LNG-термінал Україні не особливо потрібен, але "будувати" його продовжують

Тема ЗПГ виходить з економічної площини в політичну

13 липня "Нафтогаз України" підписав дворічний меморандум про взаєморозуміння з американською компанією Frontera Resources. Сторони мають намір співпрацювати у сфері інвестування в розвідку і розробку нафти і газу в Україні, а також реалізувати проект імпорту зрідженого природного газу (ЗПГ або LNG в англійському написанні) з потужностей американської компанії в Грузії.

Підтверджені запаси природного газу компанії в цій країні становлять близько 300 млрд куб. м (для порівняння – прогнозне споживання газу Україною в 2015 р. становить 34 млрд куб. м).

Реклама

Українські проекти LNG-терміналів

28216_01

Ця домовленість має свою передісторію. З одного боку, Frontera Resources ще в березні 2012 р. підписувала меморандум про взаєморозуміння з Держслужбою геології та надр. Передбачалося, що вона буде займатися розвідкою і видобутком вуглеводнів в Україні, але тоді нічого з цього не вийшло. І ось нова спроба.

Реклама

Одночасно це і друга спроба української влади перевести в практичну площину питання з поставками в країну ЗПГ. Старт першій спробі дали в грудні 2010 р., коли було створено держпідприємство "Національний проект "LNG-термінал".

У листопаді 2012-го дочка "Нафтогазу", компанія "Укртрансгаз", нібито, почала будівництво з'єднання майбутнього терміналу з газотранспортною системою країни. Говорилося, що спочатку буде побудований трубопровід першої черги, який дозволить отримувати від терміналу газ в обсязі 5 млрд куб. м рік, а потім другий – на 13,35 млрд куб. м. Будівництво мало бути профінансовано за рахунок власних коштів "Укртрансгазу" (всього 1,15 млрд грн).

LNG-термінал планувалося розмістити в районі порту "Південний" в Одеській області. На першому етапі мав бути реалізований варіант FSRU, тобто до наземної інфраструктури повинна бути підключена плавуча установка для зберігання і регазифікації (перетворення в газоподібний стан) ЗПГ потужністю 5 млрд куб. м на рік, яку планувалося за $60 млн на рік орендувати у американської компанії Excelerate Energy. На другому етапі – до 2018 повинен бути побудований наземний термінал потужністю 10 млрд куб. м. Іспанська Gas Natural повинна очолити консорціум з будівництва терміналу і шукати для нього учасників.

Реклама

Але на початку грудня 2012-го вибухнув скандал – виявилося, що від імені Gas Natural контракт на $1 млрд підписала людина ("лижний інструктор"), яка не мала на це повноважень.

З того моменту проект почав згасати.

__lng-__

Те саме скандальне підписання договору з "лижним інструктором".

Фото: zn.ua

У січні 2013-го Держнацпроект відмовився від найму американської компанії APCO Worldwide, яка повинна була допомагати поліпшувати імідж проекту з будівництва терміналу, бо зникла потреба в її послугах. У березні були скасовані торги на залучення кредитів на загальну суму 222 млн євро, які планувалося направити на розробку проектно-кошторисної документації, виконання підготовчих робіт і на початкову стадію будівництва морської частини проекту терміналу. У середині 2013-го говорилося, що Україна може взяти участь у будівництві терміналу скрапленого газу в Хорватії та Туреччини.

У лютому 2014-го в. о. міністра енергетики Едуард Ставицький заявив, що питання будівництва терміналу в даний час для країни неактуальний, бо є більш реальні способи диверсифікації поставок газу: реекспорт з країн Євросоюзу і видобуток сланцевого газу.

Остаточно ж (принаймні на сьогодні) проект LNG-терміналу, який передбачає доставку газу танкерами з Азії та Африки, "закрила" Туреччина, яка з надуманих причин відмовилася пропускати через протоку Босфор LNG-танкери. А оскільки турецьке керівництво зараз більше орієнтується на Москву, ніж на Київ, то змінити його позицію не виходить.

Але в квітні 2014-го прем'єр-міністр Арсеній Яценюк заявив, що Україна зберігає плани з будівництва LNG-терміналу. І ось з'явився меморандум з Frontera Resources. За словами директора з розвитку бізнесу "Нафтогазу" Юрія Вітренка, американська компанія зможе почати постачати грузинський газ в Україну через 2-3 роки. Перш ніж обговорювати конкретні поставки, вона повинна здійснити економічний аналіз видобутку в Грузії, експорту, продажу газу, потім провести розвідувальне буріння.

У реалізації цього проекту американці зацікавлені не менше українців, бо їм потрібно кудись збувати газ, що видобувається в Грузії. Трубопровідних потужностей там практично немає, а танкери з ЗПГ Туреччина не випустить з Чорного моря. Так що потенційними імпортерами є тільки Україна, Туреччина і Болгарія.

Але Україна зараз дуже зацікавлена в нарощуванні власного видобутку газу та енергозбереженні (принаймні, на словах). Згідно з планами, через 4 роки країна повинна імпортувати максимум 3 млрд куб. м газу, так що постачання через LNG-термінал стануть не дуже потрібними. Хоча це і хороший канал диверсифікації поставок газ в країну. Юрій Вітренко запевняє, що про все це вони відверто говорять з американцями, які, можливо, будуть адаптувати свої стратегії.

Що таке ЗПГ

Зріджений природний газ утворюється шляхом його сильного стиснення і охолодження до температури кипіння (близько мінус 162°C). Для цього потрібно багато енергії – до 25% від її кількості, що міститься в зрідженому газі.

При зріджуванні природний газ зменшується в об'ємі приблизно в 600 разів.

ЗПГ являє собою рідину без запаху і кольору, щільність якої в два рази менше щільності води. Хімічний склад ЗПГ залежить від його джерела, але завжди основну частину (до 95%) складає метан.

ЗПГ нетоксичний, зберігається під невеликим надлишковим тиском в ізотермічних резервуарах (побудованих за схемою посудини Дьюара) при температурі кипіння, яка підтримується внаслідок постійного випаровування ЗПГ.

Природний газ в зрідженому вигляді може довго зберігається, що дозволяє створювати його запаси. 1 тонна ЗПГ – це приблизно 1380 куб. м природного газу.

ЗПГ не горить, для займання необхідно мати концентрацію випарів в повітрі 5-15%. Якщо концентрація менше 5%, то випарів недостатньо для початку загоряння, а якщо більше 15%, то занадто мало кисню.

Для використання ЗПГ піддається регазифікації – випаровуванню без присутності повітря.

Транспортується ЗПГ на спеціалізованих морських суднах (танкерах), обладнаних кріоцістернамі, а також на спецавтомобілях. При цьому двигуни танкерів повністю або частково працюють на газі, образующемся в цистернах в результаті випаровування. Гранично допустиме значення показника випаровування для танкерів складає в добу близько 0,15% від обсягу вантажу.

86176592-24a9-4252-9c5f-7f019cd2c19b_mw1024_s_n

Фото: svoboda.org

Світовими лідерами по створенню сучасних технологій зріджування природного газу вважаються США, Канада і Корея. При цьому корейці природний газ майже не видобувають, а Канада сама його майже не зріджують.

Головні експортери ЗПГ:

  • Катар – 49 млрд куб м на рік;
  • Малайзія – 30; Індонезія – 26;
  • Австралія – 24; Алжир – 21;
  • Тринідад і Тобаго – 20.

Основні імпортери СПГ:

  • Японія – 86 млрд куб. м на рік;
  • Корея – 35;
  • Іспанія – 28;
  • Франція – 16;
  • США – 15;
  • Індія – 13.

При цьому в Японії практично всі потреби в газі задовольняються за рахунок імпорту СПГ.

В останні роки в Європі існуючі термінали ЗПГ (сумарна потужність 250 млрд куб. м на рік) мало використовувалися з причини високих цін, проте ці проекти все одно розвиваються заради забезпечення альтернативними джерелами енергії.

Литовський досвід

У Литві держкомісія з регулювання цін і енергетичного контролю істотно підняла середню прогнозовану ціну на газ в 2015 р., що пов'язано з запуском в країні з 1 січня в комерційну експлуатацію СПГ-терміналу (в порту Клайпеда). За даними порталу Delfi, ця ціна тепер становить 451 євро за тисячу кубометрів, а у вересні 2014 р. середня ціна імпортного газу була 340 євро. У ціну на газ тепер включаються витрати на будівництво терміналу та оренду судна-сховища, які офіційно називають "доданком безпеки постачання природного газу". Їх споживачі повинні будуть покривати не менше 10 років. Оператор терміналу каже, що зтрти на будівництва терміналу, оренду судна-сховища і його викуп за 10 років складуть 608 млн. євро.

Основу терміналу становить судно Independence (довжина – 294 м, ширина – 46 м, висота – 47 м) класу FSRU, тобто плавуче сховище зрідженого природного газу, оснащене регазифікаційної установкою (таке ж передбачалося використовувати на першому етапі і в Україні).

25e5582299263693de482cf92c5a75d15773533b16648f585957a470492deba9

Independence прибув до Клайпеди в жовтні 2014-го

Фото: AFP

Норвезька компанія Hoegh LNG здає в оренду судно з екіпажем і надає послуги з обслуговування. Для цього проекту судно було спеціально побудовано в Кореї.

Газ на термінал поки постачає тільки норвезька Statoil (мінімальний обсяг 0,54 млрд куб. м на рік, приблизно п'ята частина всіх потреб Литви). Проектна потужність терміналу – 4 млрд кубометрів.

Коли робота по створенню терміналу набула реальних обрисів, "Газпром" знизив ціну для Литви приблизно на 23% (з $480 до $370 за тисячу кубометрів). Як ціни будуть змінюватися далі, залежатиме від змін на ринку – ціна ЗПГ пов'язана з індексом біржі природного газу Великобританії National Balancing Point.

Оскільки ЗПГ дорогою, то литовська держава використовує регуляторні механізми, примушуючи великих споживачів закуповувати певну частку газу на терміналі.

У Литві офіційні представники не втомлюються повторювати, що ЗПГ-термінал в Клайпеді є політичним проектом і гарантує енергетичну безпеку, а не нижчі ціни на газ.

Але потрібно враховувати, що у Литви немає можливості отримувати газ з Європи по трубопроводах, а в України вона є.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,60
53,09
50,82
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,53
55,24
55,04
27,56
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,29
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
28,97
59,99
57,99
57,99
28,98
60,99
59,99
59,99
29,48
-
52,21
51,06
26,81
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64314.44

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3146.85

Litecoin (LTC)

84.2

Ripple (XRP)

0.53

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти