Іноземні інвестиції чи зовнішні запозичення?

Олег Тітамир, голова ГО "Українська організація захисту споживачів послуг" (УЗСП), кандидат економічних наук

Протягом всього періоду української незалежності від урядовців чуємо одну й ту саму "мантру": залучення прямих іноземних інвестицій є пріоритетом державної економічної політики. Проте, між гаслами й реальними справами – прірва. Як і десятиліття тому, багатьох зарубіжних підприємців продовжують тиснути різноманітні контролюючі, фіскальні й регуляторні органи. При цьому, держава ніяк не може обійтися без зовнішніх запозичень, все тугіше затягуючи на шиї суспільства борговий зашморг.

Реклама

Ця небезпека для України стає більш опуклою, якщо подивитися на "голі" цифри. Їх не спростують жодні, навіть найталановитіші політтехнологи, які працюють на владу. Так, зовнішній борг України на сьогодні становить 116,3 млрд доларів. Водночас, заборгованість лише за кредитами МВФ на 2018 рік складає 31,5 млрд доларів США.

За стандартами ЄС, критична позначка параметрів зовнішньої (державної) заборгованості становить 60 % валового внутрішнього продукту. Яку ситуацію маємо нині? Зовнішній борг наближається до 90 % ВВП. Влучним вважаю порівняння, що зовнішні запозичення – це як ін’єкційна голка для наркомана. Рано чи пізно держава позичатиме для того, щоб заплатити принаймні кредитні відсотки – адже власних резервів не вистачає.

Навіщо Україні потрібен черговий транш МВФ у 1,2 млрд доларів (який поки що нам не світить, бо ніхто не буде перед виборами підвищувати ціни на газ, чи вводити приватну власність на землю, як того вимагає кредитор)? Насправді, для того, щоб хоч якось утриматися на плаву. Адже, лише обслуговування зовнішнього боргу в нинішньому році сягне майже п’яти мільярдів доларів США.

Реклама

Водночас, лише за перше півріччя нинішнього року видатки загального фонду бюджету недофінансовані на 36,3 млрд грн. Поки що Мінфін у ручному режимі скорочує обсяги бюджетних асигнувань. Але неотримання чергового траншу від МВФ призведе до секвестру бюджету в кінці року. А це неминуче спричинить пригнічення економічної діяльності і поглиблення соціально-демографічної кризи.

Виходить замкнене коло: щоб позбутися боргової залежності, нам треба заробити самим (вийти на профіцит ВВП) – аби почати віддавати борги із власних коштів, а також самостійно зміцнювати золотовалютні резерви. Але цього не можемо зробити без зовнішніх фінансових ін’єкцій. Без них не отримаємо зростання економіки, натомість можемо отримати стрімке знецінення гривні, фінансовий колапс і, як наслідок, – дефолт. Чи можуть нинішні очільники держави й уряду розрубати цей "гордіїв вузол"? Виглядає, що не можуть.

Адже, мало хто в державі сьогодні ставить питання руба: чи потрібна нам буде боргова залежність від МВФ й інших кредиторів, якщо створимо в країні привабливий інвестиційний клімат? Чомусь якось непомітно для українського суспільства пройшла інформація про те, що сусідня Польща відмовилася від чергового кредиту МВФ на 9,2 мільярди доларів. Мовляв, "через гарну економіку". Ще б пак: профіцит польського бюджету у першій половині 2017 року склав рекордні 1,36 млрд доларів. І це в країні, громадяни якої у ранніх 90-х їздили до нас за товарами повсякденного вжитку – від виделок і ложок до прасок і чайників! Сьогодні ж Польща активно "імпортує" українські робочі кадри.

Реклама

Чому так?  Відповідь лежить на поверхні. Варто лишень порівняти показники із залучення прямих іноземних інвестицій. За всі роки з часу незалежності Україна отримала близько 40 млрд доларів США. Це – в 5-6 разів менше, ніж у Польщі. Вихід на рівень нашого західного сусіда означав би залучення 200 млрд доларів США. Але ж за скільки років ми доженемо Польщу, якщо, скажімо, надходження прямих іноземних інвестицій в українську економіку у 2017 році склали всього 1,871 мільярда доларів?

З іншого боку, величезні сумніви виникають щодо того, чи це справді "іноземні" інвестиції. Прикметно, що найбільший обсяг інвестицій – 506 мільйонів доларів  – надійшов з Кіпру. Хтось повірить у те, що інвестували кіпріоти? Вражає також те, що другу сходинку посідають інвестиції з "братньої" Росії (395,9 мільйона доларів).То ми воюємо, чи торгуємо?

Що, власне, потрібно, аби до нас активно заходив західний інвестор? Зовсім небагато. Найперше ж – перетворення державних дозвільних органів з контролюючих на сервісні. Чиновника потрібно позбавити можливості диктувати інвесторові корупційні умови, а дозвільне законодавство необхідно спростити до заявочного принципу. Ефективність кожного керівника обласної  влади слід оцінювати з точки зору того, скільки прямих іноземних інвестицій залучено в регіон. Дуже багато залежить від парламенту: вкрай необхідно посилити кримінальну відповідальність за корупційний тиск на інвестора, імплементувавши відповідні зміни до Кримінального кодексу. Врешті-решт, потрібно терміново розпочати роботу Антикорупційного суду, а також припинити гальмувати створення Національного бюро фінансової безпеки. Все це в рази збільшить інвестиційну привабливість України, убезпечить інвестора від неправомірного тиску з боку правоохоронних органів і виконавчої влади на місцях.

Наведу лише один негативний приклад із власної практики. У 2005 році я працював заступником голови Луганської облдержадміністрації і відповідав за житлово-комунальну сферу й будівництво. Своїм чи не головним завданням я бачив залучення інвестицій у ЖК-господарство регіону, аби реформувати застарілі й збиткові підприємства. Тоді вийшли на потужну німецьку компанію, яка була готова взяти в концесію обласне комунальне підприємство "Луганськводоканал". На першому етапі йшлося про інвестиції в 12 млн євро, було створено план перетворення КП в сучасну високотехнологічну компанію західного зразка. Натомість, "контролери" з Луганської облради почали наполягати: мовляв, концесійний конкурс потрібно проводити терміново. Місцева "регіональна еліта" зрозуміла, що на цьому можна заробити шалені гроші. Тому й почали витісняти німців, які не дають хабарі і не відмивають кошти. Відтак, змусили їх відмовитися – адже потрібен був час, щоб вивчити підприємство з усіх боків. Вони ж люди відповідальні, все роблять виважено й системно. Німецький інвестор щиро не міг зрозуміти такого підходу. Врешті-решт, було проведено конкурс, і підприємство перейшло шахраям від влади, які створили самі для себе офшорну компанію. Ось така інвестиційна "політика"!

Думаєте, сьогодні ситуація змінилася? Аніскільки. Цифри свідчать самі за себе, так само – численні "кейси" корупційного тиску на іноземних інвесторів. Та й законодавство у нас лишилося здебільшого таким, щоб стимулювати різнокаліберних чиновників до злочинних натяків інвестору: дай на лапу, тоді швидко отримаєш дозвіл, ліцензію, землевідведення тощо.

В цьому контексті мене вразив геть протилежний підхід у Польщі. Знайомий бізнесмен, який нещодавно відкрив там невеличке підприємство, поділився своїм досвідом. Для відкриття заправки підприємець брав участь в аукціоні, де визначалося місцезнаходження об’єкта. Держава там сприяє на всіх етапах інвестиційного проекту – від роботи архітектора й підготовки технічної документації до недорогого, а головне – вчасного проведення необхідних комунікацій (газ, водовідведення, електрика тощо). І якщо пообіцяли, що газ буде підключено до 5-го числа, то саме до цієї дати буде все зроблено і аж ніяк не пізніше.

А що ж у нас? Підприємці зі стажем знають, скільки кіл регуляторного "пекла" доводилося раніше пройти, щоб оформити дозвільну документацію на реалізацію інвестиційного проекту будь-якого рівня – від відкриття МАФу до будівництва сучасного житлового комплексу. Втім, і зараз, із введенням нібито прогресивного принципу "єдиного вікна", інвестор не застрахований від невиправданих втрат часу, грошей і нервів. Навіть зараз видачу будь-якого дозволу, або ліцензії – чи то на підключення електроенергії, чи від "екологів" чи на ведення певного виду діяльності – "відповідальний" чиновник може запросто загальмувати, посилаючись на якісь надумані, псевдозаконні причини. До того ж, суть дозвільних норм, із-за їх заплутаності й невизначеності, навряд чи зрозуміє навіть людина з вищою освітою. 

Сьогодні майже ніхто не згадує, що ми і досі живемо за Податковим Кодексом імені Януковича-Азарова, проти якого восени 2010 року повстали малі й середні підприємці на Податковому Майдані. Сьогодні про це геть забули. Громіздкий фіскальний "талмуд" із купою "підводних каменів" для різночитань і взаємо суперечливих трактовок намагаються "оживити" численними косметичними "законами про зміни до закону".

Водночас, розроблений за західними стандартами проект Податкового Кодексу Миколи Катеринчука і низки експертних груп вже тихо списали в архів. Але ж прийняття цивілізованого податкового закону, який би стимулював розвиток підприємництва і залучення іноземних інвестицій – одна з наріжних вимог і Майдану-2014. Нинішня ж влада її повністю "забанила", як і відправку на нари топ-корупціонерів.

Схоже, справжні реформи  для народження інвестиційного буму, а відтак – українського "економічного дива", буде проводити вже нова політична команда. Адже, всі дотеперішні владні політики і партії це завдання ганебно провалили, стверджуючи, що нібито Україна за своїми масштабами – це не Сінгапур. А відтак, реформи Лі Куан Ю тут не спрацюють. Проте, в Польщі, яка обрала примат іноземних інвестицій замість зовнішніх запозичень, все прекрасно спрацювало. І сінгапурський уряд поляки в свою країну не імпортували, натомість впоралися власними силами.

Чи зможе нова політична еліта зробити те, що вдалося нашим західним сусідам? Питання відкрите.

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
51,01
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,49
55,07
54,99
27,76
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,80
51,11
26,81
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64966.2

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3103.91

Litecoin (LTC)

81.37

Ripple (XRP)

0.5

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти