Програш України в СОТ: причини і наслідки

Україна називала "транзитний конфлікт" виключно торговою суперечкою, Росія – наслідком напружених відносин

5 квітня Світова організація торгівлі (СОТ) оприлюднила свою остаточну доповідь у справі DS512 "Росія – Заходи, що стосуються транзитних перевезень", яке ініціювала Україна. Претензії України не були задоволені. Тобто Україна програла.

Про що суперечка

Як говориться в доповіді, ця суперечка стосується різних заходів, введених Росією щодо транзиту автомобільним і залізничним транспортом через територію Росії. Україна звернулася до СОТ з скаргами на те, що з 2016 року Росія заборонила використовувати автомобільні або залізничні транзитні маршрути через українсько-російський і білорусько-російський кордон для транзитних перевезень українських товарів до Казахстану, Киргизстану, Таджикистану, Туркменістану, Узбекистану і Монголії. Українська сторона зазначала, що такі обмеження суперечать зобов'язанням Росії, які вона взяла на себе, приєднавшись до СОТ.

Росія не заперечувала факти заборони, однак стверджувала, що "ці заходи належать до числа тих, які Росія вважає необхідними для захисту своїх основних інтересів в області безпеки", а розбиратися з національною безпекою – не в компетенції Світової організації торгівлі.

Як говориться в доповіді, Україна в своїх претензіях ні словом не обмовилася, що інцидент стався на тлі загострення відносин з РФ. Навпаки, вона заявляла, що перші обмеження на поставки українських товарів були зроблені Росією ще 2013 і 2014 років (кондитерських виробів, сокової продукції, дитячого харчування, алкогольних напоїв, низки сільгосппродукції і т.д.). "Україна представляє свій випадок як звичайну торговельну суперечку, в якій Росія ввела заходи, які не відповідають деяким з її зобов'язань за ГАТТ 1994 року і зобов'язань за Протоколом про приєднання Росії", – йдеться в доповіді.

Росія, навпаки, в своїх поясненнях згадувала про антиросійські санкції щодо російських громадян і фірм, про заборону для них на ведення бізнесу, про блокування активів РФ на території України і т.п. "Росія вважає, що суперечка пов'язана з очевидними і серйозними питаннями національної безпеки, які, як визнали країни-члени, повинні бути виключені з розгляду СОТ – організації, яка не призначена для вирішення таких питань", – констатують автори доповіді.

СОТ визнала важливим "розглянути спір в контексті існування цих подій", тобто в контексті військової агресії Росії проти України. Тому низка претензій України просто не розглядалися. "Якби ці заходи були вжиті в звичайний час, тобто якби вони не були прийняті під час надзвичайної ситуації в міжнародних відносинах..." – такі висновки зробила СОТ щодо більшості претензій України до Росії.

Це не єдиний позов України проти Росії, який розглядає СОТ. Крім справи DS512 "Російська Федерація – Заходи, що стосуються транзитних перевезень", яку було відкрито 14 вересня 2016 року, ще існують справи DS499 "Російська Федерація – Заходи, що впливають на ввезення залізничного обладнання та його частин" від 21 жовтня 2015 року та DS532 "Російська Федерація – Заходи, що стосуються ввезення і транзиту деяких українських товарів" від 13 жовтня 2017 року.

Висновки Світової організації торгівлі за всіма трьома процесам – не на користь України. Втім, за регламентом СОТ, незадоволена рішенням сторона може подати апеляцію і розраховувати на повторний розгляд справи. У справі DS512 винесено остаточний вердикт – на жаль, не на користь України. А ось дві інші суперечки ще розглядатимуться повторно, тому українська сторона вважає, що говорити про програш рано.

Реклама

Чому програла Україна

Економіст, голова Українського аналітичного центру Олександр Охріменко висловлює думку, що нинішня ситуація була спровокована тим, що Україна допустила блокування транзиту російського транспорту без офіційних документів.

"Почалося все з того, що одна з радикальних організацій почала блокувати проїзд на територію України російських фур. Як результат – Росія заборонила проїзд українських фур через свою територію до Середньої Азії. Україна подала позов до СОТ, і ця організація прийняла рішення, що Росія має право симетрично відповідати.

Фактично Україна першою порушила домовленості, не пропускаючи транспорт з Росії. Навіть не з російським, а з іноземним товаром. Причому ні урядом, ні парламентом тоді не було прийнято ніяких офіційних документів – ні закону, ні рішення, – на якій підставі це робиться. Не можна було блокувати в такій ситуації. Якби було прийнято, наприклад, рішення, що блокується транзит товарів військового призначення – це було б хоч якусь підставу для таких дій. Але цього не було зроблено, ми блокували проїзд російського транспорту неофіційно", – говорить Олександр Охріменко.

Чи варто, крім усього іншого, шукати причини поразки України в тому, що Росія активно "попрацювала" в потрібному для неї напрямі у СОТ? Економічний аналітик, співзасновник аналітичного центру "Український інститут майбутнього" Анатолій Амелін вважає, що цього не можна виключати.

"Росія досить активно відстоює свої позиції у всіх міжнародних організаціях. У них ефективно працює дипломатична служба. Крім того, дуже багато росіян працюють в різних інституціях: в ПАРЄ, в ООН. Це і студенти, що проходять практику, і штатні співробітники. Тому не виключено, що серед персоналу середньої ланки СОТ, який, власне, займається підготовкою рішень, могли перебувати агенти впливу Росії. Принаймні в інших міжнародних інституціях такі інструменти були явно помічені", – каже Анатолій Амелін.

У свою чергу, українські представництва в міжнародних організаціях, на думку експерта, не завжди діє максимально ефективно.

Реклама

"Усередині кожної міжнародної організації дуже багато політичних інтересів, і Росія з цим професійно працює. На жаль, набагато професійніше, ніж Україна. А, наприклад, в ПАРЄ хлопці зараз показали професіоналізм, тому що обмежили участь Росії і її вплив на цю організацію", – вважає експерт.

Експерт нагадує, що країна-агресор використовує обмеження транзиту як інструмент тиску на українську економіку.

"Згадаймо, що Польща теж вводила обмеження на транзит української продукції через свою територію. І це була відповідь на дії деяких українських націоналістичних організацій, які, як писали, фінансувалися з Росії. Тобто Росія досить серйозно намагалася таким чином послабити Україну і зробити її договороспроможнішою. Тепер вона мотивує транспортну блокаду по відношенню до України військовими діями, які сама ж і організувала", – каже Анатолій Амелін.

На думку економічного експерта, президента інвестиційної групи "Універ" Тараса Козака, одна з причин поразки України в торговій суперечці проти Росії – сама історія вступу до СОТ, взяті на себе зобов'язання і преференції.

"Україна свого часу хотіла вступити до СОТ раніше за Росію. Вона поспішала, тому що була підозра, що, якщо це вступ відбудеться пізніше, ніж вступ Росії до СОТ, РФ могла виставляти серйозні претензії до України, і нам було б важко стати членом цієї організації. Адже для того, щоб країна стала членом СОТ, потрібно, щоб усі країни-члени були згодні з умовами договору. Росія могла виставляти умови, які були б для України неприйнятними. Тому Україна не сильно торгувалася і підписала договір з СОТ на не дуже вигідних для себе умовах. Росія ж роками торгувалася з СОТ і домоглася для себе непоганих умов. Тільки ось, коли Росія вступала до СОТ, Україна чомусь не скористалася можливостями виставити для Росії принципові для себе умови. І вердикт суду, який Україна зараз програла, я думаю, є в тому числі відлунням історії зі вступом до СОТ", – вважає Тарас Козак.

Зазначимо, що Україна є членом СОТ з 16 травня 2008 року, Росія – з 22 серпня 2012 року..

Реклама

Що тепер буде

Жодних нових економічних втрат України від рішення СОТ експерти не очікують. Вони кажуть, найбільші економічні втрати України вже зазнала раніше – коли Росія заблокувала транзитні перевезення своєю територією.

"Ми, звісно, втратили, але вже давно, ще 2016 року, коли припинилися транзитні перевезення через Росію. Фактичні втрати України на транспортному коридорі – близько 2 млрд доларів. Звісно, якби він зараз відродився, могли б ці гроші заробити. Але тепер навряд чи. Принаймні поки не відновляться відносини з РФ", – говорить Олександр Охріменко.

"Економічні наслідки ми вже відіграли, тому що всі рішення були прийняті ще 2016 року. Якщо не помиляюся, 2015 року обсяг транзиту через Росію становив приблизно 5 млн тонн, зараз впав, ніби до 200 тис. тонн, а після рішення СОТ може впасти до нуля", – вважає економічний аналітик, співзасновник "Українського інституту майбутнього" Анатолій Амелін.

Втім, експерт вважає, що, постраждавши від російської транспортної блокади, Україна переорієнтувалася на інші ринки.

"Так, економічно ми постраждали, але ми збільшили експорт до Європи, ми освоюємо нові ринки збуту", – говорить він.

Резюмуючи, Анатолій Амелін зазначив, що будь-яка поразка – це хороша можливість підбити підсумки і виправити допущені помилки.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
51,01
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,49
55,07
54,99
27,76
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,80
51,11
26,81
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64187.7

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3080.21

Litecoin (LTC)

81.18

Ripple (XRP)

0.5

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти