У 2020 році Міністерство інфраструктури України запропонує концесійні проекти з управління морськими портами, автомобільними дорогами, вокзалами та аепропортами. Про це стало відомо в ході Першого інвестиційного форуму RE: think. Invest in Ukraine в Маріуполі.
Як заявив міністр інфраструктури Владислав Криклій, його відомство готове запропонувати концесійні проекти морських портів Одеси, Маріуполя, Бердянська та Чорноморська. Крім того, Криклій нагадав про тендер про передачу в концесію портів "Ольвія" і "Херсон" – конкурс триватиме до кінця грудня-2019.
Що стосується доріг, то йдеться про проекти концесійних трас M-06 Львів – Стрий, M-09 Львів – Тернопіль, lM-05 Київ – Біла Церква і M-10 Львів – Краковець.
Також міністерство допомагає місцевим громадам підготувати концесію аеропортів "Херсон", "Чернівці", "Запоріжжя" і термінал Cargo в аеропорту "Біла Церква".
Готуються і концесійні проекти залізничних вокзалів – у Харкові, Дніпрі, Хмельницькому, Миколаєві та Чопі.
Нагадаємо, в жовтні президент України Володимир Зеленський підписав закон про концесію. Документ вносить зміни в 25 законодавчих актів України. Передбачається, що новий закон дозволить розвивати інфраструктуру країни за приватні гроші, не виводячи її з держвласності.
Що таке концесія?
Концесія – одна з форм державно-приватного партнерства. Її суть в тому, що держава, визнаючи неготовність самостійно впоратися з конкретним завданням, тимчасово продає приватнику право на володіння і користування певним майном.
Для держави концесія вигідна тим, що вона:
- привертає приватні гроші, зберігаючи держвласність;
- може підвищити ефективність управління об'єктом, за рахунок цього посилити конкуренцію в галузі і/або якість послуг.
Концесіонер отримує:
- доступ до раніше недоступних привабливих і стратегічно важливих економічних об'єктів;
- розподіл ризиків;
- держгарантії повернення вкладених коштів (як мінімум, значної частини).
Концесія ефективно застосовується в міжнародній практиці понад 100 років. За даними Світового банку, в країнах, що розвиваються на частку концесій припадає до 70% контрактів, які держава укладає в сфері транспорту (залізничні й автомобільні дороги, морські порти, аеропорти).
Як повідомлялося Зеленський раніше доручив Міністерству інфраструктури провести перші пілотні конкурси з передачі в концесію порту "Ольвія" і Херсонського морського торгового порту до 1 січня 2020 року. Передбачається, що концесія порту "Ольвія" буде надаватися на 35 років, а концесія Херсонського порту – на 30 років. Про прийняття необхідного для цього законодавства глава держави говорив ще в серпні під час візиту до Туреччини: