Хліб із залізом і прострочення: як магазини на карантині труять українців

15 червня 2020, 14:16

Ксенія Капустинська Ксенія Капустинська

Споживачам радять відразу перевіряти всі товари – і в супермаркеті, і при доставці

Невисокі доходи пересічних українців постійно проходять випробування цінами. Минулого тижня в країні зафіксували рекордні ціни на ягоди та фрукти. Ще у понеділок полуниця коштувала близько 60 гривень за кілограм, а потім рвонула до цінової позначки в 100, а то і 125 гривень. Для порівняння, минулого року якісну ягоду можна було купити за 30 гривень.

Реклама

В інтернеті, до якого нас привчив карантин, ціни нижчі, але немає жодної гарантії. У соціальних мережах стало більше скарг на доставку неякісної продукції. Звичайно, все можна списати на спеку, що і роблять служби доставки. Але часто покупці знаходять в замовленій їжі й зовсім неїстівні речі – мишей в йогурті, недопалки в випічці ... Новини "Сьгодні" та громадська організація "Союз споживачів України" разом дізнавалися, чи можуть ошукані споживачі захистити свій гаманець.

Нещодавно в Одесі почали продавати хліб зі справжнім металевим присмаком та іржавими болтами всередині. "Ноу-хау" підтримали і в Полтаві, де додали металеву стружку вже в солодощі. І якщо такі випадки можна пояснити старим обладнанням, частини якого летять просто в тісто, то ось недопалки в хлібі з Івано-Франківської області – навряд чи. У Кривому Розі же продавали круасани з гумовими рукавичками ...

"На жаль, в продуктах харчування знаходять сторонні предмети сигарети, шпильки ... Це виробничий брак, потрібно звернутися в магазин, виробник повинен повернути вам гроші", – говорить виконавчий директор "Союзу споживачів України" Максим Несміянов.

Це насправді лише короткий перелік несподіваних знахідок в продукції вітчизняних виробників. Супермаркети під час карантину не надто переймалися гігієною. У Львові, наприклад, через брак клієнтів, здається, були раді навіть голубам, які спокійно сиділи на коробках.

Реклама

Однак отримати хоч якусь реакцію, не кажучи вже про результат, українці можуть в основному тільки в соцмережах. Причина банальна. Держпродспоживслужбі – відомству, яке повинно відповідати за якість, було офіційно заборонено проводити планові перевірки. І вони все одно зафіксували значне збільшення скарг.

"У нас в минулому році було 430 розглянутих скарг і 236 були обгрунтовані, а якщо ми говоримо з початку року, то ми вже говоримо, що було 401 звернення", – розповідає заступник начальника управління безпеки харчових продуктів департаменту Госпропотребслужби Оксана Новохятняя.

Загалом, кажуть у відомстві, з початку року вдалося перевірити 24 заклади оптової торгівлі, і 1667 роздрібної. Це, до речі, майже 34% від їх загальної кількості. За результатами перевірок штраф виписали 17 фізособам і майже 7000 підприємств. Правда, зміст скарг істотно змінився.

"Скарги збільшилися щодо умов придбання харчових продуктів під час карантину, тому що деяких людей обурювало, що хліб реалізовувався у незапакованному вигляді. Деяких обурювало, що в незапакованному вигляді реалізовувалися овочі", – говорить Новохятняя.

Але саме через упаковані овочі довелося повертатися до маркету дослідної та популярної фуд-блогерці Марії Сердюк. Чорна всередині картопля – не єдиний злий жарт упакованої продукції.

"Коли я купувала солодкий перець, він був загорнутий в плівку. Ти приходиш додому, розкриваєш цю плівку і бачиш, що перці згнили", – нарікає Сердюк.

Практично в ідентичну ситуацію потрапила і Антоніна Горіна, режисерка-постановниця популярного детективного серіалу "Агенти справедливості", який ви можете дивитися на каналі "Україна".

"У моїй ситуації це були лимони. Я купила два лимони і один покривала чудова блакитнувата цвіль. Відповідно, всередині він був весь м'який, прогнилий і нічого вже не можна було з ним зробити", – розповіла Горіна.

Реклама

Читайте також: Карантин ні до чого: які продукти подорожчали в Україні

У соцмережах теж безліч скарг і на доставку їжу з супермаркетів. Ця дівчина відмовилася називати своє ім'я. Нарікає на якість товару, який доставили прямо під двері.

"У замовленні були гнилі огірки, півкіло сиру з термінами три дні (упакований місяць назад) і на нього підвищилася вартість, а також неповна банка відбілювача. З 500 г там близько 300 г, і сподіваюся, що це все ж той відбілювач. Є чек і досі лежить в холодильнику вже прострочений сир. І відбілювачем не можу скористатися – тиждень чекаю відповіді від сервісу. Огірки довелося викинути ", – розповідає дівчина.

Фуд-фотограф Юлія Баранова теж поділилася історією в соцмережі. Дівчина просто пожаліла херсонських фермерів, які через карантин не можуть продати свою продукцію, і замовила, як вона думала, свіжі і якісні фрукти овочі та зелень з екологічно чистих херсонських полів. На наступний день після замовлення продукція була доставлена, ось тільки якість Юлію розчарувала.

"Шпинат з руколою були у паперових пакетах. Але вони вуже було підгнилі, особливо фрукти. А рукола взагалі пожовкла, і я думаю, вона не перший день в них лежала. 200 гривень я таки втратила", – розповідає Баранова.

Внаслідок такої роботи Юлія не планує більше купувати щось в інтернеті. Тим паче, дуже розчарована сервісом саме херсонських фермерів, які останнім часом навіть перестали залишати коментарі під скаргами на їхньому сайті.

Найчастіше ж українці під час карантину скаржаться на ціни і прострочені продукти. Це підтвердило і невелике опитування на вулицях Києва:

Навіть зараз цитрусові – лимони та апельсини – є такі м'які і не дуже якісні.

Якось під час карантину була велика різниця [в цінах], були спекуляції.

Несвіжі продукти як були до карантину, так і після є.

Реклама

Тоді, як фахівцям Держпродспоживслужби не можна перевіряти магазини, це не заборонено громадській організації "Союз споживачів України". Максим Несміянов пояснив ситуацію з погіршенням якості продуктів наступними факторами:

"Впали продажі та стало дуже багато прострочення. Наступна тенденція – падатиме якість продукції. У населення немає грошей, і виробник буде намагатися здешевити свою продукцію", – вважає фахівець.

Новини "Сьогодні" разом з Несміяновим вирішили перевірити, яка продукція зараз представлена у супермаркетах. Реакція на камеру виявилася знайомою – співробітники магазинів намагалися швидко прибрати і заховати прострочені продукти і товари, умови зберігання яких не дотримувалися. Але "кошик" простроченої їжі все одно вдалося зібрати. До нього потрапили сир, вершкове масло, готові салати, ікра, риба ... Знайшлося навіть квітневе прострочення.

Читайте також: Чи потрібно боятися продуктів з Е-добавками

І якщо такий короткий рейд виявив стільки небезпечних продуктів, то що ж діється на продовольчому ринку? Втім, експерти кажуть, що покупців завжди рятують прості правила:

  • Перевіряйте в магазині. Навіть розфасовані продукти бажано перевірити на місці, не виходячи за межі магазину. Отже, споживачі матимуть більше шансів повернути зіпсований товар.
  • Перевіряйте у присутності постачальника. Те ж саме потрібно зробити, коли товар отриманий поштою або кур'єром. Поганий товар повертайте відразу.
  • Навіть, якщо помітили погану якість вже вдома, все одно варто спробувати повернути витрачені кошти. Для цього не обов'язково мати чек – досить наклейки, що свідчить про вагу, адресу магазину, часу покупки і має відповідний штрих-код.

Нагадаємо, раніше сайт "Сьогодні" також розбирався, що відбувається з цінами на карантині та які важливі для українців товари дорожчають.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти