Верховна Рада сьогодні, 3 жовтня, прийняла у другому читанні і в цілому закон про концесію. За прийняття законопроекту "Про концесію" (№ 1046) проголосували 257 народних депутатів. Президент України Володимир Зеленський раніше вимагав прийняти закон "Про концесію" до 1 жовтня.
Після розгляду проекту постанови спікер може підписати законопроект № 1046 і передати його на підпис президенту.
Законопроект парламенту представила заступник голови Комітету з питань економічного розвитку Роксолана Підласа. Він підкреслила, що в Україні діє близько 150 договорів про концесію, але це не дозволяє залучити великі інвестиції. Проблема, за словами депутата, полягає в тому, що концесія в Україні регулюється чотирма різними законами, які суперечать один одному.
Проект закону № 1046, зокрема, вводить концесійні конкурси на відкритих аукціонах. Також документ передбачає можливість надавати інвесторові не грошову підтримку (наприклад виділення земельної ділянки). Крім того, держава отримає право замінити концесіонера і можливість залучати радників.
Що таке концесія?
Концесія – одна з форм державно-приватного партнерства. ЇЇ суть в тому, що держава, визнаючи неготовність самостійно впоратися з конкретним завданням, тимчасово продає "приватнику" право на володіння і користування певним майном.
Для держави концесія вигідна тим, що вона:
- залучає приватні гроші, зберігаючи держвласність;
- може підвищити ефективність управління об'єктом, за рахунок цього посилити конкуренцію в галузі та/або якість послуг.
Концесіонер отримує:
- доступ до раніше недоступних привабливих і стратегічно важливих економічних об'єктів;
- розподіл ризиків;
- держгарантії повернення вкладених коштів (як мінімум, значної частини).
Концесії ефективно застосовується в міжнародній практиці понад 100 років. За даними Світового банку, в країнах, що розвиваються на частку концесій припадає до 70% контрактів, які держава укладає в сфері транспорту (залізничні й автомобільні дороги, морські порти, аеропорти).
Раніше президент Зеленський відзначав, що прийняття цього закону дозволило б державі безпечно працювати з приватним сектором і компаніями.
Нагадаємо, також Зеленський раніше доручив Міністерству інфраструктури провести перші пілотні конкурси з передачі в концесію порту "Ольвія" і Херсонського морського торгового порту до 1 січня 2020 року. Про прийняття необхідного для цього законодавства глава держави говорив ще у серпні під час візиту до Туреччини: