Вдаються до гіпнозу? Як супермаркети маніпулюють українцями

Вам всього лиш шоколадка, а супермаркетам мільйонні прибутки
Як супермаркети маніпулюють українцями?
Як супермаркети маніпулюють українцями? / Фото: Getty Images, уніан, Колаж: Сьогодні

Добре знати аудиторію, вивчати її потреби, тонкощі поведінки та психології, а головне, слабкі місця — справа не з простих, проте дуже ефективна. Все це допомагає збільшувати продаж у супермаркетах та й загалом — стимулює людей до купівлі навіть непотрібних речей.

Сайт "Сьогодні" дослідив тонкощі маніпуляційних стратегій супермаркетів і зібрав низку порад, як не стати жертвою хитрощів маркетингу. У вивченні цього питання нам допоміг експерт, президент ГО "Українська організація захисту споживачів послуг" Олег Тітамир.

Реклама

"Не збиралась, але купила"

Продукція у яскравому пакованні, особливо розміщена на рівні очей, має такий вплив на людську свідомість, що ви навіть не підозрювали. Часто цю стратегію використовують, розкладаючи шоколадки, цукерки, жуйки, печиво, серветки тощо біля каси, коли людина стоїть у черзі й роздивляється стійки із цими товарами.

Назагал маркетологи великого ритейлу, супермаркетів – справжні маніпулятори, вони дуже добре знають психологію, слабкості споживачів та вміло це використовують, стимулюючи продаж. Тож є висока ймовірність того, що відносно недорогий "Снікерс" людина на касі все ж таки купить, — говорить Олег Тітамир в коментарі "Сьогодні".

Експерт зазначає: якщо скласти вартість усіх таких "імпульсивних" покупок, скажімо, за рік, вийде досить істотна сума у десятки тисяч гривень

Торгові мережі врахували навіть те, що більшість споживачів — правші, і більш дорогі та яскраві речі викладають по правій стороні торговельного ряду (там же можна побачити і ті товари, які точно не входять у список найбільш потрібного).

Реклама

Діти як додаткова опція

Діти споживачів – це ще одна опція для маркетологів змусити вас купити раніше незаплановані товари. На підході до кас ставлять стелажі з цукерками, шоколадками, печивом. Обгортки яскраві, часто із героями мультфільмів — розраховано на те, що діти надокучливо проситимуть у батьків купити солодощі.

Це приклади "ненав'язливого", проте маніпулятивного маркетингу

Візочків більше, аніж кошиків

На вході до супермаркету часто кошиків менше, аніж візочків.

Реклама

Експерт каже: якщо споживач бере візок, висока ймовірність того, що і продуктів (речей) він купить більше — місця для складання більше, ніж у кошику, отже, людська психологія візьме своє, а споживач купить ті товари, які навіть і не збирався.

"Музичний гіпноз"

Олег Тітамир зауважує, що музика відіграє свою роль у супермаркетах та й загалом у різних закладах ТЦ чи ТРЦ (як і запах, до речі).

Повільна та медитативна музика — акцент на тому, щоб вас розслабити, змусити довше та повільніше ходити між рядами полиць і "на хвилі релаксу" купити щось зайве.

Запальна та бадьора музика — бажання маркетологів задовольнити ваші потреби, але вже "на хвилі драйву".

Вже на вході в магазин споживачем намагаються маніпулювати – через колір, яскраві кольори, підсвічення вітрин, наприклад із м'ясом, що змінює його вигляд на більш привабливий для споживача тощо, — говорить експерт.

А ви ніколи не задумувались, як маніпулюють підсвідомістю людей старшого віку (з радянських часів)? Ось уявімо: вони йдуть у супермаркеті й чують голос так званого диктора, який чітко, голосно, гарно поставленим голосом з приємним тембром розповідає про різні акції та пропозиції.

Суть маніпуляції в тому, що такі люди звикли довіряти диктору радіо — як диктор сказав, так воно і є. Тож зазвичай вони підсвідомо потрапляють на гачок, якщо їх переконують придбати різноманітні новинки.

Нова ціна не така вже й нова

Деякі супермаркети час від часу вдаються до маніпуляцій зі знижками (особливо в т. зв. чорну п’ятницю), адже споживачу важко простежити, коли звичайну ціну подають на ціннику як знижку, а "стару" ціну просто підвищують.

Контролю з боку Держпродспоживслужби немає, адже фізично майже неможливо проконтролювати належно всіх суб'єктів торгівлі, зокрема на сумлінність у цінниках. Нерідко використовують маркетинговий прийом із двома цінами, одна з яких набагато вище і перекреслена, а друга буцімто реальна "зі знижкою", — говорить Олег Тітамир.

Покупець вірить, що цей продукт насправді коштує дорожче, отже, він кращий і не придбати його зі знижкою буде помилкою.

Згадаймо нашу "чорну п'ятницю" – скільки речей споживачі придбали дорожче або за їхньою звичайною ціною, повіривши в "тільки сьогодні" і фальшивий цінник! — додає експерт.

Ілюзія більшої вигоди, або Як "контора пише"

Дисконтні та бонусні картки, певні програми лояльності є доволі вигідні, але в певному розумінні маніпулятивні. У чому полягає ця маніпуляція

Зазначені позиції ніби привʼязують споживача до тієї чи іншої торгової мережі і створюють ілюзію більшої вигоди.

Але основна маніпуляція полягає в тому, що "контора пише". Що це означає? Смаки та вподобання споживачів, що простежуються під час купівлі та використання картки, маркетологи ретельно фіксують у власних електронних базах, щоб згодом на підставі зібраних даних можна було придумати чергову акцію "купи зайве".

Це вже не кажучи про "приманки" і товари-"доповнення": "придбай 3 та отримай 4-ту позицію у подарунок". Часто споживач потрапляє на цей гачок і купує кілька аналогічних товарів. До того ж якщо це продуктові товари, то "зайві" з них можуть перевищити строк придатності, зіпсуватися – а споживач втрачає кошти, оскільки викидає такі продукти на смітник, — вважає Олег Тітамир.

Борюся чи піддаюся?

Правду кажучи, засуджувати чи гніватися на ту чи іншу мережу супермаркетів не слід. Кожен намагається працювати на свій прибуток, собі на вигоду, а не на збиток. Тож головне у цій справі – не лише вміння розпізнати маніпуляцію, а, знаючи про неї, свідомо не піддаватися.

Зважаючи на наведене, ми радимо:

  • у магазин іти зі списком продуктів, заздалегідь продуманим вдома;
  • дотримуватися свого переліку товарів;
  • не йти в магазин голодним (тут уже ніякі знання про маніпуляції не допоможуть);
  • уважно перевіряти суми в чеку і памʼятати, що в разі помилки супермаркету ви маєте право повернути той чи інший товар (але за наявності чека);
  • не ведіться на музику, розслабимось і вдома .

"Термінал не працює"

Останнім часом випадки, коли розрахуватися через термінал у магазинах стало неможливо, почастішали. Підприємці вдаються до таких хитрощів, вводячи в оману покупців.

Способи відмови від безготівкового розрахунку такі:

  • неробочий термінал. Продавці запевняють покупця, що термінал не працює з технічних чи програмних причин, тому краще розрахуватися готівкою, оскільки так буде швидше;
  • різні цінники на товар для сплати готівкою і банківською карткою. Цей спосіб популярний тому, що більшість покупців погодяться купити товар дешевше за готівку, ніж дорожче і через картку. Проте це незаконно, оскільки в Україні всі ціни на товари та послуги, незалежно від способу оплати, мають бути однакові. Будь-яка різниця в цінниках є порушенням прав споживача, це можна назвати справжнім шахрайством і примусом купувати щось за готівку.

Звісно, ви маєте право вимагати термінал, і якщо продавці запевняють, що він не працює, перевірити особисто. Якщо ж проблема полягає в різних цінниках, то таке питання варто або вирішувати на місці, або ж викликати поліцію і писати заяву про шахрайство.

Раніше ми писали, як маркетологи проникають у свідомість людини та маніпулюють за допомогою кольору. Українці часто втрапляють у такі пастки.

Ми також розповідали, що в Офісі президента пропонують запровадити спеціальні картки на продукти. Там запевняють, що це світова практика. Проте талони планують випускати не тільки у формі паперових, а й електронні, через застосунок "Дія".

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
51,01
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,49
55,07
54,99
27,76
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,80
51,11
26,81
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

63623.58

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3043.82

Litecoin (LTC)

82.45

Ripple (XRP)

0.52

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти