Найчастіше, коли підприємці формують асортимент товарів чи послуг, вони стикаються з проблемою: як правильно сформувати ціну на продукти?
На думку експертів, відповідь на це питання дозволяє отримати аналіз конкурентів, суміжних товарів-послуг, а також бізнес-модель компанії. Детальніше про підводні камені формування націнки на продукт нам розповів економіст Іван Нікітченко.
ОСНОВИ
Чим унікальніший ваш продукт і чим менше у нього конкурентів на ринку – тим більше потенціалу для формування націнки, вважають економісти.
"Це не обов'язково має бути повністю новий продукт, як, наприклад, iPhone 2007 року. Це може бути переробка, удосконалення вже існуючого продукту/сервісу, що дають нову цінність для споживача", – уточнює експерт.
З його слів, чудовою можливістю для отримання високої ціни у продажу може стати також виведення нового продукту в конкретний регіон.
"Але це може бути погано для споживачів, адже часто погана доступність до точок продажу (північ, гори) дозволяє постачальникам встановлювати дуже високі націнки", – уточнює Нікітченко.
Тому перш ніж визначити, яку націнку встановлювати, варто вирішити, на чому краще заробляти – на високій ціні чи високому товарообігу.
"Вибір залежить від категорії товару. Художник може малювати одну картину на рік, встановлювати націнку в мільйони відсотків від її собівартості, і за нею стоятиме черга бажаючих придбати. Мас-маркет, навпаки, залежить від обсягу. Де у виробництві більше використовується конвеєр та автоматизація процесів, націнка може бути меншою", – пояснює економіст.
ЗМІНИ
Якщо товар надійшов у продаж і погано продається – варто переглянути ціну.
"Важко переводити продукт з однієї цінової категорії в іншу без проведення ребрендингу. Зниження ціни буде стимулювати більший попит на товар, але у споживачів може виникнути підозра щодо якості товару. Адже в нижчому ціновому сегменті вже є інші товари і там теж є конкуренція, треба виділятися у будь-якому сегменті", – пояснює Нікітченко.
Також, з його слів, у товару є точка беззбитковості, і вона не дасть надто знизити ціну:
"Можна протестувати реакцію покупців акціями та потім робити висновки".
А якщо товар став дуже популярним, можна подумати про підвищення його вартості.
"Ціна товару – співвідношення попиту і пропозиції. Поки покупці будуть готові купувати вироблені обсяги продукції – це потенціал для підвищення ціни. Але тут треба зробити вибір – нарощувати обсяги за незмінної ціни чи тримати незмінними обсяги і заробляти більше за рахунок підвищення вартості", – пояснює економіст.
Водночас Нікітченко радить не ризикувати:
"Треба провести дослідження ринку, порівняти з пропозиціями конкурентів на своєму ринку або в інших регіонах і зрозуміти, яким шляхом краще йти".
А ще причинами для перегляду націнки можуть стати, наприклад, виведення на ринок товару з меншою ціною і високою цінністю для покупців, зміна уподобань аудиторії, підвищення цін на сировину, вища або нижча податкова/митна політика держави.