Як заробити, відкривши невеликий "магазин біля дому": бізнес-план

31 травня 2015, 08:00

Христина Коновалова

На продажу продуктів харчування та побутових товарів першої необхідності в магазині біля будинку можна заробити майже півмільйона гривень на місяць

У кризу продаж продуктів постраждала далеко не так сильно, як продаж одягу, кажуть експерти. А все тому, що без їжі людина обійтися не може, а без нового одягу – може. "Має сенс інвестувати в магазинчики, які розміщуються в спальних районах і вимагають 50-100 кв.м. Інвестиції в такий формат невеликі – квадратний метр "під ключ" обійдеться в $200-600. Тобто загалом на старті знадобиться $10-80 тис., Які можна відбити і за 3 місяці, і за 3 роки", – пояснив нам голова Асоціації франчайзингу Андрій Кривонос. "Сегодня" вивчила перспективи інвестування в "магазин біля дому", що працює в столиці.


Реклама

БІЗНЕС ПЛАН

1. ХАРАКТЕРИСТИКА, РОЗТАШУВАННЯ, КОНКУРЕНТИ

Відкриваємо в Києві невеликий супермаркет "Скатертина-самобранка". Працювати будемо за принципом магазинчика біля будинку, тобто запропонуємо нашим покупцям продукцію першої необхідності, а це – хлібобулочні вироби, молочка, м'ясо і ковбаса, яйця, овочі та фрукти. Крім того, у нас можна буде придбати побутовий товар – туалетний папір, мило, порошки, шампуні в скромному асортименті. Відкрити магазинчик плануємо в спальному районі, неподалік від станції метро "Лівобережна", де вже є два ринки і три супермаркети. Хоча це серйозна конкуренція, свою нішу ми зможемо зайняти завдяки широкому асортименту продуктів і демократичним розцінками, адже місцеві жителі, згідно з проведеним нами соцопитуванням, часто незадоволені якістю продуктів харчування і високою ціновою політикою в супермаркетах. Тобто дохід магазину плануємо забезпечити за рахунок хороших обсягів продажів, а не божевільних націнок на товар. За розрахунками, якщо в наш магазин щодня будуть заходити 100 чоловік і купувати товари на чек в 200 грн, то витрати почнуть окупатися через 2-3 місяці.

2. СТАРТОВИЙ КАПІТАЛ

Реклама

На старті для роботи нам знадобиться приміщення з ремонтом, обладнання та первісний запас асортименту товару.

ПРИМІЩЕННЯ. Для роботи нам знадобиться приміщення на першому поверсі в прохідному місці. Візьмемо в оренду 100 кв. м (витрати на неї закладемо в поточні), де на 70 кв. м розміститься торговий зал, а на 30 кв. м – побутівка. Косметичний ремонт такого приміщення обійдеться в 150-300 тис. грн.

ОБЛАДНАННЯ. Для запуску потрібні холодильні та морозильні шафи. Ще потрібні шафи-вітрини, касові апарати та електронні ваги, стелажі, ємності для зберігання, дошки і ножі. Не обійтися також без столів-стільців, ноутбуків, принтера, сканера, камер відеоспостереження та сигналізації. На все це витратимо близько 500-600 тис. грн, але заощадити можна, купуючи техніку б/в або взявши її безкоштовно у постачальників.

АСОРТИМЕНТ. Для стартових закупівель продуктів (від 500 найменувань) закладемо 200 тис. грн. Частину товару візьмемо у постачальників з відстрочкою платежу.

РАЗОМ: 0,85-1,1 млн грн.

Реклама

3. ПОТОЧНІ ВИТРАТИ

Тут враховуємо оренду, ЖКГ, зарплату, поточні витрати.

ПРИМІЩЕННЯ. Оплата оренди приміщення обійдеться нам у 20-22 тис. грн. Ще 6-8 тис. Грн піде на "комуналку", інтернет та сигналізацію. Разом: 26-30 тис. грн.

ЗАРПЛАТА. Для організації робочого процесу нам потрібні 8 працівників: вони працюватимуть по чотири людини, через день. Графік роботи буде з 8:00 до 22:00, без перерви. У кожній зміні буде охоронець, два продавця-менеджера і касир. Зарплата кожного співробітника – по 5 тис. грн. Роль керуючого, із зарплатою в 8 тис. грн, візьме на себе власник магазину. Також потрібен бухгалтер для ведення звітів і походів в податкову: йому заплатимо 6 тис. грн. Разом: 54 тис. грн.

ДРІБНИЦІ. Ще 20-40 тис. грн закладемо на вирішення поточних питань: підтримку товарного ряду, заміну лампочок, покупку мила, туалетного паперу і ліквідацію якихось форс-мажорів.

Реклама

ВСЬОГО: 100-124 тис. грн щомісяця.

4. МАРКЕТИНГ, РЕКЛАМА

Залучати клієнтів будемо як через інтернет, так і завдяки акціям, бонусів, знижок.

САЙТ. Бажано створити хоча б сайт-візитку. На це потрібно близько 4-6 тис. грн, плюс 2 тис. грн – на технічну підтримку, купівлю домену та хостингу терміном на рік. На сайті розмістимо інформацію про наш магазин, прийдешніх заходи, систему знижок і т. д. Разом: 6-8 тис. грн.

А от можливості соціальних мереж будемо "експлуатувати" безкоштовно: тут відкриємо тематичні сторінки в прив'язці до району столиці, де працює магазин.

ЗНИЖКИ. Розробимо систему бонусів для клієнта. Наприклад, в перший візит запропонуємо знижку 10%, а в наступні – "тверду п'ятірку". Можна запропонувати відшукати в магазині несподівану "знижку дня" на цінниках. Традиційно перші десять покупців в щасливу годину отримуватимуть від нас сюрприз. Про цікаві акції розповідатимемо на сайті і в соцмережах, також будемо роздавати флаєри біля входу в магазин. Такий підхід дозволить залучити постійне коло відвідувачів і збільшити обсяги продажів. На листівки, флаєри, візитки та інші рекламні хитрощі закладемо 5-10 тис. Грн.

В тренді
Долар і євро просіли в ціні: офіційний курс

ВСЬОГО: 6-8 тис. грн на старті і 7-10 тис. грн щомісяця.

5. ОКУПНОСТІ ПРОЕКТУ, РИЗИКИ

Скільки заробимо. Основний дохід в магазині отримаємо за рахунок продажу продуктів харчування та побутових товарів. Середня націнка на продукцію – 30%. Припустимо, що в наш супермаркет щодня буде заходити по 100 чоловік з планом придбати продукти на чек в 200 грн. Таким чином, на місяць ми заробимо 600 тис. грн. Мінусуємо поточні (124 тис. грн) і маркетингові (10 тис. грн) витрати (всього 134 тис. грн.), Отримуємо 466 тис. грн доходу. Виходить, що з урахуванням стартових (1,1 млн. грн) і маркетингових (8 тис. грн) витрат (всього 1,108 млн грн), наш проект почне окупатися через 2-3 місяці.

РИЗИКИ. Цей проект життєздатний, так як наша цільова аудиторія – клієнти різного рівня доходу, від студентів до пенсіонерів, яким зручно купувати товари у будинку. Примітно, що наш магазин зможе забезпечити дохід в різний час року – адже влітку, наприклад, буде орієнтуватися на продаж морозива і соків, тому ризики у вигляді низьких сезонів для нас неактуальні. Валютні коливання також нестрашні, адже будемо продавати продукти та биттовари переважно українського виробництва.


ВЕЛИКІ ПЕРСПЕКТИВИ МАЛЮКІВ

Формат "магазин біля дому" можна зустріти в будь-якому районі міста. Це, як правило, магазинчики місцевих підприємців, а не дітища великих мережевих компаній, говорять експерти. Тому рано чи пізно даний вид рітейлу отримає новий поштовх для розвитку, щоб вийти на рівень хороших зарубіжних аналогів. "Так, сегмент невеликого формату у нас зараз зовсім порожній, оскільки немає ставків, які працюють у форматі "100 метрів площі" і менше. А у нас мінімальним мережевим форматом зараз вважається 500 метрів", – пояснив нам партнер Української рітейл-асоціації Андрій Жук. За його словами, наступним щаблем розвитку фуд-рітейлу після того, як настане насичення в класичних форматах, стане якраз варіант "магазину біля дому". "Подивіться на сусідню Польщу. Ви там на одній вулиці зможете побачити п'ять "магазинів біля дому"! У цій країні сильно розвинений такий формат торгівлі", – говорить експерт.

У ситуації, коли дрібні магазини невідомих брендів можуть піти в минуле, а їх місце займуть великі гравці рітейлу, початківцям підприємцями має сенс зловити хвилю і вивчити франчайзингові пропозиції торгових компаній, вважають експерти. "Вже зараз є варіанти, коли бізнесмен, який не має досвіду в торгівлі, може відкрити супермаркет, як відділення мережевої компанії, і спокійно працювати. А франчайзинговая компанія може допомогти підприємцям вирішити всі оргпитання, що передують запуску супермаркету. У цьому списку: вибір місця для торгівлі, ремонт приміщення, підбір персоналу, налагодження контактів з постачальниками, розстановка товарного ряду по зонах: бакалія, молочні продукти, солодощі, кава-чай, господарські найменування", – зазначає Андрій Кривонос. За його словами, запуск супермаркету під відомим брендом дозволить не тільки забезпечити дохід, адже новий магазин буде працювати за вже показала успіх бізнес-моделі, але і допоможе уникнути зайвих витрат: "Наприклад, можна домовитися з постачальниками, щоб співпрацювати з відстрочкою платежу на 2 тижні чи місяць. Крупним рітейлерам постачальники швидше йдуть назустріч, оскільки у них гарна кредитна історія. Крім того, можна попросити у постачальників в безкоштовне користування холодильне обладнання – це дозволить заощадити на закупівлях техніки. Правда, в цих холодильниках доведеться виставляти тільки продукцію цієї компанії, інакше можна нарватися на штраф".

ДОТРИМУЄМОСЯ ПРАВИЛ ГРИ

Прибутковим торгова справа може бути тільки в тому випадку, якщо підприємець "тримає ніс за вітром", вважають гравці ринку. "Краще працювати легально і відповідно до вимог контролюючих органів. Тобто – зареєструватися в податковій, врахувати вимоги санстанції та пожежників, зробити в приміщенні ремонт, забезпечити в магазин доступ електроенергії, води, і т. д. А наймати співробітників потрібно тільки з наявністю санкнижки. Вирішення всіх цих питань вимагає чимало часу, сил і грошей, і я знаю, що деяким підприємцям без хабара позбутися проблем не вдавалося. Тому, якщо у підприємця немає відповідних зв'язків або допденег, бажано взяти в допомогу тлумачного юриста і бухгалтера, які допоможуть відкрити магазин максимально законно", – каже власник продуктового магазину з Одеси Галина Толкунова.

ДРІБНИЦІ. На бізнес-старті особливу увагу потрібно приділити пошуку приміщення, яке повинне знаходитися на першому поверсі будівлі, в прохідному місці. "Невеликий магазин біля дому повинен мати площу хоча б в 50-150 кв. м, де 2/3 займе торгова зона, а інше – під підсобку. Важливо розуміти, що яким би привабливим не було приміщення під магазин, відкривати його можна лише в тому випадку, якщо в цьому місці немає високої конкуренції. Тому не полінуйтеся обійти район і вивчити товарний ряд найближчих супермаркетів, і їх цінову політику. Тут теж можна піти на хитрість: якщо ви таки вирішите відкрити магазинчик в сподобався місці, можна виставити на прилавок те, чого немає у конкурентів або запропонувати товар на 5-10% дешевше. Такі "гачки", як правило, непогано працюють", – радить столичний маркетолог Світлана Онищенко. Не можна забувати також про заходи безпеки, адже магазин можуть обікрасти і покупці, і співробітники. "Якщо ви вирішили відкрити магазин самообслуговування, будьте впевнені, що відеокамери, сигналізація, рамки – "пищалки" і охоронець дозволять упередити до 70-80% випадків воровста. Звичайно, якщо ви відкриваєте звичайний магазин, де продавець торгує за прилавком, випадки крадіжки в рази менше. Але це не означає, що у вас працює чесний персонал. Тому без контролю нікуди", – говорить Толкунова.

РОЗВИВАЄМО БІЗНЕС ПОСТІЙНО

Ринок ритейлу є довгим бізнесом, відзначають учасники ринку, і тут потрібно постійно вкладати гроші в розширення. "Якщо місцерозташування вибрано вдало, попит на товар високий, а покупець активний, то вийти на самоокупність можна вже на 2-3 місяць роботи магазину. При цьому важливо розуміти, що дохід у півмільйона-мільйон гривень на місяць не є грошима в чистому вигляді, які можна забрати з бізнесу в будь-який момент – і купити путівку за кордон. Ці кошти повинні постійно "крутитися" в магазині – адже кожен день потрібно закуповувати у постачальників хліб, молоко і м'ясо, а якщо не розрахуєшся вчасно, то і поставок не буде. Тому гроші ніби і є, а ніби їх і немає", – каже власник магазину в Миколаєві Ольга Шинкаренко. За її словами, краще заробляти в магазині за рахунок потоку покупців, а не на високих цінах: "Високий попит на товар дозволяє заробити десь в 1,5 рази більше, ніж політика дорогих товарів. А якщо отримаєш допкошти, вже думаєш про розвиток. Можна викупити орендоване приміщення, відкрити міні-пекарню або продавати салатики. А можна віддати частину залу в суборенду і відкрити, наприклад, валютний обмінник".

СТЕЖИМО ЗА СМАКОМ. Високі продажі в магазині можуть бути постійними, якщо підприємець стежить за вподобаннями покупця і його рівнем доходу. "На етапі запуску невеликого магазину можна замовити стандартний набір продуктів у межах 500-700 найменувань: хліб, молочко, ковбаси, крупи, макарони, чай, солодощі. Але кожні три місяці потрібно підводити підсумки – що з цих товарів добре продається, а що даремно простоює на прилавку. Простий несе прямі втрати підприємцю, тому асортимент товару потрібно постійно міняти. Наприклад, якщо в моді українські продукти, варто зробити ставку на їх закупівлю. Крім того, не забувайте про сезонні перевагах: влітку продавайте більше морозива, а взимку можна пропонувати гарячу каву або чай. А ще можна хитро розставляти товари в магазині: молоко і хліб краще ставити в кінці торгового залу, щоб покупці, в пошуках цих продуктів, взяли ще щось смачненьке до столу. Так теж можна збільшити обсяги продажів", – говорить маркетолог Онищенко.

БОРЕМОСЯ З БАНКРУТСТВОМ

У кризу будь-який з підприємців може зіткнутися з проблемою, коли його підприємство ледве бореться за виживання, або і зовсім виявляється на межі банкрутства. У такій ситуації важливо зрозуміти: чи можна щось зробити, щоб врятувати компанію від летального результату? Розібратися в цьому питанні нам допоміг аналітик компанії "Простобанк консалтинг" Іван Нікітченко.

АНАЛІЗ. Якщо бізнес переживає серйозні фінпроблеми – значить, потрібно проаналізувати, що саме послужило причиною поганого самопочуття, говорить Нікітченко. "Як правило, причин, які доводять компанію до банкрутства, дві: непрацююча бізнес-модель підприємства і криза на ринку або в країні в цілому", – пояснює експерт. За його словами, у разі невдалої бізнес-моделі компанію можна оздоровити, розробивши для цього антикризовий план: "Якщо проблеми на підприємстві з'явилися внаслідок високої конкуренції, а також відсутність попиту на товар або послугу, то можна провести" перезавантаження "бізнесу. Зокрема – змінити продуктовий ряд на підприємстві, або переключитися на інших клієнтів".

РЕСУРСИ. Найчастіше вивести проблемний бізнес із зони турбулентності допомагає залучення додаткового фінансування – за умови, що бізнес-модель підприємства робочий, зазначає Нікітченко. "Знайти зовнішнє фінансування нині складно. Як варіант, можна спробувати залучити кредит у банку, хоча сьогодні цей сегмент майже заморожений. Допомогти можуть і гроші приватних інвесторів. Але ті можуть зайняти, якщо будуть залізні гарантії повернення коштів", – говорить фінаналітик.

Якщо ж підприємцю не хочеться залізати в борги, можна вчинити інакше – знайти для компанії бізнес-партнерів чи інвесторів. "Звичайно, доведеться віддавати частину бізнесу іншим людям у вигляді частки. Але цей крок дозволить отримати ресурси, необхідні для роботи компанії", – уточнює Нікітченко. Ще один непоганий шлях порятунку бізнесу – об'єднання з конкурентами. "Якщо на ринку працює дві компанії, які" топлять "один одного, то можна спробувати домовитися про об'єднання. І, таким чином, монополізувати ринок. Безумовно, власникам доведеться обговорити розподіл часток у бізнесі і прописати чіткі плани розвитку компанії, щоб уникнути конфліктів", – роз'яснює експерт.

ОПТИМІЗАЦІЯ. Коли підприємство знаходиться в передбанкрутному стані, важливо провести урізання зайвих витрат, нагадує Нікітченко. "Потрібно організувати моніторинг внутрішніх ресурсів, щоб відшукати ті статті витрат, від яких можна легко відмовитися. Також необхідно знайти нові канали монетизації, тобто джерела доходу для бізнесу. Внутрішні ресурси завжди потрібно використовувати для оздоровлення бізнесу", – рекомендує Нікітченко.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти