Хто такий бізнес-омбудсмен?
Це незалежний представник інтересів бізнесменів при Кабміні . Він розглядає скарги як вітчизняних , так і іноземних підприємців щодо неправомірних дій державних органів . Тобто якщо у бізнесмена виникають проблеми , наприклад , пов'язані з арештом виробничих цехів або затягуванням оформлення дозвільних документів , їх можна спробувати вирішити , звернувшись до омбудсмена .
Вперше Рада бізнес-омбудсмена (команда юристів, яка допомагає підприємцям вирішувати їхні проблеми) була створена в Україні в грудні 2014 року. А вже 20 травня 2015 го ця структура почала офіційно приймати скарги від бізнесу. Безпосередньо саму команду очолив литовець Альгірдас Шемета. У минулому Шемета двічі займав пост міністра фінансів Литви. Також він працював єврокомісаром: спочатку – з оподаткування, митного союзу, аудиту та боротьби з шахрайством, потім – по бюджету і фінплануванню. Варто відзначити, що зараз Раду фінансують 13 країн-донорів через мультидонорского рахунок Європейського банку реконструкції та розвитку.
Для чого він потрібен і які функції виконує?
У той же час Рада не займається оцінкою якості окремих законів і нормативних актів . Вона систематизує проблеми і пропонує держорганам пакет рекомендацій по окремим галузям економіки . А вже відомства приймають рішення , чи слідувати цим пропозиціям . Послуги Ради бізнес – омбудсмена безкоштовні для підприємців , а вся інформація з історії скарг є строго конфіденційною .
Хто і в якому випадку може звернутися по допомогу до бізнес-омбудсмена?
Звернутися до бізнес – омбудсмена може будь-яка компанія або приватний підприємець . Це можна зробити в разі виникнення проблем з державними і місцевими органами влади , державними і підконтрольними державі компаніями . Але варто пам'ятати : бізнес – омбудсмен не приймає скарги по тим справам , які перебувають в суді . Не будуть розглядатися і скарги підприємця по відношенню до приватного бізнесу .
При цьому скарга від підприємця розглядається за наступною схемою . Спочатку йде попередня оцінка заяви . Досліджується історія проблеми , вивчаються документи , проходить спілкування зі сторонами конфлікту . І нарешті , інспектори приймають рішення на підставі всієї отриманої інформації , а після цього відстежується доля цих рекомендацій – вирішено або не вирішено питання , в які терміни і т.д.
При цьому протягом десяти робочих днів підприємець , який подав скаргу , отримує відповідь від Ради бізнес – омбудсмена , прийнята чи його заявка в роботу . Граничний термін розслідування – 3 місяці , але в більшості випадків команді вдається закривати справи швидше . По кожному зверненню бізнес – омбудсмен дає рекомендації державним органам і відстежує їх виконання .
Які спеціалісти входять в команду Ради омбудсмена?
Команда Ради складається з тридцяти фахівців з великим досвідом роботи в юриспруденції , стратегічному управлінні , економіці , аудиті та управлінні ризиками . Крім самого бізнес – омбудсмена , до складу цієї команди входять два заступника ( Тетяна Коротка і Ярослав Грегірчак ) , а також п'ятнадцять інспекторів , чотири молодших інспектора , співробітники департаменту комунікацій і адміністративний персонал . Вся команда отримує заробітну плату , але її розмір не може розголошуватися на підставі донорського договору .
Що вже вдалося зробити для підприємців?
Крім цього , Рада підписала 9 меморандумів про співпрацю з держорганами , які найчастіше є об'єктами скарг . Це Госфіскальная служба , Міністерство екології та природних ресурсів , Госрегуляторная служба , Міністерство юстиції України , Нацантикорупційне бюро , Київська міська державна адміністрація , Нацполіція , Нацагентство щодо запобігання корупції , СБУ . Також Рада бізнес – омбудсмена підготував 10 пакетів з системними рекомендаціями щодо поліпшення законодавства . І багато з цих пропозицій вже втілені .
Якщо говорити про найсвіжішої статистикою, то, за даними третього кварталу 2017 го, всі отримані Радою скарги можна розділити на чотири блоки: податкові і митні питання (65% заявок), дії силовиків (12%), неправомірні дії держрегуляторів (8% ), дії органів місцевого самоврядування (6%). При цьому частіше скаржилися представники оптової та роздрібної торгівлі, промисловці і аграрії. І в загальній структурі скарг частка українського бізнесу становить 82% (18% – іноземна). Найбільш активними регіонами за заявками стали столиця і Київська область, Дніпропетровська, Харківська та Одеська області.
Читайте також:
- Косюк: Українськими бізнес моделями користуються в Європі і США
- Україна відзначає День соборності: що потрібно знати про свято
- Курс під 30 і зростання економіки: чого очікує український бізнес
- Рік президентства Трампа в США: що змінилося для України
- Кандидатура Смолія на посаду голови НБУ: все, що потрібно про знати про нього