Газети можуть подорожчати

20 липня 2015, 08:15

Олександра Захарова , Ірина Крикуненко

Хочуть підвищити ціну доставки та прийому періодики. Експерти: преса подорожчає на 25-30%

З 1 січня 2016 року підписка на газети і журнали може різко подорожчати через підняття тарифів на доставку періодики. Наприклад, тариф за доставку одного примірника газети може зрости з 11-17 копійок до 19-26 копійок. Журналам ціну за доставку одного хочуть підняти з 25-67 копійок до 77-105 копійок. Підвищитися також можуть тарифи за прийом періодики, обробку замовлень на доставку періодики і навіть вручення газет і журналів споживачеві. Подорожчання ініціювала "Укрпошта", проект наказу вже висить на сайті Мінінфраструктури, але поки не затверджений. Експерти б'ють на сполох: це призведе до різкого подорожчання преси для українців і може знищити інститут підписки.

Реклама

НЕ ДАСТЬ ПРИБУТКУ. Українські видавці – категорично проти. Адже в умовах кризи, підвищення, ймовірно, вдарить саме по простих українцях, адже видавці будуть не в змозі взяти на себе всі витрати, що збільшилися. "Будь-яке подорожчання, навіть незначне, призводить до скорочення тиражу. Навіть у мирний час він дорого обходився видавцям, – пояснив "Сегодня" гендиректор Української асоціації видавців періодичної преси Олексій Погорєлов. – Значне підвищення витрат на доставку призведе до того, що видавці не втримають підписку і будуть змушені підняти ціну. Таким чином, тариф ляже на плечі передплатника. Ринок понесе серйозні втрати. У підсумку сама "Укрпошта" не виконає своє завдання, отримавши не збільшення грошового потоку, а скорочення. Крім того, в 100% доходу "Укрпошти" преса займає всього 8%... "Укрпошта" каже, що підвищення тарифів на доставку періодики зробить компанію прибутковою. Але, навіть якщо підвищать витрати для нас, преса займе нехай 12% доходу... Це не дасть потрібного ефекту".

НЕРІВНІ УМОВИ. За словами директора департаменту управління тиражем одного з найбільших видань України Сергія Охріменка, в першу чергу новий тариф може призвести до вбивства інституту підписки на фоні і без того падаючого ринку. "Другий момент: підвищення тарифу обмежить доступ до вільної преси для незахищених верств населення. Третє: сам тариф непрозорий. В аналітичній записці до наказу неясно, як він був розрахований. Там зазначено, що він дозволить збільшити зарплату листоношам, оновити транспортний парк і підвищити якість послуг. Але в 2013 році тариф вже підвищувався, і цього не сталося, – підкреслює експерт. – Не ясно з проекту, чи дійсно це допоможе підняти зарплати, скажімо, листоношам. Четверте: у статті 9 закону про захист журналістів зазначено, що доставка держЗМІ не може перевищувати 40% від їх собівартості. У підсумку для комерційних ЗМІ тариф збільшиться, для державних – залишиться на тому ж рівні. А це вже привід для розгляду на тему антимонопольного законодавства. В цілому закон – це тиск на свободу слова". Він також пояснює, що в окремих випадках для видань з великою смуговий і великою кількістю виходів на місяць тариф збільшиться майже на 80%: "Це ставить видання нижчої якості і меншою періодичністю в більш вигідні умови".

У Мінінфраструктури розповіли, що з проектом указу ознайомилися, але не більше. "За нього повністю відповідає "Укрпошта", яка знаходиться в нашому віданні, а ми лише подаємо проект, тому що "Укрпошта" не має юридичних прав зробити це самостійно", – сказали нам у прес-службі Мінінфраструктури.

У самій "Укрпошті" кажуть, що в усьому винна інфляція. "Здійснення перевезень вимагає значних витрат, які постійно зростають, наприклад бензин. Ростуть витрати на світло та опалення приміщень де сортується преса. Ми довгий час дуже акуратно підходили до підвищення тарифів, з сильним відставанням від ринкових тенденцій, – говорять в "Укрпошті". – Тепер прийшов час їх підвищити: так з'явиться можливість збільшити зарплату працівникам, оновити транспортний парк, підвищити якість послуг".

В тренді
Міст у Молдову і "золоті" огірки – найголовніше про гроші СЬОГОДНІ
Реклама

На скільки можуть подорожчати газети для народу

За словами Охріменка, тариф зросте на 56% тільки для центральних ЗМІ, для місцевих видавців він буде ще вище. "Тільки по нашому виданню вартість газети зросте на 25-30%, а це вже відчутно. За моєю оцінкою, ринок преси може впасти в підсумку до 40%. Я вважаю, держпідприємство "Укрпошта", що є монополістом, має йти не шляхом підвищення тарифів, а шукати способи збільшення обсягів ринку, інакше ми так і будемо ходити по колу з цим тарифом". Тобто, наприклад, якщо газета коштує 4 грн, після підвищення тарифу вона може коштувати 5-5,2 грн.

Експерти також проти підвищення. Член комітету ВР зі свободи слова Юрій Павленко каже: "У будь-якого підвищення тарифу має бути економічне обґрунтування. Дірки можна закривати за рахунок людей, яким доведеться доплачувати за підписку. При цьому навряд чи від підвищення тарифів виграють звичайні працівники "Укрпошти", швидше за все, ці гроші вони не побачать".

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти