Держбюджет-2019: головні плюси і мінуси "нічного держкошторису", прийнятого Радою

Експерти по-різному оцінюють голосування в парламенті, але сходяться на думці, що загалом схвалення "кошторису" – важливий хід ВРУ

Прийняття Верховною Радою держбюджету-2019 можна назвати політичною перемогою прем'єра Володимира Гройсмана, оскільки главі уряду вдалося показати організаторські здібності на тлі песимістичних прогнозів деяких аналітиків про неприйняття головного фінансового документа країни і його критики в нереалістичність. Але Кабміну вдалося знайти аргументи для депутатського корпусу і "дотиснути" до 23 листопада питання прийняття парламентом "кошторису" на наступний рік.

Про це в коментарі сайту "Сегодня" розповів керівник Центру військово-правових досліджень Олександр Мусієнко.

Реклама

"Загалом бюджет є дійсно збалансованим і нормальним. Єдине питання в тому, що в "кошторисі" закладено значний обсяг коштів, який треба буде віддавати за відсотками і за обслуговування зовнішнього боргу України. Звісно, в цьому є проблема, адже ми більшу частину доходу, який зараз вкрай необхідний для розвитку економіки країни, для фінансування Збройних сил і т.д., просто віддаємо зовнішнім кредиторам. Це треба розуміти. І ми йдемо на урізання різного роду програм. Наприклад, скоротили фінансування програми з переселенців, для яких виділення грошей – дуже важливо. За іншими соціальними програмами також є "урізання". І це робиться через те, що ми повинні віддавати відчутну частину доходів держбюджету на фінансування зовнішніх зобов'язань", – пояснив він.

За словами Мусієнка, стосовно інших слабких сторін бюджету на 2019 рік, то нардепи "не прислухалися до побажань силового блоку (особливо оборонної сфери) і недофінансували той запит, який просив міністр оборони і Генштаб, що є проблемою".

"У решті ж частини можна сказати, що бюджет збалансований. Повторюся, єдиною проблемою є те, що кошти, які ми могли б вкладати в розвиток економіки, інфраструктури і т.д., віддаватимемо за зовнішніми боргами. І, до речі, чому ще Гройсман намагався так швидко цей бюджет прийняти, схиляючи депутатів піти на різного роду компроміси, пояснюється тим, що місія МВФ завершує свою роботу в Україні цього року. А глава Кабміну хотів, звісно, показати представникам Фонду прийнятий Радою бюджет, щоб гарантувати отримання Україною траншів наступного року. Тобто під зовнішнім наглядом МВФ умова Фонду було таке: ви прийміть бюджет, покажіть, дайте цей документ нам на затвердження, а ми тоді вирішимо, давати вам транші 2019 року чи ні, і в якому розмірі", – додав він.

У свою чергу голова Комітету економістів України Андрій Новак нагадав сайту "Сегодня", що раніше від провладної політсили звучало, що бюджет на наступний рік буде найскладнішим "кошторисом", однак, на його думку, це зовсім не так.

"Нічого складного в цьому бюджеті немає. Складним був сам бюджетний процес, і то, тільки з однієї причини – він був дуже прискореним. Як ми пам'ятаємо, останніми роками ми гадали, приймуть бюджет під "ялинку" чи вже після "ялинки". Зараз його затвердили вже 23 листопада. Через прискорений бюджетний процес і можна сказати, що сама підготовка прийняття "держкошторису" була складною. У самому ж бюджеті немає нічого складного з тієї простої причини, що співвідношення між доходами і витратами (дефіцит), співвідношення між центральним "кошторисом" і місцевими бюджетами є "ксерокопією" держбюджету-2018. Як його сформували: взяли показники "кошторису" на цей рік, додали інфляцію до кожної статті (до якоїсь – трохи більше, а до якоїсь – трохи менше), і так вийшов бюджет на 2019 рік", – говорить експерт.

Новак додав також, що єдине, у чому є новація у видатковій частині прийнятого документа – стаття "Президентський фонд" на 1 мільярд гривень, якої раніше не було.

Реклама

"Хочу нагадати, що діяльність президента забезпечується через статтю за системою Державного управління справами (так звана "ДУСя"). Витрати за цією статтею в бюджеті зросли значно більше, ніж показник інфляції. І тут раптом, крім витрат на забезпечення діяльності глави держави, виникає президентський фонд. Номінально заявлено, що гроші з цього фонду повинні нібито йти на стипендії молодим вченим, на забезпечення шкіл інтернетом, зв'язком, транспортом і т.д. Тоді виникає питання, для чого тоді Міністерство освіти, яке має всі відповідні програми щодо забезпечення транспортом, зв'язком, інтернетом і стипендіями (звичайними, підвищеними і науковими)?! Тому є велика підозра, що цей президентський фонд на 1 млрд грн не що інше, як фонд президентської передвиборної кампанії", – вважає економіст.

Колишній міністр економіки України Віктор Суслов теж зазначив сайту "Сегодня", що в схваленому Радою документі є низка слабких моментів у частині доходів, і є ризики, що "держкошторис" не буде виконаний за деякими багатомільярдними дохідними статтями.

"Візьмемо хоча б одну з таких вагомих статей, як доходи від приватизації. На 2019 рік закладено надходження в 17 млрд грн. На цей рік планувалося надходження в 21 млрд грн. Скільки було виконано 2018-го? Менше 100 млн грн! Майже напевно можна очікувати, що і 17 млрд грн наступного року скарбниця недоотримає. Можна так далі продовжувати. Чи цей бюджет буде збалансованим. Єдиний плюс цього бюджету полягає в тому, що він прийнятий. Річ у тім, це "кошторис" виборчого року з президентською владою і парламентською кампанією. Однозначно, після виборів бюджет переглядатиметься. Можна ставити під серйозні сумніви і макроекономічні показники, закладені до бюджету. Наприклад, зниження темпів інфляції, якого у нас не виходить досягти останніми роками. З року в рік рівень зростання цін у нас вище, і 2018 року інфляція буде більше 10%, і наступного року 7%, очевидно, не буде. Малоймовірно, що бюджет буде виконаний в такому вигляді, в якому він прийнятий", – говорить екс-голова Мінекономіки. 

Як повідомлялося, пленарне засідання, на якому приймався головний фінансовий документ країни, тривало загалом 20 годин. Ще вчора вранці Верховна Рада проголосувала (хоча і з третьої спроби) за пропозицію голови парламенту Андрія Парубія не закривати вечірнє засідання, поки не буде прийнятий бюджет.

Читайте детальніше, як приймався бюджет України на 2019 рік.

Реклама

Також стало відомо, як голосували народні депутати. Виявилося, що Радикальна партія Ляшка, "Самопоміч", "Батьківщина" і "Опозиційний блок" не дали жодного голосу на підтримку бюджету.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,60
53,09
50,82
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,53
55,24
55,04
27,56
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,29
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
28,97
59,99
57,99
57,99
28,98
60,99
59,99
59,99
29,48
-
52,21
51,06
26,81
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

63920.02

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3137.33

Litecoin (LTC)

83.32

Ripple (XRP)

0.52

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти