Нічна оперета вітру: як возять частини ВЕС в Україні

28 вересня 2018, 15:56

Бунецький Дмитро Бунецький Дмитро

Створюють 3D-моделі вулиць і симуляції, а водії прослизають між будинками

Щоразу, коли ми бачимо по-справжньому великі технологічні об'єкти – на зразок космічних ракет, величезних лайнерів і вітряних електростанцій, в голові народжується одна й та сама думка: як же це все сюди потрапило? Не "як це все зібрали", при наявності великогабаритної техніки зібрати можна все що завгодно, але сама доставка видається чимось неймовірним. Кореспондент "Сьогодні" проїхався в машині другого пілота при перевезенні 65-метрових лопатей "ДТЕК Приморська ВЕС" і дізнався, скільки людей потрібно, щоб довезти негабаритний вантаж, як протиснутися між двома будівлями з зазором у сірникову коробку і як довго до цього готуються.

Рік підготовки

Реклама

На виїзді з порту "Бердянськ" – невелика пробка. Поліцейська машина перекриває дорогу, поки на вузьку двухполоску вирулює хижий сучасний тягач, який виглядає так, як ніби у будь-яку хвилину готовий перетворитися в інопланетного робота-трансформера. За ним тягнеться причіп "довжиною в життя", на якому ребром колосального Левіафана лежить біла 65-метрова лопать вітротурбіни.

Готувалися до цього дійства рік. Сама підготовка стала викликом для докерів і кранівників порту "Бердянськ": тут спеціалізувалися на сипучих вантажах, вугіллі та металі – не витонченій деталі, що вимагає особливої делікатності. Персонал готувався в Одеському порту, куди якраз привезли подібний вантаж.

"Такий вантаж бердянський порт обробляє вперше, – говорить в. о. директора ДП "Бердянський морський торговельний порт" Олександр Трощенко. – І взагалі в Україні тільки чотири порти обробляли подібні вантажі. Чим він цікавий? Це дуже високопрофесійний вантаж, він негабаритний, багато частин мають практично граничну вагу для роботи з кранами, що вимагає майстерності докерів, кранівників. Просто філігранна має бути майстерність ... Експедитори переконали General Electric, що Бердянськ впорається, що не підведе. І перші 4 пароплави підтвердили, що ми дійсно можемо працювати з цим вантажем".

Та й траса теж не підходила для перевезення об'єктів довжиною в розмах крил сучасного "Боїнга": ще півроку тому, наприклад, високий тягач не проходив під проводами, які низько висять. Щоб домогтися легкості, що нагадує комп'ютерну гру, перевізникам довелося серйозно попрацювати.

"Саме перевезення – це відсотків десять. Куди цікавіші інженерні рішення, які треба приймати. Перш ніж приступити до роботи, ми скануємо вулиці, створюємо 3D-моделі і проводимо симуляції", – пояснює директор Holleman Ukraine Михайло Плесовських.

Компанія займається негабаритним перевезеннями 20 років, 10 з них працює і у нас. Для пілотів і інженерів – це важка, але буденна робота. Дуже часто доводилося по-справжньому протискувати верблюда в вушко голки: в Старому Самборі, наприклад, везли секції веж ВЕС, довелося "перенести кілька будівель", але в результаті в зазор між вантажем і двома будинками ледь входила сірникова коробка. Тут вирішує не тільки інженерне майстерність, а й ювелірна точність водіїв.

"Перевезення негабаритів – це добре поставлена оперета, – каже Михайло, – в якій і водій вантажівки, і другий пілот, керуючий колісним візком причепа, до міліметра і секунди знають, коли потрібно повернути колесо, щоб пройти в зазор".

Мегапрофі за работою

Реклама

Три тягачі шикуються в пряму лінію. Сергій Блошенко, старший колони і другий пілот замикає вантажівки, проводить перекличку по рації, після чого коротким "Поїхали!" дає старт. На Бердянськ вже опустилася темрява, машини сяють габаритними вогнями, як вантажівки у відомій рекламі. Рух, втім, досить жвавий. А пішоходи і зовсім зупиняються, хапаючись за телефони.

"Саня, обгончик зліва, це я", – шумить рація.

Це одна з машин супроводу, такі йдуть за кожним тягачем. З обох сторін колону замикають поліцейські автомобілі.

Біля коробки передач – невеликий пульт зі стрілками.

"За його допомогою ми можемо допомагати пілотові, підрулювати візком. Наприклад, траса йде вліво, вантажівка йде по руху, а ми змусимо задні колеса повернути вправо, щоб пройти поворот", – ділиться Сергій, не відриваючи очей від причепа.

Ось так, ззаду, не надто зрозумілі масштаби: над дорогою висить вістря японської катани, але інші десятки метрів ховаються. Лише на перехресті, коли тягач перекриває його по діагоналі повністю, розумієш, наскільки довга ця штуковина.

"Тягни, – командує Сергій в рацію, – і рівняють, без подрульки зайшли. Так ще пару раз – і взагалі без них обходитися будемо, все з досвідом приходить".

На лопастевоз можна посадити не кожного водія. Можна возити важкі вантажі, можна негабарити, але лопаті – це щось інше. Вони довгі – і дуже тендітні. Це потрібно відчувати.

"В Європі такі водії входять в спеціальні рейтинги, для навчання їх возять на заводи, де виробляється обладнання для перевезення, вони працюють з інженерами, які це створили. Причепи розроблені спеціально для вітрогенераторів, трансформери змінюють розмір в залежності від довжини вантажу".

Реклама

Зараз передню вантажівку веде Крісті – час від часу в ефір вторгається англійська мова. Він – мегапрофі, той самий, що прослизнув між будинками в Самборі, їздить тільки на найскладніших вантажах.

"OK, Christie, we have a new location today (Окей, Крісті, у нас сьогодні нова локація. – Авт.)", – говорить Сергій.

І ми йдемо на обгін, щоб стати на чолі колони. Навколо – густа ніч, в повітрі пахне йодом, а тягачі несуться зі швидкістю 60 кілометрів на годину, нагадуючи три стріли.

Поворот на ґрунтовку, ще один – і зупинка. Ми виходимо, а тягачі вкочується на місце вивантаження. Ось тут уже потрібен пульт: Сергій управляє колесами причепа, і машина м'яко проходить поворот.

"Ми возили космічні ракети, заводи, млини, бурові вишки, трансформатори, – згадує він. – Але вітростанції – все одно щось особливе".

Виглядає і справді так: прямо над колоною – Велика Ведмедиця, з іншого боку – сяюче місячним світлом море і сам земний супутник, з усіх боків – чорні поля. На горизонті – дві червоні зірки величезних кранів, які вранці розвантажать лопаті.

Зелена енергія

100-мегаваттна електростанція під Приморськом запрацює вже до кінця цього року. Наступного року проект "ДТЕК Приморська ВЕС" поповниться ще одним парком, поруч з Ботиєво, де вже працює 200-мегаваттна Ботієвську вітростанція.

 "Будівництво йде за графіком, – розповідає менеджер проекту "Приморська ВЕС" Микола Трефілов, – вже готові всі фундаменти під установку вітрогенераторів, на центральній розподільної підстанції "Приморської ВЕС" вже змонтовано все основне електротехнічне обладнання та ведуться налагоджувальні роботи, в адмінкорпусі закінчують оздоблення. Тривають роботи з влаштування монтажних майданчиків, прокладаються кабельні високовольтні лінії і оптичні лінії зв'язку, на майданчик будівництва активно транспортуються компоненти вітроагрегатів".

Реклама

Всього тут буде 26 вітроустановок виробництва компанії General Electric, які наповнять енергосистему країни зеленим електрикою.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...
Хочеш бути в курсі останніх подій?
Підпишись на повідомлення. Показуємо тільки термінові і важливі новини.
Хочу бути в курсі
Я ще подумаю
Будь ласка, зніміть блокування повідомлень в браузері!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти