Держаукціони в карантин: авто можуть доставити під ґанок, а покупців арештованого майна розсекретили

24 травня 2020, 07:00

Ігор Рець Ігор Рець

Як впродовж карантину змінювалася кількість клієнтів, на які лоти був більший попит і як проводилися торги в умовах пандемії

Карантин приніс в наше життя багато нових правил і явищ – самоізоляція, соціальна дистанція, необхідність ретельної обробки поверхонь, продуктів і рук. Бізнес перейшов в онлайн, ресторани навчилися працювати "на винос", багато магазинів ввели адресну доставку, сфера обслуговування адаптується під нові умови.

Реклама

Ми вирішили поцікавитися у директорів найбільших державних онлайн-аукціонів, як впродовж карантину змінювалася кількість клієнтів, на які лоти був більший попит і як проводилися торги в умовах пандемії.

Виявилося, що в ДП "Прозорро.Продажі" і ДП "СЕТАМ" не тільки успішно подолали труднощі, що виникли, а й використовували "карантинні місяці" на користь.

Рукавички, санітайзер і догляд в онлайн: як аукціони працюють з клієнтами в умовах карантину

Українці бачать тільки "онлайнову" частину аукціонів, але карантин головним чином торкнувся тієї частини роботи організаторів торгів, яка сторонньому спостерігачеві не помітна. Як нам пояснив директор ДП "Прозорро.Продажі" Олексій Соболєв, з початку карантину були скасовані всі "офлайнові" аукціони, проведення яких вимагало від учасників зібратися в одному приміщенні. Те, що торги повсюдно перемістилися в онлайн, в свою чергу вплинуло на зростання кількості користувачів (про який ми розповімо докладніше нижче). Олексій Соболєв при цьому зауважує, що жодної скарги на якість роботи не було.

"Кардинальних змін не відбулося. Аукціони проходять в штатному режимі. У рідкісних випадках переможці аукціонів зможуть належним чином розпорядитися придбаним майном вже після карантину, коли буде відновлена штатна робота державних установ. Це, наприклад, стосується переоформлення в Сервісному центрі МВС ряду автомобілів, куплених на аукціонах "Прозорро.Продажі". Варто відзначити, що переможці ставляться з розумінням до цієї ситуації, адже вона продиктована об'єктивними причинами.

Однак, такі випадки це швидше виняток, що стосується дуже незначної кількості лотів, в цілому введення карантину не вплинуло на порядок проведення аукціонів, огляд лотів або передачу майна переможцям. У випадках, коли після проведення аукціону переможцю необхідним був додатковий час на укладення договору у нотаріуса, організатори аукціонів погоджувалися на перенесення термінів підписання договору. Разом з цим у нас не було випадків, коли учасник не зміг би отримати актив, куплений в ході електронного аукціону", – говорить Олексій Соболєв.


В ДП "СЕТАМ" нам розповіли, що перед карантином забезпечили співробітників рукавичками, масками та антисептиками у всіх філіях. Також були запроваджені спеціальні правила при перегляді майна. Як розповів директор підприємства Олександр Мамро, тільки в Київській філії відбулося понад 300 переглядів автомобілів та іншого майна за період карантину. На питання про те, як клієнти ставляться до таких норм, Мамро зазначив, що деякі запроваджені нововведення особливо сподобалися.

"Думаю, позитивно. Наші користувачі можуть купити лот, не виходячи з власного житла. Можна навіть замовити доставку купленого автомобіля під самий ґанок – ця послуга також з'явилася нещодавно", – пояснює Олександр Мамро.

Простіше, значить краще: обидва аукціони вказують на позитивну динаміку в роботі

Реклама

Перехід в онлайн позитивно позначився як на кількості користувачів аукціонів, так і на кількості реалізованого майна. В "Прозорро.Продажі" фіксують позитивну динаміку як щодо "докарантінних" показникаів, так і по відношенню до результатів минулого року.

У квітні на підприємстві і зовсім зафіксували рекорд відвідуваності. Проте, за підсумками травня прогнозують спад, його пов'язують як з травневими святами (спад також був і взимку, після новорічних свят), так і з загальною купівельною спроможністю.

"Не зважаючи на запровадження в Україні карантину, кількість лотів, виставлених на продаж в системі, показує позитивну динаміку і є очікувано більшою, ніж в аналогічному періоді минулого року. Успішно відбуваються продажі лотів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, малої приватизації, продано більшість з виставлених в цьому році спеціальних дозволів на користування надрами, досить позитивно, як для початку пілотного проекту, йдуть продажі необробленої деревини, велику увагу потенційних покупців привернули митні аукціони.

Наприклад, у Львові в аукціоні з продажу приміщення взяли участь до 59 учасників і ціна продажу склала 20 млн грн. За нежитлову будівлю у Києві змагалися 53 учасники і вона було продано за 35,5 млн грн. На початку року в січні-лютому був передбачуваний і незначний післясвятковий спад кількості виставлених лотів. У цих місцях виставлено на продаж активів на рівні 5 і 5,8 млрд грн відповідно. Але вже в березні-квітні оголошені аукціони на 12,2 і 11 млрд грн. Показники травня можуть навіть перевищити березневі – вже зараз це 11,8 млрд грн. Відповідно зростала і кількість проведених аукціонів – від трохи менше 5 тис. у січні до 7-8 тисяч в березні-квітні. Динаміка прибутку від аукціонів, проведених в "Прозорро.Продажі" на початку року встановилася на рівні 740-750 млн грн за місяць зі спадом в лютому, але вже в квітні зросла майже до 800 млн грн", – говорить Соболєв.

Інфографіка: обсяги виставлених лотів на майданчику Прозорро.продажі по місяцях,
за наданими показниками на 20 травня

У керівництві підприємства також вказують на можливе уповільнення продажів у травні в зв'язку з карантином і святами.

"Травень ще не закінчився, судити завчасно. Однак можемо відзначити, що спостерігається деяке уповільнення продажів. Це пояснюється двома місяцями карантину, а також довгими святковими вихідними на початку місяця.

Загалом увага потенційних покупців до аукціонів залишається високою, кількість відвідувань сайту з початку року поступово зростає, в цьому році до системи приєдналося майже 4 тисячі нових учасників. Незважаючи на самоізоляцію, в квітні ми навіть поставили рекорд відвідуваності. Можемо сказати, що є тренд на зростання інтересу до системи.

Це, перш за все, пояснюється тим, що вся взаємодія відбувається в режимі онлайн. Звичайні аукціони "з голосу", коли учасники повинні збиратися на аукціон в одному приміщенні, звичайно були б перенесені або навіть скасовані", – розповідає Соболєв.

Про зростання кількості користувачів і продажів говорять і в СЕТАМі.

"Заарештованого майна ми навіть спостерігаємо збільшення приблизно в 100 млн грн в порівнянні з минулим роком. Загальна сума продажу майна за період карантину склала майже 400 млн грн. Середнє збільшення ціни за реалізованими лотам також збільшилася з 9% в 2019 році до 15% в період карантину 2020 року.

Аукціон OpenMarket Держпідприємства "СЕТАМ" має найбільшу базу користувачів в Україні. На сьогодні це 76 834 учасників. За період карантину додалося 1634 нових.

За лотами – люди більше купували легкові автомобілі – 228 успішних аукціонів, житлову нерухомість – 208 і мобільні телефони – 160.

Найдорожчий реалізований лот на карантині – нерухомість у Львівській області від нашого партнера ПриватБанку, яка пішла з молотка за 31 920 000 грн.", – розповідає керівник СЕТАМ Олександр Мамро.

Інфографіка: наочна візуалізація наданих для сайту "Сьогодні" даних про роботу сетах в період карантину

Криза як можливість: як аукціони використовували складний час на власну користь

В обох підприємствах розповідають про досягнення в період карантину. Так, в СЕТАМі вказують на "великий крок" в роботі, який буде цікавий журналістам-розслідувачам:

"Цікаво, що за час карантину ми зробили великий крок у розвитку аукціонів – відкрили інформацію про переможців торгів заарештованим майном. Відтепер усі бажаючі можуть після завершення аукціону побачити прізвище, ім'я та по батькові (якщо переможцем є фізична особа) або найменування юридичної особи (якщо переможцем є юридична особа). Вважаю, це дуже потужний інструмент для журналістів-розслідувачів.

Також у зареєстрованих учасників з'явилася кнопка "стежити за лотом". Натиснувши її, покупець додає лот в свій кабінет у "обрані" і може відстежувати його статус. Крім того, була додана іконка з уцінкою, яка буде вказувати на те, що майно продається з уцінкою", – говорить Олександр Мамро.

Реклама

У підприємстві також уточнюють, що найближчим часом відкриється інформація і про лоти, які виставляє Агенство з розшуку та менеджменту активів.

"Принаймні, з АРМА такі домовленості вже досягнуті", – уточнив Мамро.

У свою чергу, в "Прозорро.Продажі" вказують на домовленості з банком ПУМБ. Перші результати цієї співпраці можна буде оцінити до кінця травня:

"У системі з'явився великий організатор – банк ПУМБ. Перші аукціони вже відбудуться 25 травня. Поки це земельні ділянки в Київській області, Миколаївській та Дніпропетровській", – розповідає Олексій Соболєв.

Що далі

За прогнозами, епідемія призведе до світової кризи. Проте, аукціони не чекають зниження купівельної спроможності. Так, в Прозорро.Продажі очікують, що перехід в онлайн позитивно позначиться на активності в системі:

"На Прозорро.Продажі зараз продається дуже багато різних лотів, але слід враховувати також їх специфіку. Так, лоти ФГВФО – дуже великі і відповідно дорогі активи збанкрутілих банків – користуються попитом серед спеціалізованих покупців, деревину купують лісопереробні підприємства, ліцензії на надра – підприємства-надрокористувачі.

Стабільною популярністю користується нерухомість, товари в рамках малої приватизації. Зазвичай інтерес проявляє місцевий малий і середній бізнес, який отримує можливість безперешкодно за ринковою ціною придбати потрібні йому для розвитку приміщення. Цікаві лоти з продажу автомобілів, наприклад, дуже успішно пройшли аукціони з продажу службових автомобілів Рахункової палати.

Тому можна сказати, що ми не бачимо зниження попиту з боку покупців. З огляду на загальний тренд на переміщення всього в онлайн, ми очікуємо, що активність в системі буде зростати. Найближчим часом ми очікуємо ухвалення Кабінетом міністрів України порядку проведення аукціонів з оренди державного та комунального майна. Такі електронні аукціони значно спростять цю процедуру як для орендодавців, так і для покупців, зроблять її більш відкритою і загальнодоступною", – говорить Олексій Соболєв.

В СЕТАМ готуються в найближчій перспективі оптимізувати роботу, використовуючи "карантинний" досвід. Зокрема, частина співробітників перейде на повне "віддалення".

"Випадок з карантином показав, що сучасні технології дозволять певній категорії фахівців працювати віддалено, з такими ж показниками продуктивності як і в офісі. Думаю, ми опануємо цей досвід і залишимо частину співробітників і далі працювати в такому ж режимі. Упевнений, кожен керівник підприємства зробить свої висновки, але було б добре йти за аналогічною схемою, адже це економія для підприємств на орендній платі. Та й навантаження на транспортну систему міста зменшується, що також має свої позитивні моменти – збереження екології, зменшення заторів тощо. Важливо розуміти, що світ змінюється і потрібно приймати виклики часу і реагувати на них належним чином", – розповідає Олександр Мамро.

Нагадаємо, раніше на аукціоні OpenMarket вирішили продавати пам'ятники Леніна. Про те, які Іллічі користуються популярністю серед українців, дивіться в сюжеті "Сьогодні":

Реклама

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти