До дефолту "Укрзалізниця" вже 9 років була банкрутом

Тепер підприємство сподівається відстрочити виплати по боргах, щоб навести відносний порядок у галузі та підвищити її рентабельність

Що і як запропоновано реструктуризувати

12 травня "Укрзалізниця" (УЗ) повідомила кредиторам про факт настання технічного дефолту за основною частиною своїх боргових зобов'язань. На сьогоднішній день загальна сума боргу підприємства становить 37,5 млрд грн (з них 22 млрд складає внутрішній борг), реструктуризації підлягають борги на 32 млрд грн.

Реклама

Йдеться майже про весь комерційний борг: внутрішній і зовнішній (єврооблігації). Його основна частина сформована в 2010-2013 рр. При цьому під дію реструктуризації не потрапляють борги офіційним кредиторам (тобто тим, які належать до державного сектору в широкому тлумаченні) – перед Європейським банком реконструкції та розвитку (ЄБРР) і експортно-імпортним банком Південної Кореї.

Про те, що заборгованість УЗ за єврооблігаціями на суму $ 500 млн будуть намагатися реструктуризувати, було відомо ще в березні, оскільки цей борг включений в загальний перелік боргів, складений на вимогу МВФ, але термін "дефолт" раніше офіційно не звучав.

Технічний дефолт означає, що позичальник зараз не може виконати умови договору позики, але може зробити це в майбутньому.

Причини технічного дефолту можуть бути різними, але всі вони носять тимчасовий, технічний характер, а не фундаментальний. Багато урядів і грандів світового бізнесу колись були в стані технічного дефолту, але успішно виходили з нього після проведення відповідних переговорів з кредиторами.

Реклама

Подібні переговори "Укрзалізниця" має намір провести протягом найближчих двох місяців – спочатку по внутрішньому боргу, а потім по зовнішньому. Внутрішніми кредиторами залізничників є "Промінвестбанк", "Райффайзен банк Аваль", ВБР, банк "Юнисон", "Укрексімбанк", "Ощадбанк" та ін.

Умови реструктуризації поки не розкриваються, але Мінфін і раніше повідомляв, що реструктуризація єврооблігацій "Укрзалізниці" передбачає тільки пролонгацію терміну їх погашення без зменшення купонів і основної суми.

Підставами для оголошення дефолту підприємство назвало:

Реклама
  • вкрай складну ситуацію в країні;
  • непідконтрольність найважливішою залізниці (Донецької) перевізного процесу, керованому з центру;
  • значне падіння товарообігу;
  • "ситуацію безгосподарності і корупції, в якій "Укрзалізниця" жила останні роки".

Критичну економічну ситуацію не вдалося виправити терапевтичними методами, тому й була розроблена програма реструктуризації.

У Міністерстві інфраструктури заявили про підтримку "Укрзалізниці" (хоча іншого і не могло бути). Там кажуть, що реструктуризація боргу дозволить нормалізувати економічне становище і роботу підприємства, а також визначити необхідні обсяги капітальних інвестицій, які були заморожені протягом останніх років.

До слова – 5 травня міжнародне рейтингове агентство Standard & Poor's знизило довгостроковий кредитний рейтинг "Укрзалізниці" через прийдешні переговори з реструктуризації еврооблігцій. В агентстві зазначили, що "Укрзалізниця" як державна компанія вкрай залежна від ситуації в країні і дій уряду, який зможе надати фінансову допомогу залізницям, однак імовірність такої допомоги знижена до "відносно високої" з "високої". При цьому профіль ділової активності для "Укрзалізниці" оцінювався як слабкий.

Хто і як набрав боргів

"Укрзалізниця" (Державна адміністрація залізничного транспорту України) – орган управління залізничним транспортом загального користування, що регулює господарську діяльність усіх шести залізниць країни (Донецької, Львівської, Одеської, Південної, Південно-Західної та Придніпровської) і близько 130 інших підприємств єдиного виробничо-технологічного комплексу, який забезпечує перевезення вантажів і пасажирів. Це природна монополія, яка зараз на 100% знаходиться у власності держави і вважається стратегічним підприємством.

У перші роки незалежності України її залізничний комплекс знаходився в дуже складному стані, стабілізації вдалося досягти тільки в 1998 р, в 2000 р. почалося зростання. Протягом трьох наступних років галузь стала прибутковою і посіла четверте місце серед інших галузей за обсягом платежів до держбюджету. Однак ще через три роки ситуація змінилася. Перевірка КРУ показала, що на початку 2006 р. кредиторська заборгованість "Укрзалізниці" перевищувала дебіторську в десять разів, а за підсумками 2007 р. цей показник збільшився вдвічі.

Це дозволило ревізорам стверджувати, що "Укрзалізниця" фактично стала банкрутом. Складнощі підприємства стали хронічними. Офіційна рентабельність не перевищувала 1-2% (у монополіста!).

Операційної готівки постійно не вистачало, тому залізницям часто доводилося брати короткострокові, а тому дорогі кредити, що ще більше ускладнювало їх фінансовий стан.

Але уряд охоче гарантував "залізничні" кредити, оскільки гроші з галузі у величезних обсягах вилучалися на політичні та просто "сімейні" цілі. Наслідки цього "менеджменту" і зараз доводиться розгрібати новому керівництву "Укрзалізниці".

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
52,82
27,61
55,40
53,40
54,40
26,89
56,36
54,79
54,83
27,76
56,40
54,40
53,79
28,14
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,47
51,00
26,98
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

62944.48

Dogecoin (DOGE)

0.16

Ethereum (ETH)

3075.79

Litecoin (LTC)

77.48

Ripple (XRP)

0.49

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти