Все вже дорожче, ніж у Польщі: "великодній кошик" дорожчає, що буде з цінами до свята

15 квітня, 06:00

Олександра Романюк Олександра Романюк

Виробники та продавці підвищують ціни на попитний товар без будь-яких підстав, сподіваючись, що перед святом однаково куплять. І зазвичай не помиляються

Не секрет, що перед великими святами інгредієнти для традиційних страв починають дорожчати. Продукти для олів'є – перед Новим роком, для куті – перед Різдвом. Перед Великоднем починають дорожчати не тільки борошно, яйця і сир, з яких печуть паски, а й м'ясо та інші продукти, які заведено святити в Світле Воскресіння.

Реклама

Сайт Сьогодні" поцікавився, що відбувається з цінами на продукти, які входять у "великодній кошик", у цьому році й скільки ще триватиме подорожчання.

Великдень стає "золотим"

Українці давно знають, що перед святами ціни ростуть, а тому намагаються купити продукти заздалегідь. Але тепер до "сезонного" подорожчання, яке зазвичай закінчується відразу після свята, додався ще один чинник, а саме зростання цін на світових ринках на харчові продукти, які експортує Україна. Це зростання триває вже не перший місяць і навряд чи закінчиться найближчим часом. Як результат, весняне подорожчання харчів виявилося особливо відчутним порівняно з попередніми роками.

Наприклад, борошно з початку року вже подорожчало приблизно на 10%. Причому особливо активно ціни почали рости з лютого. За даними сайту minfin.com.ua, який відстежує ціни на продукти в торговельних мережах, кілограм борошна "Хуторок" у січні коштував у середньому 18,13 грн, а нині – 19,45 грн. Причому 50 копійок додалися тільки за останні два тижні.

Цукор теж постійно дорожчає з минулого вересня, але особливо активно – у квітні. На початку року він продавався в середньому по 20,76 грн за кілограм, на початку квітня – по 23,42 грн. А за два тижні квітня ціни зросли ще майже на півтори гривні – до 24,82 грн/кг.

Реклама

Яйця за останні два місяці подорожчали майже вдвічі. І хоча в останні тижні їхня вартість перестала рости, а на деякі марки навіть знизилася на кілька гривень, ближче до Великодня можливий новий виток цін. Наприклад, на оптовому ринку "Шувар" на цьому тижні середні ціни збільшилися на 50 копійок. А це означає, що через кілька днів можуть підвищитися ціни і в роздробі.

Дещо втішає, що ціни на молоко і вершкове масло, які теж входять до складу пасок, останнім часом падають. Правда, цієї зими молоко було в півтора раза дорожче, ніж рік тому. Але з 1 березня гуртові ціни знизилися в середньому з 28,5 до 20,5 грн за пачку молока. Хоча в роздробі 900-грамовий пакет "Яготинського" коштує набагато більше – від 28,1 до 30,2 грн.

Вершкове масло продовжувало дорожчати і в квітні. З початку місяця ціни піднялися в середньому на 3 грн – з 42,6 до 45,7 грн за 200-грамову пачку. Однак в останній тиждень намітилася деяка стабілізація і навіть зниження на кілька десятків копійок. Гуртові ціни на цьому тижні впали більш ніж на 10%, тож приводів для підвищення цін у роздробі наче немає.

Загалом, навесні ціни на молочну продукцію традиційно падають. Отже, нового серйозного подорожчання, швидше за все, не побачимо. Однак за кілька днів до Великодня можливий тимчасовий стрибок цін, коли люди купуватимуть продукти для пасок.

Свинина до Великодня теж зростає в ціні

Передумов до подорожчання м'яса сьогодні немає. Через кризу люди стали заощаджувати, попит на м'ясо впав. Тому виробники не ризикують піднімати ціни. Навіть незважаючи на те, що, за їхніми словами, набагато подорожчали корми.

Реклама

Наприклад, ціни на свинячу грудинку в супермаркетах знизилися з 109 грн у жовтні до 103 грн на початку квітня. Свиняча лопатка подешевшала за той самий період з 108,5 до 106, 5 грн. Звичайно, зниження невелике, але приємно, що хоч не дорожчає.

Однак перед Великоднем свинина традиційно зростає в ціні. Наприклад, минулого року за тиждень до Великодня ціни на м'ясо зросли на гурт з 115 до 125 грн за кілограм. А через тиждень після свята почали знижуватися.

Таку саму ситуацію будемо спостерігати, швидше за все, і цього року. На оптовому ринку "Шувар" ціни на свинину вже почали зростати. Наприклад, на окіст гуртова ціна вже піднялася з 91,5 грн 6 квітня до 98 грн. Сало подорожчало з 90 до 95 грн за кілограм. А ось на яловичину ціни перед Великоднем не ростуть.

Олія подорожчала з осені вдвічі

Рекордсменом останніх днів за зростанням ціни стала олія. На оптових ринках вона стала дорожчати з кінця лютого. Зокрема, на "Шуварі" відтоді гуртові ціни зросли майже на 50% – з 36,5 до до 53,5 грн за літр соняшникової олії. А з жовтня 2020-го олія подорожчала приблизно вдвічі.

У роздрібних мережах соняшникову олію вже давно продають не в літрових пляшках. Щоб не лякати покупців зростанням цін, виробники потихеньку зменшують ємність тари до 900, 850 і навіть 750 мл. Наприклад, у "Метро" 850 мл "Олейни" коштує вже 57,7 грн, в "Ашані" – 52,4 грн.

Чому зростають ціни на світових ринках

Реклама

Однією з причин подорожчання продуктів в Україні виробники та експерти називають зростання цін на світових ринках. Країна експортує харчі, і ціни на внутрішньому ринку хитаються разом зі світовими.

"Одна з причин подорожчання харчових продуктів на світових ринках – підвищення цінності якісного товару. Ця причина виявилася не тепер, вона набирає чинності вже два десятиліття. Попит на харчові продукти ростуть, зокрема, через зростання населення. А крім того, є тренд на здорове харчування, і продукти стають все більш "преміальними". Якщо ми говоримо про ринки США і Європи, там харчові продукти теж все в більшій потребі й все більше дорожчають. Причому навіть у період пандемії спостерігається зростання цін на дорожчу і якісну продукцію", – говорить економічний експерт Олексій Дорошенко.

За його словами, на ціни вплинула також пандемія COVID-19 і набутий досвід локдауну, коли були закриті цілі країни і порушені ланцюжки постачання.

"Наприклад, пшениця дорожчає через те, що багато країн стали робити запаси зерна. Адже це товар тривалого зберігання. Пшеницею запасаються нині держави Близького Сходу, Африки, де невисокий рівень життя, де хліб є невід'ємною частиною раціону людей і доступним продуктом. Причому вони навіть знижують вимоги до якості зерна. Але я сподіваюся, що вже влітку вплив цього фактора почне знижуватися, принаймні стане не таким сильним. Хоча, на мій погляд, сам фактор ковіду буде актуальний ще кілька років, але такі великі запаси вже ніхто не робитиме", – вважає Олексій Дорошенко.

Зростання цін на олію експерти, до речі, також почасти пов'язують з розривами в ланцюжках постачання через пандемію. Але це не єдина причина.

"Нині стали дорожчати всі види олій, не тільки соняшникова. Серед іншого і через зміни в структурі споживання олії в світі. Наприклад, глобальну конкуренцію соняшниковій олії становить пальмова. Ціни на неї мають певну циклічність, зокрема, залежно від попиту. І ціни на інші олії також залежать від цього", – говорить Олексій Дорошенко.

Наприклад, ф'ючерси на пальмову олію ростуть з квітня 2020 року і за цей час піднялися з 630 до 1160 доларів за тонну. Причому активне зростання триває досі, а отже, сподіватися на зниження цін на олію не доводиться.

На ціни впливають податки і торгові націнки

Економічний експерт Олексій Кущ вважає, що зростання цін в Україні пов'язане не тільки з цінами на світових ринках, адже, скажімо, у Польщі ціни на харчові продукти дешевше, ніж в Україні, хоча ця країна більше інтегрована в світові ринки, ніж наша.

"У Польщі літрова пляшка соняшникової олії коштує нині, в перерахунку на наші гроші, 27-28 грн", – наводить приклад Олексій Кущ.

Експерт припускає, що одна з наших "внутрішніх" причин зростання цін на продукти може полягати в змові великих ритейлерів.

"У нас роздрібний ринок фактично монополізований великими гравцями, які можуть змовитися між собою. Хоча заради об'єктивності варто сказати, що така торгова модель є похідною від рівня бідності населення. Тобто якщо населення бідне, торговельні мережі не можуть заробляти на обігові товарів, як у західних країнах. У нас заробляють здебільшого на торгової маржі. Адже певний набір соціальних товарів люди завжди будуть купувати", – пояснює Олексій Кущ.

Ще одна причина, на думку експерта, пов'язана з законодавством щодо податку на додану вартість – ПДВ.

"У нас економічна модель спрямована на максимальне стимулювання експорту сировини і пригнічення вітчизняної переробки. Тобто вона націлена на те, щоб максимально вивозити з країни товари. Це виявляється, наприклад, у тому, що недавно знизили ПДВ саме продавцям сільськогосподарської сировини, а не виробникам. В Європі на соціальні товари і послуги знижені ставки: 5, 7, іноді нуль відсотків. Під ці знижені ставки потрапляють якраз овочі, фрукти, молоко і м'ясо. ПДВ – це непрямий податок, який сплачує споживач, який купує товари. І ставки знижуються саме для того, щоб соціальні продукти коштували дешевше", – говорить Олексій Кущ.

Скільки коштують овочі нового врожаю і чи безпечно їх купувати – дивіться в сюжеті:

Відео: Сьогодні

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти