Криза і "цифра" вже змінюють світ. Яка влада потрібна Україні – розповідає інвестор Григорій Зайд

Експерт пояснив, чому держава повинна стати сильнішою, а пряма демократія – погана ідея

Держава і влада – основи людського суспільства. Її діяльність так чи інакше впливає на все – від устрою життя окремої людини до економічної позиції країни в світі. Зараз держуправління по всьому світу змінює свій вектор. Для цього є кілька об'єктивних причин:

Реклама
  • коронавірус і коронакриза;
  • наступ цифрової ери;
  • прискорення глобальної економіки.

Як саме на форму і роботу держав впливає епоха, в якій ми живемо? І як тепер влада встигати за економікою?

Цю тему і пов'язані з нею питання обговорили економічний оглядач телеканалу "Україна 24" Стас Юрасов та інвестор і експерт з Ізраїлю Григорій Зайд.

Раніше ми також з'ясували, чого не вистачає Україні для економічного прориву. Читайте про це на сайті "Сьогодні" – "Україна майбутнього. На 5 головних питань про шляхи до успіху відповідає інвестор Григорій Зайд ".

Реклама

Влада виникає одночасно з людиною. Навіщо вона потрібна?

З чого почалося держуправління і чому воно таке важливе для суспільства?

- Влада взагалі притаманна homo sapiens як виду. Ми – стадні тварини, і формуємо владу точно так, як наші далекі родичі, людиноподібні мавпи. Відповідно, влада виникає одночасно з людиною.

Колись нашим первісним предкам потрібно було спільно вирішувати проблеми, які вони не могли вирішити індивідуально або невеликими групами. Будь це перехід племені з одного місця на інше, або захист від сусідніх племен, або полювання – в будь-якому випадку були необхідні спільні дії. А коли потрібно об'єднати дії, ними необхідно керувати.

Реклама

Таким чином і виникає влада. Коли влада стає державною? Тоді, коли з'являються держави. Держави – це люди, об'єднані культурою, способом життя, часто мовою, релігією і, найважливіше, територією.

Насправді, у кожного суспільства постійно виникають різні завдання. Головне – це накопичення матеріальних і нематеріальних благ. А поточні завдання змінюються – не щодня, але досить часто. Форма державної влади зрештою, залежить від завдань і можливостей. Змінюються завдання і можливості – має змінюватися і держава.

І якщо держава не здатна вирішувати поставлені завдання або ігнорує наявні в суспільстві можливості, тоді, як правило, люди відносно швидко змінюють владу. І річ не у тому, яка епоха. А в тому, що ми повинні формувати владу, яка відповідає нашим можливостям і завданням, буде найбільш ефективною в цих рамках.

Україна наближається до анархії? Держава повинна стати сильнішою?

Давайте опустимо в цю парадигму Україну. Україна – демократична країна. Але іноді виникає думка, що це демократія з відтінком феодалізму. Також Україна частково анархічна країна. Як би ви охарактеризували форму управління в Україні? Чи очевидна демократія?

- Я б запропонував подивитися на діаграму Нолана, американського політолога. Діаграма має два напрямки: "економічна свобода громадян" на одній осі і "особиста свобода громадян" – на інший. На одному краю знаходиться тоталітаризм, на іншому – либертаріанство. Одне крило ліве, інше праве. Це класична діаграма, яка описує державу.

Україна зараз лібертаріанська держава. І, з моєї точки зору, навіть надмірно лібертаріанська. Мені здається, що потрібна сильніша держава. Зараз це пряма протилежність тоталітаризму. Рівень особистих і економічних свобод в Україні зараз величезний. І, дійсно, десь це вже наближається до анархії.

Яка роль держави за такої системи?

- Коли я говорю, що, на мій погляд, державі слід бути трохи сильнішою, я маю на увазі, що вона повинно запроваджувати трохи більше обмежень особистих і економічних свобод. Мова у жодному разі не йде про перехід до тоталітаризму. Але, якщо ви подивитеся на діаграму Нолана, то, мені здається, що українська держава повинна зрушрухатися до центру. Тоді в України з'явиться більше реальних можливостей вирішувати головне питання – як нарощувати блага.

Я наведу приклад. Коли бюджет України порожній, тобто у держави немає грошей, щоб вирішувати спільні для громадян питання, держава каже: "Давайте піднімемо податки, щоб платити пенсії або побудувати дороги". А люди відповідають: "Ні, ми не хочемо платити податки", і виходять на площі ... Добре. Але це анархія, і така держава не може вирішувати питання.

Завдання народу України – сформувати владу, якій він довірить бюджет. У цьому випадку держава стане трохи менш лібертаріанською. Але вона стане сильнішою.

Коронавірус – новий виклик для влади

Зараз час глобальної пандемії коронавірусу. І у держави з'являються нові завдання. З одного боку, держава дбає про те, щоб суспільство було здоровим. З іншого – про те, щоб економіка і бізнес теж були здоровими. І локдаун має двоякий ефект – люди сидять вдома, але вони не заробляють гроші. Починаються протести бізнесу проти карантину вихідного дня. Підприємці не розуміють цього заходу. Як ви вважаєте, яким має бути державне управління в умовах нової загрози?

- У всіх однакова біда на всій земній кулі. Ми можемо порівнювати, яким чином діють різні держави і уряди. І перш за все я повинен озвучити сумну новину. Практично ніхто не впорався з цим раптовим завданням добре.

Ви торкнулися питання тільки про економіку. Але в багатьох країнах держава вчинила якийсь наступ на права громадян. За ними стежать через мобільні телефони, обмежують приватне життя. Можна виходити з дому або не можна? Це ж явне порушення приватного життя. Наприклад, жорсткіше, ніж в Ізраїлі, не було, мабуть, ніде в розвинених країнах. У нас був один локдаун, коли не можна було відходити далі, ніж на 100 м від будинку, другий – на 500 м.

Хто впорався найуспішніше? Це абсолютно різні країни. Південна Корея, напевно, на другому місці. А на першому – Нова Зеландія. Чому вони змогли зробити те, чого не зміг зробити ніхто? Однозначної відповіді поки немає – це питання, яке потрібно вивчати. Думаю, що це дасть цікавий матеріал для теорії держави, теорії управління.

Попередньо можна сказати, що є дві причини, за якими ці країни виявилися успішними:

  • хороший рівень менеджменту – вони змогли мобілізувати різні підрозділи для вирішення проблеми;
  • професіоналізм під час ухвалення рішень.

Цифрова держава – це можливість чи загроза?

Багато процесів взаємодії громадян і держави переходять в онлайн. В принципі, це хороша тенденція: з'явилися електронні права, паспорт ... Але є й інша сторона – влада отримує все більше даних, які можна використовувати для тотального контролю і стеження. Як ви думаєте, які плюси і мінуси у переходу до електронного урядування державою?

- Дуже простий приклад. Ви можете сісти на коня і доскакати до далекого держави, наприклад, Португалії. Але ви цього не робите, ви купуєте квиток на літак. При цьому при перельоті ви віддаєте паспортні дані, все сканується, проглядається. У порівнянні з людиною, який їде на коні або велосипеді, це жахливе обмеження свобод. Але вам не спадає на думку їхати до Португалії на коні. Чому? Просто тому що це дуже неефективно. І ви абсолютно спокійно миритеся з тими умовами, які пропонують авіакомпанії, служби безпеки аеропортів і так далі.

Сучасні технології, дійсно, дозволяють зібрати про вас все більше інформації, "Великий брат" буде знати про вас більше, ніж ви самі. Але ці технології дають вам зовсім іншу ефективність.

Читайте також:

Як ви дивитеся на потенціал розвитку прямої демократії через "цифру"? У Швейцарії, наприклад, громадяни можуть брати участь у великій кількості референдумів і приймати рішення. Україна – більша країна, ми наймаємо представників, які повинні просувати наші ідеї та бажання. Але з появою "цифри" кожен може бути учасником прямої демократії. Як ви бачите розвиток такої форми правління?

- Я повернуся спочатку вглиб тисячоліть, щоб взяти звідти два поняття – "демос" і "охлос". "Демократія" – від слова "демос". Це люди, які беруть участь в управлінні країною і повністю несуть відповідальність за її існування. Їх право управляти нерозривно пов'язане з реальним обов'язком захищати свою державу. А "охлос" – це люди, які не несуть відповідальності за державу, вони не мають права брати участь в управлінні.

На жаль, часто відбувається змішання "охлосу" і "демосу". Люди хочуть керувати державою, приймати рішення, але не несуть відповідальності за це. І саме через цей процес у світі так піднімає голову популізм. Приходять політики, які говорять те, що люди хочуть почути. Виконати це неможливо, але люди голосують, тому що їм це подобається.

Так ось, якщо раптом "охлос" почне через "цифру" керувати державою, то державі кінець, і дуже швидкий.

Тоді, якщо у нас слабке громадянське суспільство, не дуже свідоме, у держави з'являється цифрова преференція. Влада починає використовувати дані, щоб управляти людьми, з'являється т.зв. цифровий соціальний рейтинг, від якого залежать можливості громадян. У деяких країнах вже є такі експерименти, коли люди отримують бали за поведінку. Як ви вважаєте, наскільки це реально і наскільки небезпечно?

- Ми вже знаємо, що це реально. Це відбувається сьогодні в Китаї. Небезпека, звичайно, гігантська. Небезпека впасти в тоталітаризм величезна. Але, з іншого боку, можливості, які надає така схема – теж дуже великі. Якщо ми робимо ставку на більш сильних і успішних, даємо розвивати бізнес і науку людям, які вміють працювати і заробляти, надаємо можливості ... Це, в принципі, правильно, тому що в цих людей більший потенціал.

Людство завжди експериментує. Колись більшовики побудували соціалізм на території Російської імперії. І здавалося, що ця ідея повністю зазнала краху, на 100%. Але якщо ми сьогодні подивимося на найпрогресивніші і успішні суспільства – на скандинавські, англо-саксонські країни – ми з подивом виявимо, що багато ідей соціалізму там реалізовані. І дуже ефективно. Це говорить про те, що сама ідея була непогана, але реалізовувати її можна по-різному.

Точно так само і з відповіддю на ваше запитання. Чи добре використовувати "цифру" для підвищення ефективності людських ресурсів? Ідея здається хорошою. Але як її будуть реалізовувати?

Влада як сервіс. Чи можливо це в Україні?

Багато процесів у світі переходять у формат as a service – "як сервіс". Наприклад, ви не купуєте жорсткий диск, а користуєтеся хмарним сховищем, не купуєте машину, а орендуєте місце в Uber. Чи можна перевести в такий формат державні послуги? Коли ви купуєте управління державою, яка не наймаючи чиновників, а як послугу якоїсь корпорації, яка надає, наприклад, систему під управлінням штучного інтелекту.

- Можна, звичайно, і не бачу в цьому нічого поганого. Точно так же, як поїзди, ми можемо купувати програмне забезпечення. Штучний інтелект – це теж програмне забезпечення. Питання в іншому. Прийняття принципових рішень повинно перебувати у межах компетенеціх суспільства. А ось виконання цих рішень, де можна прописати зрозумілі правила, алгоритми, задати орієнтири – це можуть робити і іноземні розробники ПЗ.

Я не бачу в цьому нічого страшного. Ми вже так чинимо з усією інфраструктурою, зберігаємо дані на серверах, які виробляються в інших країнах і т.д. Не бачу жодної небезпеки. Важливо самостійно приймати рішення. А ось реалізовувати їх може і штучний інтелект.

Тобто це може бути виконавча влада as a service?

- Так, цілком.

З урахуванням нашої дискусії про майбутнє, давайте сформуємо підсумкову думку – які функції держави для України зараз найбільш затребувані?

- Перед українським суспільством зараз стоїть завдання створити нормальну інфраструктуру діяльності – економічної та соціальної. І тоді, коли ця інфраструктура буде, українське суспільство зможе реалізувати найвищий потенціал.

Грубо кажучи, у вас є три прекрасні машини, але немає дороги, по якій вони могли б їхати. Тому Україна ставить перед собою і, відповідно, своєю владою завдання – створити інфраструктуру. Що таке інфраструктура? Так, це і дороги, і лінії електропередач, водоводи і так далі. Але це, насамперед, законодавство, яке дозволяє жити і ефективно працювати.

Це ті завдання, які має вирішити держава. Я впевнений, що коли вони будуть вирішені, Україна злетить економічно.

Нагадаємо, раніше Григорій Зайд докладніше пояснював, чого не вистачає Україні для економічного прориву. Читайте про це на сайті "Сьогодні" – " Україна майбутнього. На 5 головних питань про шляхи до успіху відповідає інвестор Григорій Зайд".

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,55
53,04
50,82
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,53
55,20
55,04
27,56
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
52,16
51,05
26,81
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

66782.21

Dogecoin (DOGE)

0.16

Ethereum (ETH)

3230.94

Litecoin (LTC)

85.38

Ripple (XRP)

0.54

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти