Україна з кожним роком нарощує експорт послуг – за даними Держслужби статистики, за рік (квартал до кварталу) продаж "мізків" і "рук" зріс на 5% і за підсумками I кварталу 2018 року в 2,5 раза перевищив імпорт послуг. Але при цьому у нас хронічний "мінус" в експорті товарів, яких за підсумками кварталу в країні куплено на $ 2,2 млрд більше, ніж продано за кордон. Економісти кажуть, що експорт послуг продовжить зростання цього року, але 2019-го може змінитися падінням через закінчення договору з РФ на транзит газу до Європи.
Найзатребуваніші
Транспортний сервіс становить за грошима половину в експорті та майже чверть (23%) в імпорті (див. інфографіку), причому з експорту тут маємо падіння на 3,5%.
Як роз'яснив нам президент Украналітцентру Олександр Охріменко, причина в тому, що РФ стала менше транспортувати через Україну газу до Європи, а також, побудувавши Керченський міст, обмежила нам перевезення вантажів морем з Маріуполя, це металопрокат і руда. Тепер їх більше возять залізницею. Зате популярніші стають наші IT-фахівці, швачки, виробники взуття, хімічна і картонно-паперова промисловість, які з давальницької сировини випускають продукцію на експорт.
Саме з цієї причини до ТОП-5 країн-імпортерів послуг потрапила не тільки Росія (транзит палива і вантажів до ЄС), а й США, Велика Британія (IT-послуги) і Німеччина (легпром і хімпром). Серед імпорту послуг поки перевищують експорт курортний сервіс і держпослуги – необхідні витрати на утримання посольств і консульств, участь України в міжнародних організаціях. Стосовно експорту ділових послуг, насамперед консалтингових, то Охріменко песимістичний: на його думку, це банальне відмивання грошей.
Перспективи
Експерти впевнені: найбільшу перспективу мають IT-послуги, чому посприяло підписання Асоціації з ЄС.
"Наші програмісти – це вже світовий бренд, з ними хочуть співпрацювати, оскільки вони просять менші гроші за послуги аналогічної якості, ніж іноземні програмісти, – аналізує Охріменко. – Наростатиме і частка послуг з переробки матеріальних ресурсів. Відкривають Україні й інтуристи, а значить, є надія на приріст туристичних послуг".
Виконавчий директор Економічного дискусійного клубу Олег Пендзин згоден з цим, але зазначає, що частка послуг, як і раніше, невелика в загальному обсязі зовнішньої торгівлі, оскільки становить в ній всього близько 20% і не може переважити "мінус" з експорту товарів (-$ 2,2 млрд тільки за 1-й квартал 2018 р). Насамперед йдеться про енергоносії, що купуються нами, а також про автомобілі, електроніку, побутову техніку та інші товари з високою доданою вартістю. Переломити цю тенденцію найближчими роками навряд чи вдасться. Також фахівці прогнозують зниження частки експорту транспортних послуг через те, що в січні 2019 року закінчиться договір про транзит газу до ЄС між РФ і Україною.
"Наразі складно сказати, скільки газу через нас йтиме 2019-го, але ясно, що набагато менше, ніж зараз", – сказав нам Пендзин.
А Охріменко стверджує, що Україна мало використовує свої можливості країни-транзитера:
"Ми могли б забезпечити транзит до Європи удвічі більшої кількості вантажів сушею. У цьому зацікавлені Китай і країни Південно-Східної Азії, але заважає конфлікт з РФ".
Читайте також:
- "В Україні знають, чого хочуть": Єврокомісія зробила заяву щодо тристоронніх газових переговорів
- Перед великим подорожчанням: як змінювалися ціни на проїзд в київському транспорті
- Шкода не тільки для України: Порошенко розповів Штайнмаєру про загрози "Північного потоку – 2"
- Що чекає українців у червні: можливе зростання тарифів і довгі вихідні