Хто керуватиме українською "трубою": плани і проекти

Енергетичні правила Євросоюзу вимагають, щоб Україна відокремила ГТС від "Нафтогазу", але поки немає єдиної думки про те, як виглядатиме нова форма управління газотранспортною системою країни

В Україні гостро стоїть питання майбутнього української газотранспортної системи (ГТС) – в 2019 році закінчується контракт з "Газпромом", який вже зараз через суд намагається розірвати російська компанія, і в тому ж році в РФ розраховують завершити будівництво газопроводу "Північний потік – 2" в обхід України, що може призвести до багатомільярдних втрат української економіки.

Україна, в свою чергу, активно інтегрується в європейську енергетичну систему і націлена на реформу "Нафтогазу" – зокрема, на анбандлінг, тобто відділення сектора газотранспорту від структури компанії. Також йдеться про залучення іноземних операторів для управління українською "трубою". Як збираються змінити управління українською ГТС і що для цього вже зробила Україна – згадував сайт "Сегодня".

Реклама

Що таке анбандлінг

На даний момент "Нафтогаз України" є монополістом з транзиту і зберігання природного газу в підземних сховищах, а також з транспортування нафти трубопровідним транспортом по території країни.

При цьому для того, щоб виконати взяті на себе зобов'язання по Третьому енергетичному пакету Європейського енергоспівтовариства, в Україні збираються провести анбандлінг – відділення від "Нафтогазу" діяльності з транспортування природного газу.

Реклама

Для цього в листопаді 2016 року в Україні був формально створений незалежний оператор газотранспортної системи (ГТС) України – ПАТ "Магістральні газопроводи України". До 2018 року Кабмін завершив процес реєстрації "Магістральних газопроводів України", а також призначив наглядову раду нового незалежного оператора ГТС. Акції МГУ вже зареєстровані Комісією з цінних паперів. Також був затверджений план корпоративного управління цієї компанії і вирішено питання її фінансування.

Міністр енергетики та вугільної промисловості Ігор Насалик раніше підкреслював, що без завершення реформи "Нафтогазу", в тому числі анбандлінга, вільного ринку газу в Україні не буде.

Разом з тим, Енергетичне співтовариство, Єврокомісія і Світовий банк висловилися проти тимчасової передачі ПАТ "Магістральні газопроводи України" в управління НАК "Нафтогаз України".

Реклама

Міжнародні інституції запропонували на перехідний період – до кінця 2019 року, поки діє контракт на транзит газу між "Нафтогазом" і російським "Газпромом", – сформувати наглядові ради МДУ і "Укртрансгазу" в складі одних і тих же осіб, а також забезпечити фінансову незалежність цих наглядових рад. Як відомо, "Укртрансгаз" є оператором газотранспортної системи України і повністю належить "Нафтогазу".

Крім цього, на думку міжнародних організацій, в рамках підготовки до анбандлінгу необхідно забезпечити більшу самостійність діяльності з транспортування газу в складі "Укртрансгазу". Крім того, "Нафтогаз" за рішенням своєї наглядової ради привернув PricewaterhouseCoopers (PWC) для прискорення відділення оператора ГТС.

Зовнішнє управління ГТС

Україна ще в 2014 році прийняла закон № 4116а "Про внесення змін до деяких законів України щодо реформування системи управління Єдиної газотранспортної системи України", який передбачає можливість спільного управління ГТС із західними інвесторами. Як повідомляв у лютому 2018 року віце-прем'єр-міністр Володимир Кістіон, сім європейських компаній зацікавлені в спільному управлінні українською газотранспортною системою.

"Є сім зацікавлених партнерів, двоє з яких представляють відомі в Європі газові консорціуми. Свій інтерес увійти в спільне управління національної ГТС висловили Бельгія, Франція, Голландія, Польща, Словаччина, Іспанія, Італія, Румунія, Греція та Німеччина", – розповів тоді Кістіон.

У законі зазначено, що і власність, і контроль над ГТС залишаються повністю за українською державою. Також в законі прописано, що приватизація "труби" неможлива. Відповідно до прийнятого закону, планується створити дві компанії, які обслуговують ПСГ і ГТС, за участю американських і європейських партнерів.

Закон передбачає зняття обмеження на передачу в оренду або концесію магістральних газопроводів і ПСГ на платній основі і без права відчуження – для того, щоб інвестор міг здійснювати функції оператора ГТС і газосховищ.

Разом з тим, процедурою відбору інвестора передбачається конкурс. Поборотися може підприємство, засновником і власником якого може виступити тільки:

  • держава
  • державне підприємство (володіння не менше 51% корпоративних прав)
  • юридична особа (юридичні особи), яка належить і контролюється резидентами країн Європейського Союзу, США або Європейського енергетичного співтовариства, а також є оператором системи транспортування газу або членом Європейської мережі операторів системи транспортування газу.

При цьому при проведенні конкурсу компанія-резидент ЄС або США зобов'язана буде розкрити всю свою фінансову структуру і всіх своїх власників. Більш того, якщо компанія виграла конкурс, вона зможе прийняти рішення про зміну своєї структури власності тільки за згодою української сторони. Такі заходи передбачені в законі для того, щоб виключити потрапляння контролю над ГТС України до країни-агресора.

А в липні 2018 року в "Нафтогазі" уточнили, що новий оператор газотранспортної системи України повинен буде вирішити питання з пошуком фінансування для закупівлі майже 4,7 млрд куб. м буферного газу у НАК. Цей газ на даний момент безкоштовно використовується "Укртрансгазом" для забезпечення нормативного рівня буферного газу.

Відзначимо, на тристоронніх переговорах щодо транзиту газу, які пройшли 17 липня в Берліні між Росією, Україною і ЄС, глава російського Міненерго Олександр Новак не виключив, що РФ може розглянути варіант участі в управлінні українською ГТС. Однак описані вище норми прийнятого українського закону не дозволять Кремлю втрутитися в роботу української "труби" – ані прямо, ані через третіх осіб.

При цьому на тій же зустрічі віце-президент Єврокомісії з питань Енергетичного союзу Марош Шефчович висловив надію на те, що українська газотранспортна система до моменту укладення нового контракту з РФ на транзит після 2019 року вже змінить управління відповідно до норм Третього енергопакету.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
51,01
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,49
55,02
54,97
27,76
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,67
51,11
26,87
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

61950.01

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

2988.02

Litecoin (LTC)

79.12

Ripple (XRP)

0.49

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти