Продовольчих магазинів в Україні все менше: куди вони діваються

18 вересня 2018, 07:18

Анастасія Іщенко Анастасія Іщенко

Відкривати нові магазини стає неприбутково

В Україні відкривається все менше продовольчих магазинів. Так, якщо за перше півріччя 2017 року відкрилося 229 магазинів, то цього року тільки 201. Сайт "Сегодня" вирішив розібратися, чому відкривається все менше продовольчих магазинів, з чим пов'язана така тенденція і чи збережеться вона в подальшому.

Кількість магазинів скорочується з кожним роком

Реклама

Продовольчі рітейлери уповільнили темпи розвитку і відкривають в Україні все менше і менше магазинів. У дослідницькій компанії GT Partners Ukraine підрахували, що за перше півріччя 2018 року було відкрито всього 201 магазин, тоді як за аналогічний період минулого року ця цифра сягала 229.

"За перші 6 місяців 2018 року в Україні мережеві продовольчі оператори України відкрили 201 магазин, при цьому 160 з них були абсолютно новими, а решта змінили вивіску іншої торговельної мережі в результаті процесу ребрендингу або операції з поглинання. Для порівняння зазначимо, що в першому півріччі 2017 року було відкрито 229 магазинів (з них абсолютно новими були 136 торгових точок)", – зазначає в коментарі "Сегодня" Ігор Гугля, директор GT Partners Ukraine.

Крім того, що торгові точки відкриваються все рідше, кількість закритих магазинів зростає. За даними Держстату, на 1 січня 2017 року в країні було 38 439 тис. торгових точок, тоді як на 1 січня 2018-го цифра скоротилася до 32 662. Щоправда, тут йдеться про всі підприємства, основний вид діяльності яких – це роздрібна торгівля. Незважаючи на це, можна помітити загальні тенденції до скорочення кількості торгових точок.

Експерти зазначають, що це триває вже не перший рік. Так, директор Української Асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко каже, що на такий стан впливає купівельна спроможність українців.

"Чим менше купівельна спроможність у людей, відповідно, тим менше магазинів потрібно, щоб забезпечити людей тими товарами і продуктами, які вони хочуть купити. Наприклад, офіційна статистика за минулий рік показала, що торгових точок стало на 20% менше, ніж рік тому" , – пояснює Дорошенко.

Головні причини: насичений ринок і брак площ

Навіть великі продовольчі рітейлери зараз відкривають набагато менше торгових точок, незважаючи на те, що у них є величезна перевага на ринку. Це пов'язують з різними факторами: починаючи від нестачі місця і великих площ під магазини і пересиченість ринку, і закінчуючи низькою купівельною спроможністю українців.

Реклама

Олексій Дорошенко додає, що, крім зниження купівельної спроможності, є ще один важливий фактор – закривається велику кількість торгових точок, а на їх місці відкривається, наприклад, один магазин великої торговельної мережі, який може забезпечити такий товарообіг, як 30 або 50 дрібних торгових точок.

"Це ще одна тенденція. Тому що зараз багато торгових мереж йдуть углиб територій, вони відкриваються в сільських районах, де раніше, наприклад, були тільки ринки, маленькі магазинчики. І на їх місці зараз з'являється один магазин, який все це може вбити, тому що він конкурентний за ціною і там є сервіс. Тут дві тенденції йдуть одночасно одна назустріч іншій: і зниження купівельної спроможності, і вихід торгових мереж в регіони", – зазначив Дорошенко.

Ще один цікавий факт полягає в тому, що торгівля продовольчими товарами стає все невигіднішою. Так, раніше ми писали, що магазинів, які торгують непродовольчими товарами в країні налічується 19,2 тис., тоді як кількість продмагів набагато менше – 12,6 тис.

Ігор Гугля додає, що український ринок на грані насичення, тому рітейлерам стає все складніше знайти потрібний майданчик під той чи інший магазин.

"На наш погляд, тут немає особливих причин говорити про якісь закономірності: в принципі, динаміка схожа з результатами минулого року. З іншого боку, як не крути, але ринок прямує до межі насичення (вона все ближче) – тому знаходити якісні майданчики для рітейлерів з кожним роком все важче і важче", – говорить Гугля.

У коментарі сайту "Сегодня" Іван Зайцев, представник Асоціації рітейлерів України "розповів, що тенденція до скорочення кількості магазинів зараз дуже виражена з кількох причин.

"Дійсно, така тенденція є, і вона дуже яскраво виражена. Причин кілька. По-перше, багато мереж активно оновлюють свої торгові точки, а не зосереджені на відкритті нових. По-друге, існує проблема з якісними локаціями під магазини: за час екстенсивного зростання провідні оператори вже зайняли кращі місця і зараз знайти підходящі приміщення вже не так просто", – говорить Зайцев.

У свою чергу, Дорошенко вважає, що в великих торгових центрах величезні площі продовжують пустувати, тому що, відкриваючи той чи інший магазин, багато хто стикається з тим, що вони просто стають нерентабельними і не можуть себе окупити, адже доводиться робити багато обов'язкових платежів: оренда приміщення, комунальні послуги, зарплата персоналу тощо.

"Ми бачимо, яка вакантність торговельних площ в ТРЦ. Якщо це не якийсь суперпрофесійний, суперрозкручений торговий центр, то там дуже багато вільних площ. Тому що раніше всі шукали, де взяти площу, і все скуповували, то зараз, відверто кажучи, чим би ти не торгував – не факт, що ти зможеш вижити", – заявив експерт.

Реклама

Щоправда, ціни на оренду в торговельних центрах продовжують невблаганно зростати. Так, за даними компанії CBRE Ukraine, ставки в найкращих торгових центрах Києва продовжували збільшуватися, показуючи зростання на 8-10% з початку року. Саме тому рітейлери зараз виходять на регіональний рівень.

"У ключових містах України вже досить висока щільність продуктових магазинів будь-якого формату – від гіпермаркетів cash & сarry до невеликих магазинчиків біля будинку. Тому лідери ринку освоюють невеликі міста, насамперед в південних і західних областях. В тому числі, знову ж таки, шляхом поглинання місцевих гравців", – додав Зайцев.

Дійсно, ще минулого року в Асоціації рітейлерів України говорили про те, що великі гравці втратили інтерес до Києва і починають динамічно розвивати свої мережі на західній і в центральній Україні.

Що буде далі

Незважаючи на те, що українському ринку ще є куди розвиватися, очікувати, що ситуація незабаром зміниться, – годі й говорити. Ігор Гугля зазначає, що з кожним роком динаміка відкриття нових сучасних маркетів в Україні трохи скорочуватиметься.

Купівельна спроможність найближчим часом також не зростатиме, упевнений Олексій Дорошенко.

"Це реальний факт, якого ми не позбудемося в найближчі роки три. Тому що навіть якщо купівельна спроможність почне зростати, то ці 2-4% зростання не дадуть можливості під таке мляве економічне зростання відкривати нові торгові точки", – зауважив експерт.

Зараз між продовольчими рітейлерами спостерігається динамічна конкуренція. Щоб утримати клієнтів і збільшити їх кількість, рітейлери починають відкривати нові формати магазинів і розширювати свої мережі. Надалі ця конкуренція тільки посилюватиметься, якщо врахувати ще й те, що на український ринок зараз заходять великі іноземні гравці, конкурувати з якими досить складно.

Реклама

До того ж, залишається відкритим питання площ, адже великі ТРЦ з оптимальним розташуванням відкривають не так часто, тоді як є багато бажаючих відхопити місце саме в них. Іван Зайцев додає, що глобальних передумов для зміни ситуації наразі немає, тому що місця в ТРЦ зацікавлені рітейлери займають ще на стадії будівництва.

"Глобальних передумов для зміни ситуації немає: місця в споруджуваних торгових центрах займають ще на стадії будівництва, самостійно будувати нові об'єкти рітейлери не сильно поспішають. Тож можна припустити, що в найближчі рік-два всі мережі дещо сповільнять темпи відкриття нових магазинів, зосередившись на підвищенні якості, поліпшенні логістики і бізнес-процесів, відновленні і переформатуванні торгових точок", – запевнив Зайцев і підсумував, що нові дискаунтери відкриватимуться далі, але, найімовірніше, за рахунок поглинання інших операторів або ж витіснення конкурентів з найвигідніших локацій.

Нагадаємо, нещодавно ми розповідали про те, чому з приходом шведського магазину IKEA до України виникло стільки галасу.

А також про те, коли в Україні буде нова хвиля подорожчання.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...
Хочеш бути в курсі останніх подій?
Підпишись на повідомлення. Показуємо тільки термінові і важливі новини.
Хочу бути в курсі
Я ще подумаю
Будь ласка, зніміть блокування повідомлень в браузері!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти