Міністр фінансів представив Раді бюджет-2018: повний текст промови

Данилюк перерахував основні параметри документа і назвав пріоритети Кабміну

Сьогодні, 22 вересня, під час "Години запитань" у Верховній Раді міністр фінансів України Олександр Данилюк представив парламентаріям проект бюджету України на 2018 рік. Прес-служба фінансового відомства опублікувала повний текст промови міністра, наводимо його без змін:

Реклама

"Шановні народні депутати! Шановні присутні!

Вже другий рік поспіль ми вчасно виносимо на розгляд уряду і парламенту проект державного бюджету. Це непросто, тому що ми не тільки хотіли дотримати всі законодавчо встановлені терміни, а й розробити якісний, ефективний і максимально реалістичний документ, який буде дороговказом розвитку країни.

Дотримання термінів – наша принципова позиція, оскільки своєчасне представлення бюджету-2018 додає прозорості бюджетного процесу та сприяє підвищенню рівня довіри, а учасникам процесу – додає відповідальності за якість прийнятого документа.

Реклама

Своєчасне подання проекту бюджету-2018 дає також всім бажаючим достатньо часу для ознайомлення з документом, в першу чергу вам – шановні народні депутати. Обговорення та активні дискусії вже розпочато – як в комітетах, так і в медіа та в експертному середовищі – і це важливо. Ми сподіваємося на конструктивний діалог з членами парламенту.

Сьогодні хочу представити вам ключові параметри держбюджету на 2018 рік, а також розповісти про філософію, яка була закладена до цього важливого для країни документа. Цього року ми зробили ще один важливий крок на шляху до прозорого, передбачуваного і ефективного бюджетного процесу: вперше за всю історію бюджетування ми почали реальне впровадження середньострокового бюджетного планування. Його ключовим елементом стала Бюджетна резолюція на три роки, яка була схвалена влітку цього року.

Це революційний крок, адже перехід від річної до трирічної перспективи бюджетного планування – це системна зміна бюджетної політики, яка забезпечує стратегічний підхід до визначення пріоритетних заходів та ефективний розподіл ресурсів. Це послідовна і передбачувана бюджетна політика, яка дозволить забезпечити фінансову стабільність.

Реклама

Це прогнозованість і ефективність бюджетних витрат, спрямована на підвищення якості державних послуг. Це посилення бюджетної дисципліни та встановлення чітких правил роботи, яких дотримуватимуться всі учасники бюджетного процесу заради загального результату – розвитку країни. Це також контроль та ефективне управління державним боргом.

Важливо, що вже з наступного року практика розрахунку бюджету на середньострокову перспективу стане обов'язковою. Найближчим часом ми плануємо внести зміни до Бюджетного кодексу, щоб новий ефективний механізм управління бюджетним процесом став незворотним.

Логічно і закономірно, що проект бюджету-2018 розроблений на основі середньострокової бюджетної резолюції.

Уже другий рік поспіль це не просто бухгалтерський кошторис, а інструмент розвитку і зростання, який закладає фінансування всіх основних реформ і інвестує в майбутні покоління.

Цей бюджет – реалістичний, збалансований, прозорий, розрахований на перспективу, містить чіткі пріоритети і дозволяє ефективно використовувати бюджетні кошти.

Давайте зараз подивимося на стан української економіки. Ми повертаємося до економічного зростання. За нашими прогнозами, сукупне зростання ВВП за три роки збільшиться на більш ніж 11%. Також зменшиться інфляція з 9,1% до 5%.

Це результат серйозних структурних реформ, які ми проводили за останні три роки, незважаючи на складні зовнішні умови.

Це прогнозованість і ефективність бюджетних витрат, спрямована на підвищення якості державних послуг. Це посилення бюджетної дисципліни та встановлення чітких правил роботи, яких дотримуватимуться всі учасники бюджетного процесу заради загального результату – розвитку країни. Це також контроль та ефективне управління державним боргом.

Важливо, що вже з наступного року практика розрахунку бюджету на середньострокову перспективу стане обов'язковою. Найближчим часом ми плануємо внести зміни до Бюджетного кодексу, щоб новий ефективний механізм управління бюджетним процесом став незворотним.

Логічно і закономірно, що проект бюджету-2018 розроблений на основі середньострокової бюджетної резолюції.

Уже другий рік поспіль це не просто бухгалтерський кошторис, а інструмент розвитку і зростання, який закладає фінансування всіх основних реформ і інвестує в майбутні покоління.

Цей бюджет – реалістичний, збалансований, прозорий, розрахований на перспективу, містить чіткі пріоритети і дозволяє ефективно використовувати бюджетні кошти.

Давайте зараз подивимося на стан української економіки. Ми повертаємося до економічного зростання. За нашими прогнозами, сукупне зростання ВВП за три роки збільшиться на більш ніж 11%. Також зменшиться інфляція з 9,1% до 5%.

Це результат серйозних структурних реформ, які ми проводили за останні три роки, незважаючи на складні зовнішні умови.

Ще одним важливим результатом цих реформ став наш вихід на зовнішні ринки капіталу. Це означає, що інвестори довіряють Україні і готові інвестувати.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ

Операція, яка була проведена Мінфіном, дозволила:

  1. вперше з 2010 року випустити євробонди;
  2. розмістити 3 млрд доларів на 15 років – це рекордно довгий для українських паперів термін, ознака довіри.

Це результат наших спільних зусиль, тому я вдячний всім, хто приєднався до цього процесу.

Переваги цього кроку отримає не тільки держава, а й приватний бізнес, який тепер зможе простіше і дешевше залучати зовнішнє фінансування для свого розвитку.

Вихід на зовнішні ринки капіталу – це також:

  • стабілізація економіки і фінансової системи;
  • зменшення боргового навантаження;
  • можливість залучати фінансування від інвесторів на вигідних умовах в будь-який момент, коли це може знадобитися;
  • зменшення вартості запозичень;
  • поліпшення наших кредитних рейтингів;
  • ефективне управління державним боргом;
  • посилення довіри інвесторів до України.

Водночас, незважаючи на позитивну динаміку, ми не можемо собі дозволити зупинитися на досягнутому. Ми не в тій ситуації, щоб зупинятися. У сучасному глобалізованому світі потрібно постійно рухатися вперед, щоб не втратити позиції в жорсткій конкуренції.

Фінансово-економічна ситуація в країні залишається досить крихкою, тому наш обов'язок – продовжити впровадження змін:

  • для посилення економіки країни;
  • для досягнення кінцевої мети, адже багато наших ініціатив ще до кінця не реалізовані;
  • і головне – для поліпшення життя наших громадян, тому що люди досі не відчули на собі позитивних змін.

Саме тому ми продовжуємо фінансувати ті пріоритети, які були визначені урядом минулого року. Рік тому ми принципово відмовилися від порочної практики розпорошення бюджетних коштів на сотні програм, коли жодна з них не отримувала належного фінансування, не виконувалася і не приносила користь людям і економіці.

Люди досі не відчули на собі позитивних змін

Гроші платників податків повинні використовуватися відповідально і ефективно! Тому ми визначили конкретні сфери, отримали пріоритетну увагу і фінансування. Це:

  • медицина;
  • освіта;
  • соціальна сфера;
  • оборона;
  • підтримка фермерів;
  • дороги;
  • децентралізація;
  • енергоефективність тощо.

Коротко зупинюся на кожному з пріоритетів.

Оборона і безпека

Витрати на оборону і безпеку в проекті бюджету-2018 визначені з урахуванням вимог стратегічних документів на рівні 5% ВВП і становлять майже 165 млрд грн. Хочу підкреслити, що незалежно від розвитку економічної ситуації в країні і ситуації на Сході, фінансування розвитку української армії – це першочергове завдання. І тут важливий не тільки належний рівень її фінансування, а саме реформа армії, яка буде здатна захистити територіальну цілісність, забезпечити безпеку громадян, і врятувати життя як цивільних, так і військових – життя яких безцінне.

Дипломатія

2018 року ми також виділяємо майже 4,5 млрд грн на підвищення захисту інтересів України за кордоном.

Роль дипломатії стає надважливою в умовах гібридного виду агресії і завдань по переорієнтації нашої економіки на нові ринки. Ці кошти підуть на:

  • реалізацію євроінтеграційного і євроатлантичного курсів;
  • підвищення позитивного іміджу України;
  • просування національних інтересів України у світі;
  • захист інтересів і прав українських громадян за кордоном.

Соціальний захист

У проекті бюджету-2018 передбачено майже 123 млрд грн на соціальний захист і субсидії – допомога тим, хто цього дійсно потребує. Ці витрати будуть спрямовані, зокрема, адресні субсидії на оплату комунальних послуг – це 55 млрд грн.

Пенсійна реформа

Показники проекту держбюджету на наступний рік сформовані з урахуванням проведення пенсійної реформи в Україні, яку я закликаю вас прийняти найближчим часом. Обсяг асигнувань, що спрямовуються до Пенсійного фонду, збережений на рівні 2017 року – в сумі 141,3 млрд гривень.

Заробітна плата і прожитковий мінімум

Розміри прожиткового мінімуму в 2018 році, в порівнянні з 2017 роком, зростуть грудень до грудня попереднього року на 9%. Передбачено також підвищення мінімальної заробітної плати з 1 січня 2018 року до 3723 гривень (це +523 грн).

Освіта

2018 року видатки зведеного бюджету на освіту заплановано в сумі близько 218 млрд. грн., що на 18%. більше, ніж 2017-го (на 34 млрд грн). Також 2018 року планується подальше збільшення заробітної плати вчителям на 25%, на що враховано додатково 6,7 млрд грн. Це важливо і має бути невід'ємною складовою реформи освіти. Але ефекту одним лише підняттям зарплати не досягти – першочерговим є якісне впровадження закону про освіту, який був ухвалений першого пленарного дня цієї сесії.

Розміри прожиткового мінімуму 2018 року, порівняно з 2017 роком, зростуть грудень до грудня попереднього року на 9%


Наука

На підвищення наукового потенціалу ми виділили на 2018 рік майже 8 млрд грн, що на 24% більше, ніж цього року. Ці кошти підуть на:

  • підготовку наукових кадрів, зокрема, молодих вчених;
  • фундаментальні та прикладні дослідження;
  • розвиток інфраструктури наукової і науково-технічної діяльності

і тому подібне.

Культура

Ще один пріоритет бюджету-2018 – культура. Уряд відійшов від залишкового принципу фінансування цієї сфери. Ми зробили акцент на зміні механізмів фінансування, що дозволить не тільки раціонально використовувати бюджетні кошти, а й направити їх на реалізацію найважливіших проектів.

Зокрема, на розвиток національного кінематографа враховані кошти в сумі 500 млн грн. На будівництво об'єктів загальнодержавного значення в сфері культури, зокрема Пантеону героїв, враховані витрати в сумі 200 млн гривень.

Охорона здоров'я

Витрати на цю сферу збільшуються на 11% і становлять майже 114 млрд грн. У бюджеті передбачені фінансові ресурси для впровадження медичної реформи, яку ми закликаємо вас остаточно схвалити, і відкрити можливості для кардинального підвищення якості медичного обслуговування громадян. Зокрема, з метою проведення медичної реформи враховані витрати на первинну медичну допомогу в сумі 13,2 млрд грн. На централізоване придбання медикаментів і медичних виробів – близько 6 млрд грн. На створення та функціонування Національної служби здоров'я як єдиного національного замовника медичних послуг передбачено 211 млн грн.

Розвиток АПК і фермерства

2018 року на підтримку розвитку агропромислового комплексу та фермерства передбачається направити 7,3 млрд грн. Кошти планується направити на: розвиток фермерських господарств, підтримку сільськогосподарських товаровиробників, розвиток тваринництва тощо.

Дорожня інфраструктура

2018 року на розвиток дорожньої інфраструктури передбачається направити 44 млрд грн.

Це витрати загального фонду держбюджету (6 млрд грн) і спеціального фонду в межах створеного Державного дорожнього фонду – 32,6 млрд грн. Також очікується залучення коштів міжнародних донорів в розмірі 5,4 млрд грн. Ми розглядаємо розвиток мережі доріг як один з найважливіших стимулів розвитку економіки країни.

Енергоефективність

Спільними зусиллями ми запускаємо важливий інструмент енергоефективності, над якими працювали два роки. До Фонду енергоефективності передбачається направити з державного бюджету 800 млн грн і додатково отримати 800 млн грн від міжнародних донорів. Ці кошти дозволять вивести роботу з впровадження заходів з енергоефективності, розпочату в попередні роки в приватному секторі, на якісно новий рівень. Буде також продовжено реалізацію програми "теплих" кредитів, яка скоротить для домогосподарств споживання газу на 12-40%, або в середньому від 62 до 189 куб. газу на місяць.

Підтримка регіонів

Обсяг фінансового ресурсу місцевих бюджетів на 2018 рік визначено в сумі 521,1 млрд грн, що майже на 10% більше порівнянно з 2017 роком (на 46 млрд грн). Обсяг державної фінансової підтримки на реалізацію інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку на наступний рік зберігається на рівні 2017 року – 10 млрд грн.

Водночас, щоб реформи були успішними, виділені на них кошти повинні бути ефективно використані і націлені на результат. Тому ми міняємо фокус бюджетного планування – від змісту бюджетних установ – до фінансування послуг. Якісні державні послуги повинні стати основним критерієм оцінки ефективності бюджетних програм.

Ми змінюємо фокус бюджетного планування – від змісту бюджетних установ – до фінансування послуг

Таким чином, ми вже фінансуємо деякі послуги в системі охорони здоров'я і освіти. Наприклад, 2018 року ми продовжуватимемо реалізацію пілотного проекту зі зміни фінансування окремих установ Національної академії медичних наук, який передбачає перехід від їх кошторисного змісту на оплату послуг з надання медичної допомоги. Пропонується розширити перелік послуг, які оплачуватимуться з державного бюджету (близько 9 тис.), на що буде спрямовано 600 млн грн. "Пілот" просувається повільно, і багато хто звинувачує в цьому корупцію в системі, але нам потрібно не шукати винних, а дати можливість працювати прозоро і отримувати гідну заробітну плату. 

Також, в рамках 100-річчя НАНУ з 2018 року буде запроваджено пілотний проект фінансування науки. Так, запропоновано перейти від звичайного змісту наукових установ до замовлення державою пріоритетних для суспільства наукових досліджень. На це буде спрямовано 500 млн гривень. Ми виділяємо ці кошти не на оплату комуналки, а на сучасні, важливі для держави наукові дослідження, від яких ми очікуємо чітких результатів. Знову ж таки, це непросто, але наука повинна давати результат.

Незважаючи на складність реалізації цих пілотних проектів, ми продовжуватимемо їх впровадження, тому що за цим – майбутнє. А для цього необхідно впроваджувати принципово нові підходи.

Принципово важливим елементом стабільності фінансової системи є поступове зниження дефіциту, що дозволить, в тому числі, зменшити боргове навантаження. Мене дивують закиди щодо стримування дефіциту і нарощування боргів. У борговій політиці наша задача – зниження протягом 2018-2020 років рівня державного боргу з рівня 66,8% 2017 року до 55% 2020 року. Одним із шляхів реалізації такого амбітного завдання є поступове зменшення дефіциту державного бюджету (з 3% ВВП 2017 року до 2% ВВП 2020-го).

А тепер про доходи. Ми формували бюджет не від витрат і побажань, а від доходів і реальних можливостей. Тому всі витрати підтверджені доходами. У бюджеті-2018 немає місця роздуванню або приховуванню доходів. Бюджетні доходи відображаються те, які надходження реально зможе забезпечити наступного року економіка без підвищення податків.

Уряд однозначно проти підвищення податків, тому що ми зацікавлені в розвитку сприятливого бізнес-середовища.

Доходи зведеного бюджету 2018 року вперше перевищать трильйон гривень

Звісно, і вам, і моїм колегам в уряді хотілося б профінансувати більше витрат, однак треба виходити з того, що у нас обмежений ресурс. Витрачати завжди простіше і приємніше, ніж заробляти, особливо коли заробляють одні, а витрачають інші. Водночас, щоб люди відчули зміни, а країна успішно розвивалася, необхідно розвивати економіку, і тут все в наших руках. Цього можна досягти шляхом:

  • прозорої приватизації;
  • залучення інвестицій;
  • детінізації;
  • знищення "схем";
  • боротьби з корупцією.

Деякі кроки в цьому напрямку ми вже реалізували. Ми вже запустили автоматичний реєстр відшкодування ПДВ. Прозорий реєстр виключає корупцію, відновлює довіру бізнесу, створює рівні умови для кожного підприємця і полегшує ведення бізнесу в нашій країні. Також вже працює автоматична система моніторингу ризиків ПДВ, яка унеможливлює крадіжки з бюджету і неправомірне відшкодування ПДВ. Раніше таким чином бюджет втрачав мільярди гривень. Ми це припинили. Це революція в податковій сфері.

І ми не маємо права допустити повернення в минуле. Спроби повернутися до старої системи повинні бути зупинені, оскільки це призведе не тільки до прямих втрат коштів з бюджету і зменшення дохідної частини, а й побічно матиме негативний вплив на бізнес-клімат і знизить рівень важко завойованої довіри. Ми повинні рухатися вперед, розраховувати на перспективу, стратегічно підходити до роботи.

Серед першочергових кроків у найближчому майбутньому, я вважаю, ми повноцінно впровадити масштабну реформу ДФС, повністю перезавантажити систему взаємодії платників податків і контролюючих органів. І на це, до речі, ми також закладаємо гроші до бюджету-2018.

Крім того, ми повинні взяти на себе відповідальність і направити до Верховної Ради урядовий законопроект про Службу фінансових розслідувань. Створення СФР – це вже давно перезріле питання, яке я намагаюся вирішити з першого дня на посаді. Це дуже очікуваний крок назустріч бізнесу. І затягування цього процесу негативно впливає на розвиток економіки. Я переконуватиму вас, президента і прем'єра підтримати саме законопроект Мінфіну, тому що:

він надає необхідні повноваження для боротьби з економічними злочинами проти держави;
забезпечує незалежність і високий рівень професіоналізму;
розроблений на основі світових практик.

Законопроект готовий, підтриманий урядом і узгоджений з нашими міжнародними партнерами. Я акцентую на цьому увагу, тому що всі ці рішення впливають на якість бюджету, ефективність використання бюджетних коштів і розвиток економіки країни в цілому. Це наша спільна відповідальність. Ми з вами самі повинні рухати процеси і ініціювати позитивні зміни.

ДОВІДКА

На закінчення ще раз хочу підкреслити: бюджет на наступний рік є реалістичним, збалансованим і розрахованим на перспективу. Це бюджет розвитку і зростання. Це інвестиція в майбутні покоління. Я дякую команді Мінфіну за якісну і злагоджену роботу, спасибі прем'єр-міністру і всім членам уряду за активну участь, підтримку і єдність урядової команди, членом якої я пишаюся бути".

Нагадаємо, проект бюджету на 2018 рік Кабмін вніс до Ради 15 вересня. Як повідомляв раніше прем'єр-міністр України Володимир Гройсман, проект передбачає зростання валового внутрішнього продукту (ВВП) на 3%. Надходження до зведеного бюджету очікуються на рівні 1 трлн 118,8 млрд грн, що на 14,9% більше, ніж очікується за підсумками 2017 року.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
51,01
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,49
55,02
54,97
27,76
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,67
51,11
26,87
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

61269.12

Dogecoin (DOGE)

0.14

Ethereum (ETH)

2947.13

Litecoin (LTC)

78.08

Ripple (XRP)

0.48

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти