Ніколи не можна виключати, що навіть маленький і такий, що здається перспективним бізнес може прогоріти вже на старті. Причин такого розвитку подій може бути чимало – від неправильно розрахованого бізнес-плану до недотримання домовленостей постачальниками або іншими партнерами. Про те, які ризики, що доводять до банкрутства, можуть підстерігати підприємця на бізнес-старті, розповідає економіст Іван Нікітченко.
ГРОШІ
На думку експертів, один з основних ризиків – фінансовий форс-мажор. Тому перед стартом бізнесу необхідно скласти детальний фінплан, максимально враховуючи всі можливі витрати.
"Передбачте всі податки, оформлення сертифікатів, непередбачені витрати. Інакше після старту бізнесу виявиться, що гроші йдуть на організацію, а не на повний старт. Тому детально рахуйте витрати", – пояснює Нікітченко.
Ще важливо пам'ятати про таку проблему, як можливі касові розриви. Це особливо актуально в B2B бізнесі, оскільки в ході поставок контрагенти ніколи не платять відразу.

"Ці ризики особливо високі, коли мова йде про нових і неперевірених покупців. І, як не дивно, що більша компанія, тим більший термін може пройти між постачанням товару/послуги і надходженням грошей на рахунок підприємства. У підсумку через 2-3 місяці може виявитися, що грошей на операційну діяльність просто немає! У гіршому випадку контрагент взагалі може збанкрутувати. Тоді продавець не отримає нічого", – попереджає економіст.
Так що ведіть бухгалтерію дуже ретельно і закладайте гроші на ліквідацію "дірок".
Потрібно бути уважним, вибираючи банк для проведення фіноперацій.
"Зараз це, звичайно, не так актуально, як в 2009-му і 2014-му. Але в разі фінтруднощів у банку гроші компанії на рахунках в цьому банку можуть "зависнути", – уточнює Нікітченко.
Тому краще диверсифікувати грошові потоки і вкладення.
ЗАКОН
Коли звертаєшся до держорганів, важливо бути напоготові. Справа в тому, що умови роботи в Україні непрості, і зараз наша країна в рейтингу Doing business знаходиться тільки на 71-му місці.
"Для багатьох видів діяльності або реалізації товарів потрібне отримання дозволів та ліцензій. При контакті з держорганами немає гарантій, що все пройде швидко і гладко: при бажанні чиновники легко зможуть вставляти палки в колеса", – говорить економіст.
Проблеми можуть виникнути при проходженні митниці, або податкова може прийти з цілком законною перевіркою.
"Щоб проблем було по мінімуму, бажано консультуватися з юристами і ретельно продумувати план дій", – радить Нікітченко.
Зі списку ризиків не можна виключати також таке явище, як рейдерство. У нашій країні в будь-який день може виявитися, що майно компанії перереєстровано на інших, а на об'єкт прийшли невідомі особи. Тоді починаються тривалі судові розгляди.
"Для зниження ризиків треба грамотно оформляти операції з купівлі-продажу нерухомості, корпоративні права тощо і регулярно моніторити держреєстри прав власності", – зазначає експерт.