Реформа "Укрзалізниці": рейки – державі, поїзди – приватникам, подорожчання проїзду – народу

4 червня 2015, 08:00

Христина Коновалова , Олександр Панченко

Мінінфраструктури презентувало законопроект про перебудову на залізниці. Експерти: головна проблема – як компенсувати транспортникам збитки від перевезення пасажирів

Мінінфраструктури взялося за реформування залізниці – вчора міністр Андрій Пивоварський презентував у Кабміні законопроект "Про залізничний транспорт".

Реклама

Ключові моменти такі: монополіст-гігант розділять на кілька незалежних структур. Рейки, вокзали і т. д., а також те, що залишиться незатребуваним, залишаться у власності держави, а локомотиви, вантажні та пасажирські вагони – приватизують (зараз бізнес-структурам належить лише частина вантажних вагонів). Також планують створити Нацкомісію з регулювання тарифів на пасажирські та вантажні перевезення (НКРТ), і якийсь орган безпеки – який займатиметься видачею ліцензій машиністам, контролем техстану шляхів і рухомого складу. Думки експертів розділилися: одні вважають це доброю ідей, яка зможе вивести УЖД з крутого піке, а інші – що по суті нічого не зміниться, лише квитки на проїзд подорожчають.

ПОЗБАВЛЕННЯ. Як роз'яснив Пивоварський, реформа УЗ необхідна: у держави немає грошей на закупівлю локомотивів та пасажирських вагонів, знос більшості яких близький до 100%, а у бізнесу гроші є, але немає можливості купити. Якщо закон приймуть, то, за словами міністра, зміни на краще народ побачить вже через два роки: люди поїдуть до нових вагонах, а держава зможе заробляти на здачі в оренду рейок.

На думку директора Центру транспортних досліджень Сергія Вовка, зміни в роботі "залізяки" назріли давно, а передача рухомого складу в приватні руки, зі збереженням контролю держави за інфраструктурою і тарифоутворенням, повинні зробити роботу дороги ефективною і прозорою. Це, за його словами, дозволить побудувати нові під'їзні шляхи та залізничні гілки – адже, за підрахунками ЦТС, для оновлення та модернізації залізниць потрібно до 2020 р вкласти близько $13 млрд. У тому числі половину – на локомотиви, близько $3 млрд – на вантажні вагони, $2 млрд – на пасажирські і більше $3 млрд – на колії і станції.

ПОЧОМУ ПРОЇЗД. Як нагадав нам Вовк, зараз в Україні всі пасажирські перевезення збиткові і дотуються УЗ самостійно – за рахунок прибутку, отриманого від транспортування вантажів. Цю схему хочуть скасувати як непрозору. "НКРТ встановить економічно обґрунтовані тарифи на всі перевезення. Вартість пасажирських може збільшитися", – говорить Вовк.

В тренді
Більше не "Укрпошта": пенсії в Україні будуть доставляти по-новому
Реклама

Окрема тема – оплата соціальних пасажирських перевезень: приміського транспорту (електричок) та інших маршрутів, які важливі для пасажирів, але неприбуткові. Для відшкодування збитків закон пропонує перевізникам оплачувати такі перевезення з місцевих бюджетів на підставі договору з УЗ і монетизувати пільги населенню.

РАДА. "Закон про реформування залізниці потрібен. Я прихильник того, щоб дорога залишила собі тільки базові активи і віддала рухомий склад та непрофільні підприємства. Але питання адресних дотацій за перевезення пільговиків дуже складний. Його треба глибоко опрацювати", – сказав нам член транспортного комітету ВР Ігор Шкіря.

"Ця ідея була запропонована ще рік тому, коли я був міністром інфраструктури, – говорить нардеп Максим Бурбак. – Віддати рухомий склад приватникам – це європейський досвід, схожа схема працює в Польщі. Закон потрібний, думаю, за нього проголосують".

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти