Як відкрити точку стрітфуда: бізнес-план

29 листопада 2014, 08:45

Христина Коновалова

За розрахунками "Сегодня", при стартових витратах в $5-7 тис. точка вуличного бізнесу, відкритого в Києві на умовах франшизи, почне окупатися вже через 10-11 місяців

У кризу кожен починаючий підприємець, відкриваючи власну справу, намагається дотримуватися золотого правила: "вклади мінімум, отримай максимум". І хоча такий підхід звужує вибір напрямів для бізнес-старту, на допомогу можуть прийти так звані франчайзингові компанії (що працюють за вже готовою бізнес-моделлю). Як зазначає глава директорату Асоціації франчайзингу України Андрій Кривонос, бізнес по франшизі цікавий тим, що дозволяє відкрити свою справу під відомим брендом, а не з нуля: "Це спрощує розкрутку нового підприємства, оскільки люди охочіше купують продукцію розкрученої торгової марки з хорошою репутацією, а не маловідомого бренду".

Реклама

На думку експертів, популярними пропозиціями франшизи в найближче десятиліття залишаться послуги (доставка, прибирання, ремонт), здоров'я та гігієна (стрижка, манікюр), приємні дрібниці (сувеніри, подарунки, квіти), формат глобальних подій (наприклад, футболки, магніти з символікою Євро-2012), громадське харчування (бургерна, кав'ярня, пиріжкова). "Люди завжди, навіть у кризу, будуть купувати продукти, стригтися, дарувати подарунки. Якщо відкрити бізнес по франшизі, вклавши на старті $2,5-6 тис., ці витрати реально окупити за 6-9 місяців. Невипадково такий старт привабливий для багатьох бізнесменів-початківців", – пояснює аналітик компанії "Простобанк консалтинг" Іван Нікітченко.

"Сегодня" вивчила перспективи та ризики вкладення коштів в точку торгівлі стрітфудом, що працює в Києві по франшизі, детальний бізнес-план якого представлений нижче.

З ЧОГО ПОЧАТИ. За нашими розрахунками, якщо в жвавому місці столиці відкрити невелику бургерну відомої торгової марки і витратити на обладнання, меблі, запас продуктів близько 100 тис. грн, то при щомісячних витратах на оренду майданчика, зарплату, ЖКГ, рекламу в межах 28 тис. грн, наш проект почне окупатися через 10-11 місяців.

На думку засновника мережі кав'ярень My Coffee Олександра Воєводина, окупити стартові витрати можна швидше, якщо перед відкриттям торговельної точки зробити тотальний бізнес-аналіз: "Спочатку треба провести оцінку місця розташування на потенціал продажів. Тобто зрозуміти, чи гарний трафік людей, високе чи конкурентне середовище, чи є можливість зайняти якусь нішу. Крім того, треба розібратися, скільки людей щодня будуть купувати нашу продукцію і за якою ціною, після чого на основі цих даних прорахувати, через який час окупляться стартові витрати. Таким чином, франчайзингова компанія готує повну бізнес-викладку майбутньому підприємцю, який планує відкривати точку стрітфуда під їх брендом".

Реклама

А керівник франчайзингу торгової марки "Світ Донатс" Дмитро Рибицький попереджає: якщо підприємець-франчайз хоче досягти спрогнозованого компанією рівня продажів, йому варто чітко дотримуватися інструкцій з розвитку бізнесу. "Це особливо важливо на старті, коли підприємець ще не вивчив усі тонкощі бізнесу по франшизі і не зовсім розуміє, чи вдало вибрано місце для роботи точки стрітфуда. У зв'язку з цим, щоб зменшити бізнес-ризики, в ідеалі краще домовлятися про оплату оренди, наприклад, майданчика в торгово-розважальному центрі, тільки за один місяць. У випадку, якщо фактичні продажі будуть серйозно не дотягувати до запланованих, то протягом двох тижнів можна буде виїхати з невигідного місця", – зазначає франчайзер.

2_04

Бізнес-план точки фірмового фастфуду

Характеристика, розташування, конкуренти

Відкриваємо бургерну "Наш смак". Працюємо за угодою франшизи з українською компанією з сегменту стрітфуда. Наша основна послуга – приготування бургерів. В асортименті – 10 видів бутербродів, по 5 найменувань кави/чаю, солодощів. Працювати плануємо в одному з ТРЦ у ст. м. Шулявська, де орендуємо 3-5 кв. м. Це перспективне місце з розвиненою транспортною розв'язкою, офісами поблизу. Конкуренція висока – близько 8-10 точок стрітфуда в 10-12 хвилинах ходьби. Але Бургерна забезпечить клієнтуру за рахунок невисоких цін, якості, швидкого обслуговування. Якщо щодня 50 осіб залишать у бургерній по 25 грн, то проект почне окупатися через 10-11 місяців.

Стартовий капітал

Для відкриття бургерної знадобиться оплатити франшизу, купити обладнання, запастися товаром. Спочатку оплатимо паушальний (вступний) внесок, який дасть право користуватися торговою маркою, працювати на закріпленій території, отримувати консультації з розвитку бізнесу і т. д. Такий платіж одноразовий, в недорогих франшизах становить 5-50 тис. грн. Ще треба витратитися на обладнання: потрібен кіоск/стійка з вивіскою, холодильник, кавоварка, обладнання для смаження, мікрохвильовка, робочий стіл, стілець, уніформа, кухонне приладдя, сертифікати і т. д. Все це тягне на 10-40 тис. грн. Запас котлет, булочок, соусів, кави і солодощів на 3-7 днів обійдеться в 2-6 тис. грн. Разом: 96 тис. грн.

Маркетинг, реклама

Для старту "Нашого смаку" потрібно просування в соцмережах (можна створити групи, просувати своїми силами і безкоштовно), друк флаєрів (1000 шт. – 280-300 грн), виготовлення штендера (виносного інформщита – 1700-2800 грн). Крім цього, кожен місяць можна проводити акції (наприклад, "замов 4 бургера – 5-й безкоштовно"), роздавати флаєри. Можливо, доведеться оплачувати і рекламні відрахування (500-1000 грн) для популяризації торгової марки франчайзингової компанії. Це дозволить нашій бургерній отримати маркетингову підтримку (наприклад, на рекламному щиті цієї компанії буде вказана адреса нашої точки). Всього: при запуску – 3000-5000 грн, на місяць – 2000-3000.

Поточні витрати

Враховуємо оренду приміщення, амортизацію обладнання, зарплату, ЖКГ, поточні витрати, роялті. Оренда майданчика в 3-5 кв. м у ТРЦ обійдеться в 200-700 грн за "квадрат". Амортизація обладнання – 1-2 тис. грн. З ЖКГ оплачуємо світло (800-1200 грн). Що стосується зарплат, то на старті працюватимуть власник бізнесу і один продавець через день. Ставка – 200 грн в день. Крім того, беремо на півставки (2500-3000 грн/міс.) бухгалтера. Не завадить закласти гроші на роялті (фактично за послуги франчайзера) в сумі 600-1100 грн. Ще 5-8 тис. грн піде на підтримку товарного ряду, закупівлю миючих засобів і т. д. Всього: 24,8 тис. грн.

Окупність проекту, ризики

Скільки заробимо. Собівартість бургера (булка, котлета, соус, упаковка) – 11-12 грн, продаємо його по 19-20 грн. Тобто націнка близько 40%. Також запропонуємо каву (5-7 грн), солодощі (4-6 грн), сиропи до кави (50 коп.). Виходить, якщо середній чек покупця – 25 грн, а якщо в день обслужимо 50 клієнтів, то Бургерна напрацює 37,5 тис. грн на місяць. Мінусуємо поточні (24,8 тис. грн) і рекламні (3000 грн) витрати (всього 27,8 тис. грн) і виходимо на 9700 грн. З урахуванням стартових (96 тис. грн) та рекламних (5000 грн) витрат (всього 101 тис. грн), розуміємо, що наша Бургерна почне окупатися через 10-11 місяців. Проект виживе і в кризу, оскільки стартові витрати невисокі, а сегмент стрітфуда затребуваний.

В тренді
Закони для МВФ і подорожчання горілки – найголовніше про гроші СЬОГОДНІ

3_03

У франчайзинг - з дисципліною

Представники ринку відзначають, що в бізнесі по франшизі немає місця для польоту фантазії, зате є можливості для розвитку підприємницької жилки. "У торговельній точці відомого бренду можна повісити, наприклад, зелені штори, мовляв, підприємцю так захотілося. Доведеться повісити коричневі, якщо цей колір відповідає корпоративному стилю. Такими жорсткими будуть і вимоги щодо виконання зобов'язань, взятих при укладанні угоди по франшизі", – пояснює Андрій Кривонос. За його словами, тільки при узгодженні з компанією бізнесмен зможе перевезти свою торгову точку з одного району в інший: "А все тому, що це може порушити горизонтальну конкуренцію в торговельній мережі франчайзингової компанії. Простіше кажучи, в ТРЦ, куди вирішив переїхати франчайзі (підприємець, який купив франшизу. – Авт.) зі своєю торговою точкою, може працювати інший підприємець під цим же брендом. Виходить, невдалий переїзд може призвести до падіння продажів продукції даного бренду відразу на двох точках".

ХТО ВИЖИВЕ. Якщо людина відбудеться в бізнесі по франшизі, то через півроку-рік може відкрити ще кілька точок, тим самим наростивши прибутку. У цьому впевнена столична франчайзі Олена Колобова, що працює в сегменті фастфуду: "Франчайзери раді поділитися правилами ведення бізнесу, але отримання доходу залежить тільки від самого підприємця – бажання працювати, комунікабельності, розуміння аудиторії і т. д. І якщо цих характеристик не вистачає, то франчайзингова компанія може відмовитися від співпраці. За різними оцінками, такі відмови можуть досягати 50-70% від загальної кількості заявок".

НЕ ДО ЖАРТІВ. Франчайзингові компанії – це серйозний і системний бізнес, який вкладає чималі кошти у виробництво і розвиток торговельної мережі, тому не дивно, що тут не люблять експериментаторів. "Є компанії, які реалізують товар через опт-роздріб, а є ті, хто розвиває торгову мережу. Ці підприємства особливу увагу приділяють розробці асортименту товару, вкладають гроші в цеху з виробництва, стежать за складом продукції, визначають терміни зберігання і особливості приготування. Тому абсолютно логічно, що вони вимагають дисципліни і від франчайзі", – пояснює Андрій Кривонос.

4_01

Правила неминаючого успіху

На бізнес-старті багатьох новачків хвилює питання: як правильно вибрати франшизу. І тут експерти радять звернути увагу на відомі торгові марки, адже чим більше розкручений франчайзер, тим менше витрат знадобиться для просування бізнесу. "Однак, перш ніж підписувати угоду по франшизі, потрібно вивчити пропозиції всіх компаній у своєму сегменті, щоб вибрати оптимальний варіант. Так, одні франчайзери можуть зажадати оплату паушального (вступного) внеску, але окремо доведеться закуповувати все обладнання. А інші скажуть, що в оплату франшизи входить надання обладнання, уніформи та первинного запасу товару. Який же з цих варіантів в підсумку вибрати? На підставі вивченої інформації необхідно підрахувати загальну суму коштів на організацію бізнесу з різними франчайзерами. Після таких розрахунків напевно буде знайдений найбільш цікавий і вигідний варіант для ведення бізнесу по франшизі", – уточнює начальник управління зовнішніх комунікацій UniCredit Bank Леонід Музикус.  
 
АБЕТКАНезважаючи на уявну простоту відкриття точки з приготування фаст-фуду, в цьому бізнесі все ж є якийсь звід правил, який не варто ігнорувати. Зокрема, обов'язково потрібно отримати всі дозвільні документи для ведення бізнесу. "Краще відкривати невеликий лоток стрітфуда в торгово-розважальному центрі. Оренда майданчика в ТРЦ дозволяє спростити вирішення низки питань, які, як правило, знаходяться у веденні орендодавців. Таким чином, простіше отримати погодження, наприклад, в санстанції. Правда, якщо наймаєш персонал, треба вимагати у них наявності санітарної книжки, але це вже головний біль співробітників. А працювати простіше на єдиному податку, зареєструвавшись при цьому як фізособа-підприємець. А якщо взяти на роботу бухгалтера, то всі звіти для податкової оформлятиме фахівець", – роз'яснює Олена Колобова.

Крім того, щоб вивчити суть бізнесу по франшизі, перший час і підприємцю, і членам його сім'ї варто попрацювати на точці самостійно. "Це дозволить розібратися в психології покупця, коли з першого погляду розумієш, який хот-дог і каву краще запропонувати клієнту. Також важливо переконати людину в тому, що ваш товар – весь якісний і смачний, тоді наступного разу, проходячи мимо, він обов'язково купить бутерброд, чай саме у вас. Головне, не забувайте про ввічливість і усмішку, це кращі козирі в будь-якому сегменті послуг", – продовжує франчайзі.

Реклама

ТРУДНОЩІ. Серйозним випробуванням для популярності точки стрітфуда є сезонність цього бізнесу, адже в несезон рівень продажів може впасти на 30-50%. Тому Дмитро Рибицький радить у несезонні місяці розширювати асортимент товару за рахунок актуальних продуктів, наприклад, морозива і холодної кави. А на думку Олександра Воєводіна, популярність торгової точки можна підтримати за рахунок грамотної розкрутки в соцмережах, розробки програм лояльності та проведення різних акцій, конкурсів.

Всі подробиці в спецтемі Школа бизнеса

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти