціздешевилинаймспівробітників ,анашіпрограмістиотрималиновіробочі місця івисокізарплати .
На думкуЛисицького ,дляновогопроекту кращешукатиідеїзі свого досвіду ,щоб непрогоріти :" Буває ,сходитьлюдинавресторан ,атамменюнеправильне іофіціантиповільні .Вонакидаєроботувобридломурекламномуагентстві ,відкриваєкафе- іпрогорає ,аджечужий бізнесзавжди здаєтьсялегким .Тому краще неризикувати івідкриватисвою справувсегменті ,якийзнаєш".Втім ,продовжуєінвестор ,у світі чималоуспішнихбізнесів ,відкритихлюдьми , що не малидосвіду- хочвонина початку шляхуівтрачалигрошічерез помилкиіексперименти :" Успіхтакогобізнесузаснованийнанаймідосвідченихспівробітників ,копіюванніконкурентівівикористанніпринципіваналогічногобізнесуз іншихкраїн".
Інвесторвважає ,що в кризувідкриватисвою справуможнавбудь-якому секторіекономіки -аджепотребилюдей незмінюються ,тільки міняютьсяпріоритети :"Можназігратиналюдськихслабкостях.Приміром ,людив кризухочутьекономити ,щодлябізнесуозначає скороченняспоживання.Алеце не зовсімтак : людина можепочативитрачатибільше ,думаючи ,щоекономить .Тому ,якщо продавецьзапропонуєтоварв " економнійобгортці " ,покупецьлегкопопадетьсянавиверт" купітьчоботиіз 70 %знижкою ".Щеодне цікаве спостереження : у кризувідкриватибізнесвигіднонавітьвіндустріїрозваг ." Зараз можевиростипопитнадоступні розваги .Так ,вСША ,в кризу -2008 ,різкозросли продажікінотеатрів .Томуякщо датилюдинівідчуття ,щоваштовардопоможейомупережитистрес ,вонаобов'язково купитьбільше",-упевненийЛисицький .
Не ховайтебізнес-ідеї
Вирішившивідкритивласну справу ,не вартопоспішатиіпрощатисязі своєюроботою ,попереджаєрозробникпрограмногозабезпеченняі творецькількохстартапівЄвгенКомпанієць ."Найбільшправильнийспосібстартуватизпроектом :отриматипершийконтрактабопродатитовар ,але некидаючиосновне місцероботи .Тобтопочинайтесвій бізнесу вільний час- вечорами ,у вихідні .Цеубезпечитьвасвід непродуманихризиків .Адже багатопочатківців бізнесменів роблятьоднуітуж помилку-відкриваютьсвою справу ,залишаючисьбеззасобів до існування- і неперевірившиприцьому ,чи користуєтьсяпопитомїхпродукція" ,-пояснюєпрограміст .
Наступнийкрок ,важливийдляреалізаціїбізнес-проекту-популяризаціяідеї:розповідайтедрузямізнайомимпро вашу продукцію ;питайте , чи купилиб вонитакий товар.І ,покивашаідея неперетворитьсявконкретнийдохід, нерозслабляйтеся ."Можнаспробуватививеститоварнариноквмайжеготовомувигляді- нехайвашізнайомійогопротестуютьбезкоштовно .І якщовін їмсподобається ,будьтевпевнені :вашупродукціюзахочутькупити.Аякщовідгукибудутьнегативними- не бійтесярадикальнозмінитиідею .Можливо ,оновленаверсіяпродукціївиявитьсяпідходящоїдля продажу" ,-кажеКомпанієць .За йогословами ,завдякитакому підходу ,виявитисяуспішною можебудь-якаідея ,навіть якщо спочаткувона була небізнесовий .Адже невипадковопопулярнатеперсоцмережа"Фейсбук " свого часустартувалаяквеб- сайтдлястудентівГарвардськогоуніверситету.
І ,нарешті : чи неприховуйтевашубізнес- ідеювід широкоїаудиторії ."Небійтесяїї втратити-саміідеїкоштують дужемало.Потрібно щепримудритисяїїреалізувати" ,-радитьЄвгенКомпанієць .Томуекспертрекомендуєпідготуватикрасномовнупрезентаціюпроекту ,навчитисякоротко ,легкоізрозумілорозповідатиоточуючимпро новий бізнес ,розробитипланподальшого розвиткуішукативиходинаінвесторів .