Приватизація портів: ризики і перспектива

17 березня 2017, 07:36

Поліна Мординська

Фонд держмайна включив до списку підприємств на продаж 13 портів Одеської, Миколаївської, Херсонської, Запорізької і Донецької областей

Морські порти України планують приватизувати. Фонд держмайна (ФДМ) опублікував на офіційному сайті список держпідприємств, які 2017-го готуватимуть до продажу. До переліку потрапили 13 портів Одеської, Миколаївської, Херсонської, Запорізької і Донецької областей, серед них – морські ворота Одеси, Чорноморська (Іллічівська) і Південного, які, згідно з рейтингом Міністерства економічного розвитку і торгівлі, входять до ТОП-100 державних підприємств країни.

Реклама

Як розповіли "Сегодня" в Адміністрації морських портів України (АМПУ), приватизацією займатиметься Мінінфраструктури. Зазначимо, що розмови про приватизацію портів тривають вже другий рік. З Закону України "Про перелік об'єктів права державної власності, які не підлягають приватизації" морські торговельні порти так і не виключили. Новий список держпідприємств, які готуються до продажу, портовики коментують неохоче, мовляв, все може змінитися, до того ж ще потрібно провести інвентаризацію і аудит підприємств. Поки що в портах, з якими ми зв'язалися, проводили лише планові перевірки.

"Ми щорічно проводимо інвентаризацію: рахуємо, чи на місці основні фонди, оборотні кошти. Остання переоцінка фондів була 2013-го, коли потрібно було відокремити частину майна для формування АМПУ", – розповів "Сегодня" начальник комерційного відділу Ренійського порту Сергій Хаджіу. Не згадали про спецперевірки і в порту Білгорода-Дністровського. "Про приватизацію ми не чули, а перевірки проходять в штатному режимі", – запевнили нас в порту.

Голова профспілки працівників морського транспорту при Чорноморському порту Сергій Бризгалов стверджує: "Приватизація – поки що фантом, оскільки ніхто з нами ці питання не обговорював. Оскільки ми не знаємо, як це відбуватиметься, ми будемо противниками будь-якої приватизації. Ніхто не відмовляється від розвитку і прогресу, але ми повинні знати, що збираються робити".

ДУМКИ. Експерти вважають, що зараз не найкращий час продавати порти. "Відрахування від них завжди давали суттєвий дохід до бюджету. У нинішніх умовах є небезпека, що приватні власники приховуватимуть прибуток в офшорах і держава з цього нічого не отримає", – говорить "Сегодня" політолог Геннадій Чижов.

Реклама

Його колега Олег Хорошилов вважає, що в Україні немає покупців для великих підприємств. Підтримує його і голова громадської організації "Антикорупційний морський контроль України" Олексій Мусатов: "Під час кризи порти коштуватимуть дешевше. До того ж законодавство не підготовлене до ефективного вигідного продажу, адже нинішні законодавчі акти не враховують втрати прибутку". Експерт упевнений, що порти здатні працювати самостійно і приносити великий дохід. Продавати ж варто лише ті активи, які приносять збитки. Але хто захоче їх купити?

В тренді
Оформлення субсидій по-новому: українцям підказали чотири способи
В тренді
Закони про пільгове розмитнення євроблях набрали чинності: чого чекати далі?
До України завезли сотні тисяч "євроблях"
В тренді
Транзит газу падає, втрати економіки зростають – найголовніше про гроші СЬОГОДНІ
Фото: "Укртрансгаз"

ПРИЧАЛИ І ЗАЛІЗНИЧНІ ШЛЯХИ ЗАЛИШАТЬ ДЕРЖАВІ

Голова громадської організації "Антикорупційний морський контроль України" Олексій Мусатов вважає, що причиною дворічної затримки приватизації могла стати часта зміна керівництва Мінінфраструктури, яке відає портами. "Постійно йде зміна перших осіб, які формують державну політику. Попередній міністр говорив про приватизацію, нинішній говорить про концесії (передачі в довгострокову оренду. – Авт.). Про що говоритиме наступний – невідомо. Але є позитивний момент: цього року ввели посаду держсекретаря міністерства, який забезпечує спадкоємність реформ, щоб новий начальник не розпочинав все переробляти", – зазначає Мусатов.

2013-го частина власності портів перейшла до Адміністрації морських портів України, а саме – стратегічно важливе майно загального користування (причали, залізничні колії). "У жодному законі немає поняття стратегічного об'єкта. Є поняття "має стратегічне значення для економіки". Тобто підприємство, яке приносить багато грошей до бюджету і є ключовим. Порти все одно залишаються стратегічно важливими для національної економіки", – підсумував експерт.

Реклама

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти