Високі зарплати чиновників: за і проти

16 січня 2020, 07:15

Олександр Панченко Олександр Панченко

Думки експертів розділилися, але в одному вони єдині: обов'язкове посилення боротьби з корупцією

/ Фото: Кабинет министров Украины

В Україні розгорається скандал з приводу багатотисячних зарплат топ-чиновників, які задекларували доходи за грудень у розмірі 100-200 тисяч гривень і більше. Як виявилося, це були річні премії за відмінну роботу. Кабмін вже пообіцяв щомісяця публікувати дані про зарплати топ-чиновників.

Реклама

Сайт "Сьогодні" зібрав думки політологів та економістів з приводу того, чи повинні "державні люди" отримувати зарплати, що в десятки разів перевищують середні заробітки по країні, або, навпаки, чиновницька "платня" має бути скромною.

За

Політологи і економісти впевнені, що чиновник повинен отримувати багато, щоб він працював ефективно.

Володимир Фесенко, політолог, голова Центру прикладних політичних досліджень "Пента":

"Зарплати міністрів зараз занижені. На них з корпоративного сектора неможливо заманити тямущих менеджерів високого рівня, здатних управляти галуззю в масштабах країни. На мій погляд, у міністра повинен бути оклад не менше 2000 євро в еквіваленті (55-60 тис. грн на місяць). Плюс премії, причому для всіх співробітників однакові у відсотках від їх окладу: за вислугу років, ефективність роботи, володіння іноземною мовою, суміщення посад та інші.

Але якщо підвищується зарплата, одночасно треба підвищувати і відповідальність за корупційні діяння. Чим вища посада – тим більший попит за злодійство державних коштів. Також не повинно бути розриву в зарплаті між міністром, його заступниками і рядовими виконавцями в десятки і сотні разів, як зараз. Досвід західних країн показує: максимальний і мінімальний оклад по міністерству, від клерка до міністра, не повинні відрізнятися більше, ніж вдесятеро".

Також експерти, які ратують за високі заробітки на держслужбі, впевнені, що вони повинні бути прозорими, а боротьбу з корупцією треба посилити.

Реклама

Ярослав Макітра, політичний аналітик:

"Зарплати чиновників не повинні бути низькими, але повинні бути прозорими. Не так, як сталося нещодавно, колив Кабміні були виплачені премії відразу за рік, причому міністри нарахували їх самі собі без будь-якого контролю. Але за невелику зарплату ніхто на держслужбі чесно не працюватиме. Адже держслужбовець найнижчого рівня має, нехай невелику, але владу над людьми. І дуже важко утриматися від хабарництва, особливо якщо врахувати, що вся система корумпована знизу доверху.

Тому заробітки держслужбовців повинні бути адекватними, вищі за середні по країні, щоб не виникало спокуси взяти хабар. Але потрібна і жорстка система контролю, повинні нарешті ефективно запрацювати НАБУ, НАПК і інші антикорупційні структури. А зарплати міністрів і їх заступників треба зробити порівнянними з доходами топ-менеджерів у великих бізнес-структурах, наприклад 4-5 тисяч доларів".

Віктор Скаршевський, віцепрезидент Українського союзу промисловців і підприємців:

"Держслужбовці повинні мати високі зарплати, але це ніяк не пов'язано з корупцією, – упевнений Скаршевський. – Наприклад, навіть при зарплаті в 1 млн грн в місяць у високого чиновника з'явиться можливість заробити нечесним шляхом і без особливого ризику 100 млн грн – і не всі, я впевнений, встоять перед такою спокусою.

Тому потрібна жорстка тарифна сітка від низу до верху, де будуть прописані як оклади залежно від займаної посади і не вище, так і надбавки, і адекватні премії, наприклад, не більше окладу. Природно, при виконанні планових показників по міністерству або відомству. Але не тільки. Потрібна невідворотність суворого кримінального покарання за корупцію на всіх рівнях, передусім на найвищому, де можливості розкрадання з держбюджету найзначніші"..

Проти

Експерти, які виступають проти високих зарплат чиновників, підкріплюють свої судження двома основними аргументами. По-перше, критерієм діяльності держслужбовця має бути реальна ефективність його роботи, за яку можна видати разову премію, але її максимальний розмір повинен бути законодавчо обмежений. По-друге, замість великих грошей потрібно дати хороший соціальний пакет і можливість заробити гідну пенсію.

Вадим Карасьов, директор Інституту глобальних стратегій:

"Ця проблема системна і вона відразу не розв'язується. Найкращий вихід із ситуації – зробити оклад (не зарплату, оскільки до окладу можуть бути доплати) держслужбовців, відповідним зарплати фахівця такого ж рівня в бізнесі. Наприклад, фахівець в райадміністрації повинен мати такий же оклад, як зарплата у фахівця (інженера, бухгалтера) в бізнес-структурі, завідувач відділу повинен мати такий же оклад, як керівник групи виконавців в приватній фірмі, і т. д. А міністр – середній по ринку оклад топ-менеджера в міжнародній компанії. Все це нескладно зробити, відстеживши вакансії по ринку праці.

Плюс доплати за вислугу років. Але чиновник, крім зарплати, повинен мати такі переваги як хороший соціальний пакет: медичне обслуговування, можливість отримати безкоштовно квартиру, відпрацювавши 10-15 років, заробити високу, вище трудової, пенсію на старості. Тобто те, що неможливо вкрасти, але можна заробити. Все це існує, наприклад, в Німеччині. І навпаки, треба безжально звільняти з держслужби корупціонерів, але реальних злодіїв, а не, наприклад, чиновницю, яка взяла у вигляді подяки коробку цукерок".

Олександр Охріменко, президент Українського аналітичного центру:

"Держслужбовців у нас занадто багато, кваліфікація у більшості дуже низька, тому платити їм високі зарплати нема за що, – упевнений Охріменко. – Але робити щось треба. Наприклад, встановити мінімальний оклад на рівні двох прожиткових мінімумів і далі підвищувати за тарифною сіткою . Плюс премії. Плюс соціальний пакет, який зберігається і після виходу на пенсію, і пенсія вище трудової приблизно вдвічі. У Європі така система працює дуже добре. Чиновник, до якого немає претензій по службі, може зробити хорошу кар'єру і забезпечити собі старість. Але якщо перевіряючий зловить чиновника на корупції – його виганяють безжально без пенсії і права роботи на держслужбі".

Реклама

Олег Пендзин, член Економічного дискусійного клубу, роз'яснив, яким чином у міністрів і їх заступників з'явилися такі величезні премії і від чого повинна залежати зарплата всіх, хто працює на держслужбі:

"Зарплата держслужбовців, від міністра до фахівця, повинна бути жорстко прив'язана до результатів його діяльності, – упевнений Пендзин. – Це може бути середня по країні зарплата, плюс премії, за умови, що галузь спрацювала успішно. Але якщо економіка впала за рік на 7,5%, а міністр економіки отримав премію в кількадесят тисяч гривень, це виглядає, як мінімум, незрозуміло.

У нас оклад міністра встановлюється в розмірі 10 прожиткових мінімумів, це трохи більше 20 тис. грн. Але є величезні надбавки за важку роботу, плюс премії. Премії сплачуються наприкінці року за рахунок економії фонду зарплати. Тобто, якщо співробітників менше, ніж належить за штатом, то зекономлені гроші діляться, причому довільно вольовим рішенням міністра, а не залежно від результатів праці конкретного виконавця.

Стосовно рівня зарплат чиновників, то наведу два приклади. Середня зарплата в Німеччині – 2800 євро, зарплата міністра, депутата бундестагу, судді Вищого суду – 7500 євро, або в 2,7 раза більше. У Польщі середня зарплата 2800 доларів, а зарплата міністра, причому з усіма надбавками, не може перевищувати 3500 доларів, або в 1,25 раза більше. У цьому коридорі 1,25-2,7 середньої зарплати повинні укладатися і заробітки наших чиновників".

Як з 2020 року змінилися зарплати держслужбовців

Як відомо, Кабмін з січня змінив принципи оплати праці і встановив тарифну сітку зарплат для чиновників. Тепер мінімальний оклад – два прожиткові мінімуми (ПМ) для працездатних, або 4204 грн. Максимальний у – керівника офісу президента або секретаря РНБО – 37800 грн, або майже 18 ПМ. У міністра – 33600 грн (16 ПМ). Крім того, першому віцепрем'єру, і нижче аж до заступника міністра, може бути виплачена надбавка за ефективність роботи – до 200% окладу і премія за особистий внесок в загальні результати роботи до – 200% окладу. Нескладно підрахувати, що за місяць міністр-"передовик праці" може заробити максимум п'ять окладів, або 168 тис. грн.

Поки неясно, які відсотки надбавки і премії покладені чиновникам нижчого рангу, але якщо допустити, що вони такі ж, то найнизькооплачуваніший молодий спеціаліст може заробити за місяць понад 21 тис. грн. Для порівняння:мінімальна зарплата в Україні 4723 грн, а середня, за останніми даними Держстатистики, – 10679 грн.

Нагадаємо, що наприкінці листопада 2019 року набув чинності закон, покликаний карати чиновників за незаконне збагачення. Подробиці – в сюжеті:

Всі подробиці в спецтемі Зарплати в Україні

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти