Про борги на ринку електроенергії і про найвищий ризик для побутових споживачів газу – інтерв'ю з Людмилою Буймістер (частина 2)

Стільки коштує "торгівля повітрям" і чи стане конкурентним ринок газу

У першій частині інтерв'ю народний депутат Людмила Буймістер розповіла про велику реформу антимонопольного законодавства і нові правила для незалежних регуляторів. Також мова йшла про філософію стимулюючого тарифоутворення.

Пропонуємо вам другу частину інтерв'ю.

Реклама

- А як вирішити проблему підключення до електромереж?

- Це другий аспект проблеми існуючих РАБ-тарифів. Адже питання інвестицій в Україну сьогодні істотно гальмується саме через складнощі з приєднанням до електромереж. Ми займаємо, здається, 128-ме місце в рейтингу Doing Business за доступністю базової інфраструктури, що включає і електричну енергію. Сьогодні нові споживачі, особливо промислові, які хочуть приєднатися до мереж, повинні платити якісь нереальні суми. Мені називали до 30 млн грн. У мене є приклади з Вінницької області, з Сумської, із Запорізької. А крім цього, вони повинні чекати по року і більше, поки оператор системи розподілу, отримавши ці гроші, проведе модернізацію підстанцій.

Наприклад, у Словаччині ти платиш, умовно, 100 або 500 євро за кіловат і відразу підключаєшся. У Польщі теж єдина ставка на підключення. А у нас в тариф входить лінійна складова (тобто, грубо кажучи, за провід, який потрібно протягнути від підстанції до споживача) і подстанційна складова, тобто модернізація підстанції теж оплачується за рахунок споживача. Крім того, не можна збільшити потужність підстанції, наприклад, на 5 мегават – потрібно набрати певний пул споживачів, розробити інвестпрограму, узгодити її з усіма контролюючими органами, провести модернізацію і тільки після цього підключити споживача. Тому на практиці і виходить, що вже побудовані нові бізнеси, нові виробничі потужності чекають підключення до електромереж рік-півтора. Звичайно, жодна компанія не буде так довго чекати, щоб просто отримати електроенергію на власне підприємство! Тому очевидно, що цю систему нам треба міняти. І вона змінюється в прив'язці до тієї методології стимулюючого тарифоутворення, яку ми прийняли.

Реклама

- Як, на вашу думку, повинна змінитися система?

- В першу чергу, звичайно ж, потрібно перенести підстанційну складову в інвестиційну програму ОСРів з відповідним коригуванням ставки прибутковості на "стару" базу активів. Це дозволить в 3 рази скоротити терміни і майже вдвічі – плату за підключення. За таких умов Україна може істотно піднятися в рейтингу Doing Business і стати привабливою для іноземних компаній.

Ну і важливо – регулятор повинен формулювати виключно цільові показники, яких потрібно досягти оператору системи розподілу через інвестиції та контролювати виконання цих показників. Наприклад, нам однозначно потрібно скорочувати показник втрат у мережах, тому що сьогодні споживачі платять не тільки за спожиту електроенергію, а й за ту, що загубилася по дорозі. Або показник того, скільки в середньому український споживач сидить без світла. У нас він близько 670 хвилин на рік – найвищий в Європі. В європейських країнах найгірший показник становить 230-250 хвилин на рік.

Реклама

Контролюючи ці показники, регулятору більше не треба буде сидіти і викреслювати рядки з інвестпрограми чи прискіпливо аналізувати її. Це відповідальність оператора системи розподілу. Якщо він не досягає цих показників – у регулятора має бути достатньо повноважень, щоб покарати оператора, який не виконує вимоги.

Така система стимулюватиме краще, ніж будь-який аналіз інвестиційної програми. Але головне – це нормалізує ринок. Причому не тільки ринок операторів і послуг з розподілу електроенергії, а й будівельний ринок, і ринок супутніх послуг. Адже кожна гривня, витрачена на інфраструктурний проєкт, в економіці обертається по 10-12 разів. Тобто буде ще й позитивний ефект для економіки країни.

Полегшення приєднання до мереж і, зрештою, зменшення платіжки для споживача (бо там вже не буде втрат) – це і є той конкретний результат, якого ми можемо досягти, якщо правильно будемо впроваджувати цю реформу.

- Як ви ставитеся до ідеї вирішити проблему неплатежів на ринку електроенергії шляхом випуску ОВДП?

- Випуск ОВДП – один з механізмів, але це не вихід з кризи, а виправлення минулих помилок. За рахунок ОВДП ми можемо закрити борги, що накопичилися, але це не відповідає на питання, як уникнути цих боргів надалі. Якщо ми просто випустимо ОВДП і більше нічого робити не будемо – через рік ми знову опинимося з таким же дефіцитом. І знову будемо випускати ОВДП, щоб закривати борги. Ми це бачимо щоразу, коли міняємо модель ринку. У нас було старе ДП "Енергоринок" з боргами в 30 млрд грн, тепер створили нове ДП "Гарантований покупець", і тепер у нього борги 30 млрд грн. Причому навіть цифра щоразу практично однакова.

Проблеми ринку сьогодні більш глобальні. Перша проблема – це скорочення споживання. І щоб його збільшити, потрібно розвивати економіку, надавати кращі умови підключення, спрощувати всі процедури, щоб залучати іноземних інвесторів.

Друга проблема – нам потрібно прибрати всі схеми з різних сегментів ринку, щоб не було недобросовісних трейдерів, які своєю діяльністю генерують збитки державним компаніям.

Причому сьогодні у нас три постраждалі сторони: "Укренерго", "Енергоатом" і зелена генерація, якій теж не платять вже більше півроку. А зелена енергетика – це самий конкурентний сегмент ринку на сьогодні. У нас там немає жодної явної монополії. Більш того, на цьому ринку сконцентрована найбільша кількість іноземних інвестицій. Адже сьогодні весь світ рухається шляхом озеленення енергетики.

Щоб проблема боргів не виникала в майбутньому, як я вже сказала, потрібно прибрати схеми. Наприклад, з 20 млрд боргу, які ми "нагенерували" в цьому році, 10 млрд можна було б уникнути, якби не було так званої торгівлі повітрям. Якби "Енергоатом" постійно не виштовхували на балансуючий ринок, де зі знижкою в 50% споживачі, пов'язані з трейдерами, скуповують електроенергію нижче собівартості "Енергоатому", який несе на цьому збитки.

Ну і друге питання: "Енергоатом" сьогодні відповідає за субсидування електроенергії для населення. І це взагалі злочинно, коли ми намагаємося всіляко уникати підвищення тарифів для населення, створюючи для "Енергоатому" зовсім не конкурентні умови роботи. І це вже питання до уряду, до Мінфіну. Вони повинні думати про те, як докапіталізувати "Енергоатом" і "Укренерго", а не про те, на кого зі споживачів перекласти відповідальність за неефективну роботу існуючої системи.

До сих пір у нас, на жаль, все відбувалося за рахунок промислових споживачів. Але ми повинні припинити цю практику. Якщо ми вводимо субсидію для населення і вважаємо, що це правильно, з урахуванням нинішнього рівня життя українських громадян, то ми повинні бюджетними механізмами докапіталізувати "Укренерго" і "Енергоатом".

- Проблема боргів гостро стоїть і на ринку газу. Не кажучи вже про проблему реальної конкуренції.

- Проблеми на газовому ринку у нас дійсно є. Причому більші і ширші за ті, про які говорять у пресі. По-перше, це повна монополія "Нафтогазу". Причому монополія насамперед на видобуток природного газу, який сьогодні за собівартістю найдешевший з тих, до яких є доступ у українських споживачів.

Наскільки я аплодую анбандлінгу "Нафтогазу", настільки ж вважаю, що друге пріоритетне завдання – збільшення власного видобутку – не було виконане з боку "Нафтогазу". Власний видобуток газу – це насамперед питання безпеки, але сьогодні ми не бачимо активної роботи в цьому напрямку. А без збільшення власного газовидобутку важко говорити про якусь конкуренцію, тому що "Нафтогаз", будучи абсолютним монополістом з видобутку українського газу, все одно створить умови, коли найдешевший газ буде саме у нього. І виграє будь-яку конкуренцію.

Тому, поки на наш ринок не зайдуть системні оператори добувної галузі і не почнуть альтернативний видобуток або поки "Укргазвидобування" не почне диверсифікувати продаж, на жаль, конкуренції на цьому ринку ми не побачимо.

- Чи можна законодавчо заборонити "Нафтогазу" скуповувати 100% газу, який виробляє "Укргазвидобування"?

- Розумієте, це знову буде не ринковий механізм регулювання. А якщо ми хочемо будувати ринкові відносини, то проблеми треба лікувати теж ринковими механізмами, а не регуляторними. На мій погляд, за наявності політичної волі "Українська енергетична біржа" в змозі забезпечити ці умови, диверсифікувати продаж українського газу.

Але у нас в газовій сфері є й інша проблема. Ми все одно в підсумку приходимо до розподільних мереж і знову стикаємося з монополією. Ми вже перейшли на ринкову модель, навіть населення платить за газ за ринковими цінами. Але підвищення якості послуг споживачі не бачать. І цьому є дуже просте пояснення: у нас один монополіст на ринку, який доставляє газ конкретно до споживача. А коли в розподільних мережах монополія, зрозуміло, що інвестицій в оновлення мереж не буде. Вони відмовляються навіть брати на себе відповідальність за внутрішньобудинкові газові мережі в багатоквартирних будинках. А це, до речі, найвищий ризик для побутових споживачів. Тому що вибухи відбувалися навіть в будинках, які знаходяться практично в центрі Києва, що вже говорити про інші регіони.

У нас вже напрацьована низка законодавчих пропозицій і зареєстрований законопроєкт, який спрямований на виправлення цієї ситуації. Це законопроєкт про внесення змін до закону про житлово-комунальні послуги. Колеги провели дійсно дуже велику роботу, виправили помилки, які спочатку були закладені в модель ринку житлово-комунальних послуг. І якщо ми приймемо цей закон – а я сподіваюся, що скоро ми його приймемо, – ми зможемо боротися зі зловживаннями монополістів.

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
51,01
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,49
55,07
54,99
27,76
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,80
51,11
26,81
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

63467.98

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3053.73

Litecoin (LTC)

81.18

Ripple (XRP)

0.51

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти